Försäkring

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
gusten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Försäkring

Post by gusten »

Var försäkrar ni gammelscootrarna ?
Är inte riktigt säker på att min platsar på MHRF försäkring och tycker 1300/helår för trafik känns lite för dyrt.
Finns det inge scooterspecial vackert väder-variant nånstans ?
Ural m72 och BMW R75 i garaget nu i sällskap med en Lambretta li 1958
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

moorflax
Lärling
Lärling

Post by moorflax »

När jag köpte min P200 så kollade jag runt en del bland bolagen och det var ingen som kunde slå bilsport&mc.
Däremot så är de inte lika bra på större hojar längre.
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
Dekaltrimmare

Post by gusten »

Bilsport helförsäkrad 752/år

Jag är nöjd !
Ural m72 och BMW R75 i garaget nu i sällskap med en Lambretta li 1958
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Kör också Bilsport & MCs Classica-försäkring. Minns inte vad jag betalar men har för mig att det är runt 400:- för den billigaste och 1500:- för den dyraste. Lägre går nog knappast att komma om man vill ha en försäkring utan milbegränsning och sådant...

De är rätt billiga på "vanliga" scooterförsäkringar också - ringde och frågade vad det skulle kosta att ha Råttan hos dem (som av förklarliga skäl inte går att ta på Classica). Typ 1600:- om året för helförsäkring tydligen, vilket inte jag tycker var så farligt ändå!
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Ronnie wrote:De är rätt billiga på "vanliga" scooterförsäkringar också - ringde och frågade vad det skulle kosta att ha Råttan hos dem (som av förklarliga skäl inte går att ta på Classica). Typ 1600:- om året för helförsäkring tydligen, vilket inte jag tycker var så farligt ändå!
Dessutom har vi medlemmar i SSK rabatt på deras "vanliga" scooterförsäkring!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Jag kollade upp olika försäkringsbolag inklusive bilsport. I mitt fall var Folkskam billigast med 1300/år helförsäkring, utan restriktioner.
Go classic, not plastic
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Helförsäkrad?
Vad får jag ut om jag skrotar min Touring?
känns som att den mest har ett värde för mig personligen.
/ Christian
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

colsson wrote:Helförsäkrad?
Det skiljde så lite mellan halv-och helförsäkring i mitt fall att valet var lätt.
Klotar jag och skrotar maskinen bör jag åtminstone få ut vad jag gett för den, även om det är en större personlig förlust än ekonomisk.
Go classic, not plastic
SIGGE_1
Entusiast
Entusiast

Post by SIGGE_1 »

http://www.bilsport-mc.com/

dessa tar inte V50, enbart motorcyklar, ej mopeder fick jag som svar.
Trygg hansa blev det tillslut.
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

SIGGE, får man fråga vad de kostar för dig på trygg-hansa?
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
vespaman
Entusiast
Entusiast

Post by vespaman »

Tror jag betalar typ 40 spänn i månaden för Trafik på min Touring på If, det har gått upp rätt rejält dom senaste åren.
BooDaa
Lärling
Lärling

Post by BooDaa »

Bilsport-MC blir nog svårslaget. De erbjöd helförsäkring för 463:-/år.
Då behöver jag ju inte ens mygla för frugan, med vad min hobby kostar :D
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Nyligen var det en hoj som brann upp fullständigt. Försäkringsbolaget ersatte med att betala ut en stor summa pengar (beräknat försäljningsvärde) plus att han fick behålla ram och delar. För pengarna köptes motor och delar samt lackering.

Dvs: Han kan få ihop sin hoj igen. Hade han bara haft trafikförsäkring så hade han inte fått en spänn och stått med ett nedbrunnet vrak som säkerligen kostat massor att fixa till.

/G

colsson wrote:Helförsäkrad?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

vespaman wrote:Tror jag betalar typ 40 spänn i månaden för Trafik på min Touring på If, det har gått upp rätt rejält dom senaste åren.
Jahadu.. jag betalar nästan 1000kr/år för trafikförs på min Touring. :roll:
/ Christian
Marcelli
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Marcelli »

colsson wrote:Jahadu.. jag betalar nästan 1000kr/år för trafikförs på min Touring. :roll:
Bilsport...jag säger bara Bilsport :wink:

//Mats
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Classicaförsäkringen på Bilsport&Mc = 450 kr/år helförsäkring för min Lambretta TV175.

Känns som du kanske ska byta bolag?

/G
colsson wrote:
vespaman wrote:Tror jag betalar typ 40 spänn i månaden för Trafik på min Touring på If, det har gått upp rätt rejält dom senaste åren.
Jahadu.. jag betalar nästan 1000kr/år för trafikförs på min Touring. :roll:
Micool1972
Entusiast
Entusiast

Post by Micool1972 »

Hedge wrote:Classicaförsäkringen på Bilsport&Mc = 450 kr/år helförsäkring för min Lambretta TV175.
:
[/quote]

hur lyckas du med det? Jag får ge 640kr/år på bilsport&mc och då bor jag inte ens i närheten av stockholm.
//Michaele
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Micool1972 wrote:
Hedge wrote:Classicaförsäkringen på Bilsport&Mc = 450 kr/år helförsäkring för min Lambretta TV175.
:
hur lyckas du med det? Jag får ge 640kr/år på bilsport&mc och då bor jag inte ens i närheten av stockholm.
//Michaele[/quote]
WTF? Jag ger 752 kr/år för Clasica-försäkringen på min Lambretta, som ju är mycket nära släkt med Gurans. Fast jag bor ju centralt i det vilda Göteborg ;-)
/jens
Micool1972
Entusiast
Entusiast

Post by Micool1972 »

jencla wrote:
Micool1972 wrote:
:
//Michaele
WTF? Jag ger 752 kr/år för Clasica-försäkringen på min Lambretta, som ju är mycket nära släkt med Gurans. Fast jag bor ju centralt i det vilda Göteborg ;-)
/jens[/quote]

Jaha Jens ett solklart fall av diskriminering av oss bönner som inte bor nära kungen!
Ja jag säger då de. Jag ska genast kräva tillbaka min sköld från riddarhuset. sablans franskätlige tattare ;)
tysken
Lärling
Lärling

Post by tysken »

pratade med killen på Bilsport MC länge eftersom jag har allt försäkrad där och ville få en förklaring varför det skiljer sig typ 300,- mellan Elit och Rally/lambretta etc...

De har kategorier typ "30år gammal / 40år gammal / 50år" gammal...eller nått sådant.
eliten med sv kostar bara 463,-helförs/år

Lambrettan (1962) kostar hittills 752,- men ifrån 2011 blir den billigare.. nånstans vid 1960 - 1961 går brytpunkten för nästa klass

Det är värd att ringa och kolla om man har glidit in i nästa klass - vet inte om de justera prämien av sig själva...
"Blech und Freude Rollerjungen"
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Jag tecknade min försäkring för flera år sen, och hittills är det ingen som justerat upp priset på den. Det blir säkert dyrare om jag ställer av hojen och måste teckna ny. Har aldrig ställt av den.

/G

tysken wrote:pratade med killen på Bilsport MC länge eftersom jag har allt försäkrad där och ville få en förklaring varför det skiljer sig typ 300,- mellan Elit och Rally/lambretta etc...

De har kategorier typ "30år gammal / 40år gammal / 50år" gammal...eller nått sådant.
eliten med sv kostar bara 463,-helförs/år

Lambrettan (1962) kostar hittills 752,- men ifrån 2011 blir den billigare.. nånstans vid 1960 - 1961 går brytpunkten för nästa klass

Det är värd att ringa och kolla om man har glidit in i nästa klass - vet inte om de justera prämien av sig själva...
tysken
Lärling
Lärling

Post by tysken »

...näää - jag menade att det blir billigare desto "äldre" scootern blir - så att det kan vara värd att kolla just om den klassas för billigare premie.

Av/påställning har jag kört på ett tag, men att har tex garage försäkring mot helförsäkring skilljer bara nån hundralapp - och det var inte värd all byråkrati
"Blech und Freude Rollerjungen"
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jag tecknade min år 2000 när jag köpte min Lammy. Det enda som hänt är att årspremien höjdes en dryg hundring med anledning av omläggningen av trafikförsäkringen för några år sedan.
/jens
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Du bor i en stad där till och med veteranscootrar stjäls på löpande band. Inte konstigt då att premien blir högre.

/G

Micool1972 wrote:
jencla wrote:
Micool1972 wrote:
//Michaele
/jens
Jaha Jens ett solklart fall av diskriminering av oss bönner som inte bor nära kungen!
Ja jag säger då de. Jag ska genast kräva tillbaka min sköld från riddarhuset. sablans franskätlige tattare ;)[/quote]
Post Reply