HEJ!
JAG Har en Vespa 50 av 1975 års modell Väldigt svårstartad då den är varm. DET Går inte att kicka igång den, utan jag måste springa igång den på 2: an. Då startar den Lätt.
Då den är kall startar den efter 2-3 kickar.
Jag Har provat Att byta tändstift med olika värmetal, för närvarande har jag NGKB6HS. Motorn går i övrigt väldigt bra.
Har funderat på tändspole eller kondensator ..
Tacksam för Hjälp med detta problem!
MVH
Bengt Johansson
Vespa 50 OCH Vespa ET4-125
startproblem varm vespa 50
Har delvis samma problem med min GTR. Det blev bättre efter ett nytt tändstift (har en 7:a på min), men den är fortfarande svårare att starta varm än kall. Ska byta kondensatorn eftersom den sägs påverkas av värme. Har även fått tipset att kontrollera brytarspetsarna. Jag vet inte varför, men enligt tipsaren kunde en varm motor bli svårare att starta om brytarspetsarna inte var rätt inställda. Detta är ju enkelt att justera, så om inte annat för att utesluta dessa kan man ju göra det.
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Det är inte kopplingen som slirar när den är varm och därför inte går att kicka igång? Bara en gissning då min v50r hade samma fel förra året och det var kopplingen som var problemet, slirade lite grann och det gjorde att den inte fick tillräckligt med varv för att starta.
Annars är det säkert kondensatorn som LIJ säger.
Annars är det säkert kondensatorn som LIJ säger.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång