jaha då var det kanske dags för motorrenovering ändå..

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Snider
Entusiast
Entusiast
Posts: 213
Joined: Fri 07 Mar 2008, 10:20
Location: Västerås
Contact:

jaha då var det kanske dags för motorrenovering ändå..

Post by Snider »

Då har man trots allt kommit till den punkten när kickaxeln verkligen behöver bytas.

Tråkigt att det blev dags precis i början på säsongen. Det som däremot är bra är att jag numera har köpt ett hus med källare så jag har någonstans att vara när jag mekar.

Alternativet hade förstås varit att springa igång vespan men jag känner att jag på grund av detta inte tar mig ut lika ofta, så det bästa är nog att brotta omkull henne och göra det ordentligt en gång för alla.

Med andra ord, motorn måste klyvas. Detta är obruten mark för mig men självförtroendet är gott (än så länge)

Är det någon som har tips på vad jag kan beställa på en gång, alltså sådant som alltid bör bytas när man klyver motorn? Något annat tips? Eller kanske bara ett glatt tillrop?

Kan tillägga att hon (rally 180 -71) [edit] har gått bra i övrigt...
Last edited by Snider on Tue 01 Jun 2010, 08:17, edited 1 time in total.
Vespa Rally 180 1971
Martin O
Lärling
Lärling
Posts: 436
Joined: Sun 19 Oct 2008, 15:54
Location: Malmö
Contact:

Post by Martin O »

Ett glatt tillrop kan man alltid bidraga med.

Förutom detta eminenta forum och kunskapsbank, är det viktigaste verktyget när man är ovan en digitalkamera. Dels är det bra att dokumentera och hjälpa till att komma ihåg hur bitarna satt ihop. Dels för att kunna skapa en lååång tråd, så vi andra kan följa renoveringen. :)
Go classic, not plastic
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Post by Bengan »

Jag är ingen mekare direkt och det jag lärt mig är att inte laga det som inte är trasigt. Byt det som ska fixas, byt växelkors och kickstoppsgummi. Men gapa inte över för mycket. Dra inte igång den stora motorrenoveringen om det inte behövs.
Fredde
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 09 Nov 2009, 13:47

Post by Fredde »

Jag hade ju samma problem med kickaxeln men sen hittade jag slitna vevlager också så renovering var tvungen.

Och jag kan väl både hålla med Bengan och ändå inte.

Du måste ju splitta motorn för att byta axeln och att skippa att byta andra slitgrejor är ju lite dumsnålt egentligen.
Hur kul är det att splitta motorn igen?
Lager/packboxar och O-ringar är ju egentligen menat att monteras tills de byts, inte för att monteras och tas isär och monteras igen.

Jag föreslår att du byter som tidigare föreslagits växelkors och kickstopsgummin, men även byter vevlager med packboxar och bakhjulslager med packbox samt kollar bakaxellagret vid växelboxen oring till kicken och alla andra packningar. kostar en 1000-1500 mer men tänk om du slår ihop den och så läcker det vid kickaxeln för att oringen skadades när du tog bort kicken eller att bakhjulslagret börjar glappa...

Om den gick lite illa innan så kanske packboxarna vid veven är dåliga och då måste ju lagren bort ialla fall...
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Captain Slow
Lärling
Lärling
Posts: 282
Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
Location: Stenungsund

Post by Captain Slow »

Förutom de glada tillropen skulle jag kunna bidra med att låna ut en 5 timmar lång DVD, som visar hela förfandet med att plocka ner och renovera en Vespa motor.
Mycket av arbetet görs på en lite nyare motor men de plockar oftast fram och visar på även en äldre maskin de gånger det är skillnader på konstruktionen.

http://www.scootertechniques.co.uk/vespa_dvds.html

Jag hoppas slippa använda den i någon större utsräckning förrän till hösten, så den står mest i hyllan och sammlar damm för tillfället och kan den vara till nytta så är det bara kul.

Om du är intresserad så skicka mig ett PM med namn, adress o telefonnr så lägger jag den på lådan.

/ Tomas
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

det går ju att snabbmeka och byta kick utan att ens behöva ta motorn ur ramen, men då ska man veta vad man gör. för en nybörjare skulle jag ändå rekommendera att ta ur den och göra allt sakta och noga på en bänk.

det minsta är att man byter växelkors, packningar, kickstopp och oljetätningar.
Federico
Snider
Entusiast
Entusiast
Posts: 213
Joined: Fri 07 Mar 2008, 10:20
Location: Västerås
Contact:

Post by Snider »

Tackar för alla fina svar!

Känns lite tryggare att börja slita i grejjorna när man vet att denna kunskapsbank finns i bakgrunden...

för övrigt såg jag att tryckfelsnisse var framme igår när jag skrev mitt inlägg... hade för avsikt att skriva att jag "inte haft problem" med vespan. alternativt att vespan "har gått bra i övrigt" Men blandade ihop formuleringarna så innebörden blev en helt annan...
Vespa Rally 180 1971
Snider
Entusiast
Entusiast
Posts: 213
Joined: Fri 07 Mar 2008, 10:20
Location: Västerås
Contact:

Post by Snider »

Captain Slow, det där var banne mig det finaste jag har hört sedan jag konfirmerade mig !

du har PM
Vespa Rally 180 1971
Snider
Entusiast
Entusiast
Posts: 213
Joined: Fri 07 Mar 2008, 10:20
Location: Västerås
Contact:

Post by Snider »

Kolvringar och kolv då? Är det sådant man kan låta vara kvar om det ser schysst ut.

Några specialverktyg jag lär inhandla i övrigt?

ps. (vet att det finns rätt mycket att finna genom att söka i forumet, men jag är inte så bevandrad i vespa världen så jag vet inte riktigt vad som skiljer mellan modellerna så att säga, så jag gör det bekvämt för mig och frågar)
Vespa Rally 180 1971
Victor_08
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 12
Joined: Fri 04 May 2007, 19:56
Location: Stockholm

Post by Victor_08 »

Behövs inga specialverktyg.. fixa lite bilder bara! Kolv och kolvringar ska väl vara i funktionsdugligt skick, speciellt kolven.
Snider
Entusiast
Entusiast
Posts: 213
Joined: Fri 07 Mar 2008, 10:20
Location: Västerås
Contact:

Post by Snider »

Bara för att visa att det faktiskt har hänt något !
Image
Äntligen köpt ett hus med plats för lite mek

Image
Varför detta utseende? Vad har den förlängda muttern för funktion och varför sitter det en skruv längst ut?

Image
Image
Image

Så här såg kolven ut. Bör väl gå ett tag till?

Nu till en fråga som kanske skulle spara lite tid åt mig om den besvarades.. hur får jag bort denna (NR.41 på sprängskissen)
Image
och i verkligheten
Image

En vanlig avdragare? Eller skulle jag inte tagit bort skruvarna NR 42 och plockat bort allt i ett stycke?
Vespa Rally 180 1971
LIJ
Entusiast
Entusiast
Posts: 172
Joined: Mon 05 Oct 2009, 19:31
Location: Göteborg

Post by LIJ »

Varför detta utseende? Vad har den förlängda muttern för funktion och varför sitter det en skruv längst ut?
Den förlängda muttern med dess skruv håller på min Vespa GTR fast cylinderkåpan (tillsammans med en av de nedre skrivarna till fläktskyddet).
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Snider
Entusiast
Entusiast
Posts: 213
Joined: Fri 07 Mar 2008, 10:20
Location: Västerås
Contact:

Post by Snider »

Ja visst ja !

När du säger det så kommer jag ihåg att det är så det ska va...
hehe... glömde jag nog sist jag hade tagit av och satt på fläktkåpan...

minnet är bra men kort...
Vespa Rally 180 1971
Snider
Entusiast
Entusiast
Posts: 213
Joined: Fri 07 Mar 2008, 10:20
Location: Västerås
Contact:

Post by Snider »

Nu till en fråga som kanske skulle spara lite tid åt mig om den besvarades.. hur får jag bort denna (NR.41 på sprängskissen)
Image
Kanske en självklarhet för många, men här kommer lite erfarenhetsåterföring iaf :D

Efter lite funderande och googlande visade sig att nr8 (circlip på engelska, något annat på svenska) på bilden skulle sitta kvar i sitt spår som mothåll ! Bara att skruva av muttern så följde hela härligheten med...
fiffigt måste jag säga...
Vespa Rally 180 1971
LIJ
Entusiast
Entusiast
Posts: 172
Joined: Mon 05 Oct 2009, 19:31
Location: Göteborg

Post by LIJ »

Efter lite funderande och googlande visade sig att nr8 (circlip på engelska, något annat på svenska) på bilden skulle sitta kvar i sitt spår som mothåll ! Bara att skruva av muttern så följde hela härligheten med...
fiffigt måste jag säga...
"Låsring" tror jag är den gängse översättningen. Gjorde själv denna manöver för första gången häromdagen. En rejäl rengöring av spåret innan hjälpte låsringen att inte hoppa ur sitt spår. Några lättare knackningar men hammaren runt svänghjulet gjorde att det släppte. En del rekommenderar att man drämmer till hylsnyckel, eller vad man nu lossat muttern med, med en träklubba, men det vågade jag inte. Knackningsstrategin passade min timida läggning bättre...
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

segersäkring o låsring är också namn som används (på låsringen alltså) :)
Snider
Entusiast
Entusiast
Posts: 213
Joined: Fri 07 Mar 2008, 10:20
Location: Västerås
Contact:

Post by Snider »

Stött på lite patrull nere i källaren. Två av bultarna som håller ihop motorhalvorna totalvägrar verkligen att lämna sitt trygga hem... Något tips för att locka ut dom?

Image

Är det något jag missat i övrigt? Måste man plocka bort något på kopplingssidan först innan man kan dela motorn? Och den här muttern, vad är det för något ?

Image

tack på den berömda förhanden !
Vespa Rally 180 1971
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Muttriken håller julgransaxeln, låt vara.. :)
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Post by Mike Tropic »

Dränk i rostlösande medel, t.ex WD40, 5-56 eller speciell rostlösarspray(biltema har en riktigt bra faktiskt) över natten, nåt som kryper så att det kommer in överallt. Banka lite försiktigt på dom sedan.
Har du tur kanske du kan dela blocket med bultarna kvar också. Den undre är den jävligaste. Det är ju den längsta bulten, lagom utsatt för skit och allt.
Glöm ej att tömma ur växellådsoljan om du inte redan gjort det ;)
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Snider
Entusiast
Entusiast
Posts: 213
Joined: Fri 07 Mar 2008, 10:20
Location: Västerås
Contact:

Post by Snider »

fritte wrote:Muttriken håller julgransaxeln, låt vara.. :)
Årajt !
Dränk i rostlösande medel, t.ex WD40, 5-56 eller speciell rostlösarspray(biltema har en riktigt bra faktiskt) över natten, nåt som kryper så att det kommer in överallt. Banka lite försiktigt på dom sedan.
Har du tur kanske du kan dela blocket med bultarna kvar också. Den undre är den jävligaste. Det är ju den längsta bulten, lagom utsatt för skit och allt.
Glöm ej att tömma ur växellådsoljan om du inte redan gjort det
Då är jag på rätt spår iaf... har badat i 5-56 flera nätter i rad och bankat (inte så försiktigt) men utan resultat. Antar att det bara är att fortsätta kämpa på... har även provat att dela halvorna genom att banka försiktigt lite runt om. Får 1mm glipa där skruvarna är borta men det verkar helt stumt runt bultarna som sitter kvar...
Vespa Rally 180 1971
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Ta det VÄLDIGT försiktigt med bankandet, annars svampar (nitar) du upp bulten och då är den helt omöjlig att få genom blocket sedan. Och då blir det att borra...inte kul. En hydraulpress med passande dorn är bättre om du kan hitta en.

Försök annars komma åt med en glidhammare, t ex genom att svetsa på något på bulten. Värmen vid svetsningen gör också att oxider och annat äckel släpper. Sedan rycker du ur den med glidhammaren.

5-56 och gasol/propanvärmare flera ggr om dagen i så många dagar som det behövs brukar dock få de kortare att släppa. Den längre som är utsatt för väta och smuts via svingen är dock en segare nöt, se ovan för botemedel.

Mvh

G
Snider wrote:
fritte wrote:Muttriken håller julgransaxeln, låt vara.. :)
Årajt !
Dränk i rostlösande medel, t.ex WD40, 5-56 eller speciell rostlösarspray(biltema har en riktigt bra faktiskt) över natten, nåt som kryper så att det kommer in överallt. Banka lite försiktigt på dom sedan.
Har du tur kanske du kan dela blocket med bultarna kvar också. Den undre är den jävligaste. Det är ju den längsta bulten, lagom utsatt för skit och allt.
Glöm ej att tömma ur växellådsoljan om du inte redan gjort det
Då är jag på rätt spår iaf... har badat i 5-56 flera nätter i rad och bankat (inte så försiktigt) men utan resultat. Antar att det bara är att fortsätta kämpa på... har även provat att dela halvorna genom att banka försiktigt lite runt om. Får 1mm glipa där skruvarna är borta men det verkar helt stumt runt bultarna som sitter kvar...
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Snider
Entusiast
Entusiast
Posts: 213
Joined: Fri 07 Mar 2008, 10:20
Location: Västerås
Contact:

Post by Snider »

Motorn delad !

Enorm envishet och rostlösare vs. Skitjobbiga bultar 1 - 0

Äntligen! Efter igår kan även jag rekommendera biltemas rostlösare...
Vespa Rally 180 1971
Snider
Entusiast
Entusiast
Posts: 213
Joined: Fri 07 Mar 2008, 10:20
Location: Västerås
Contact:

Post by Snider »

Sådärja, nu är man på gång...
Växelkorset är bytt, men låsbrickan som sitter på axeln har gått av. Törs man tillverka en sådan själv av en vanlig bricka som bockas till? Eller kanske finns att köpa, har inte hittat någon iaf...

Image


Den inte helt runda metall mojängen som sitter på axeln och gör att brytarspetsarna öppnar och stänger (röd pil). Det känns som den måste av för att kunna byta lagret innanför, icke sant :?:
Image

Finns det något knep för detta eller är det den gamla vanliga medicinen med värma smörja banka som gäller?

Sen en liten fråga till (jag vet detta borde man kunna räkna ut på plats men nu sitter jag inte i garaget och blev väldigt fundersam)
Den runda sköna ringen markerad med rött nedan. Visst måste det vara yttre delen på lagret (som ju saknades på förra bilden)?
Image
Det var jag iaf övertygad om men sen såg jag en sprängskiss som skvallrade om att det ska sitta något liknande där nr (15), därav min osäkerhet...
Image
Om det nu är "nr15" som även syns på mitt foto kan man ju undra var ytterringen på lagret tagit vägen...

Ps. Den gröna pilen på fotot pekar ju på hålet som tydligen ska hjälpa till att smörja lagret, men jag såg inte något motsvarande hål i den gamla packboxen eller lagret? Om någon har en kommentar på detta så är jag all ears !
Vespa Rally 180 1971
Fredde
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 09 Nov 2009, 13:47

Post by Fredde »

Brickan är inget avancerat gör en själv eller om du kan vrid den lite och använd en annan del av den.

Jag har inte en sådan motor i min men jag har svårt att tro att den ovala delen som brytaren går emot är en lös del, det brukar den inte vara det är en del av veven.

Den ringen som är markerat med rött är ytterdelen av lagret.

Skulle tippa att nr 15 är en förstärkning inpressad i blocket, såg ut så på min att det satt något där i alla fall men inget man ska ta bort.

Det lilla hålet kommer synas när du tar bort ytterringen, det kommer ut mellan ytterringen och packboxen.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Post by Mike Tropic »

Hylsan med nocken för brytaren:
Nr 3 på sprängskissen för SS180, ser likadant ut på Rally 180 - http://scooterhelp.com/manuals/VSC1T.pa ... al/p12.jpg

Tar man bort med avdragare modell:
Image

För lagerhalvan som sitter kvar på veven kanske du behöver:
Image
Image


Ringen som sitter kvar i ditt block är ju från lagret, och den tar du ur med avdragare med invändig fattning, som den på bilden fast man vänder på käkarna
Image

Lycka till!
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Post Reply