andreas.larsson wrote:Hej!
Jag ska nu skicka min Lambretta på lackning och jag står i valet och kvalet om jag ska välja våtlack (billack) eller pulverlack? Eller kanske epoxylack som någon föreslog.
Pulver och våt är i vart fall de två lacktyper som nämns mest vid lackering av scooter.
Efter mycket läsande här på forumet och snackande med folk så har jag funnit att val av lack beror på vem man pratar med - om man ska våtlacka scootern eller pulverlacka den.
Jag vill göra rätt och även om flertalet år känna att jag gjorde rätt val, med tanke på den tid jag nu investerar i att renovera pärlan
Jag har funnit den del fördelar och nackdelar kring de två lacktyperna:
Pulverlack
+ Mindre arbete
+ Billigare
+ Mycket slitstarkt
- Tjockare färglager
- Går ej att göra grundarbete med spackel
- Går ej att lägga grundfärg som rostskydd
- Spricker lättare vid flexande plåt
- Går inte enkelt att blästra av
Våtlack
+ Går att använda primer, spackel/slip
+ Går att lägga grundfärg som rostskydd
+ Slitstarkt som lacken på en bil
+ Går att blästra av
- Mer arbete
- Dyrare
Jag har nu två följdfrågor:
1. Vilken typ av lack har du på din scooter?
2. Vilken typ av lack önskade du att du hade på din scooter?
Pulverlack
+ Mindre arbete
Då pulverlack ska fixeras i ugn i 200ºc så måste all gammal färg bort. Om man inte gör det så riskerar du att den reser sig med ett dåligt resultat som följd.
+ Billigare
+ Mycket slitstarkt
- Tjockare färglager
Inte om lackeraren vet vad han gör.
- Går ej att göra grundarbete med spackel
Det går utmärkt att prima, spackla och bättra pulverlack men primern och spacklet måste tåla värme (minst 200ºc).
- Går ej att lägga grundfärg som rostskydd
Då pulverlacken smälter fast i metallen så behövs knappt grundfärg.
- Spricker lättare vid flexande plåt
Jag har böjt en pulverlackad plåt till formen av ett "S" utan att färgen släppte.
- Går inte enkelt att blästra av
Nej det ska gudarna veta. Man kan dock lägga ett nytt lager pulver ovanpå det gamla.
Man kan även bättra små repor med hjälp av lite pulver som man smälter med IR-tork eller varmluftspistol.
BMW klarlackar 5 och 7 serien med pulver, Porsche och Ferrari pulverlackar sina fälgar. Tydligen så är hela Smart bilen lackad med pulver.
Om jag var dig så skulle jag pulverlacka ram, tank, handskfack, luftburk, bakskärm, fläkt och cylinderkåpa, övrigt skulle jag lacka med 2-komp.