Motornr
Motornr
Hej!
Jag köpt en px125e -84, hittar inget motornr på motorn.
Motorn är bytt, jag fick original motorn med, 125 kubik.
Enligt förra ägarn är det en 150kubikare. Men där motornr är på 125kubikaren
finns det ingenting på 150an. Hur kan jag identifiera motortypen? Och är 150kubikaren så mycket starkare än 125an att det lönar sig?
Cylindern ser också mycket större ut än en 125. Och det vanliga är väl att man byter in en 200kubikare?
Sen en annan fråga: den behöver lackas om, funderar på orange.
Hittade en originalbrochyr på nätet med en orange px125. Bilden var dock otydlig. jag såg inte ens om det var metallic eller ej. Är det nån som har färgkoder till px125? Om jag ändrar till orange vill jag ändå ha en originalfärg.
Jag köpt en px125e -84, hittar inget motornr på motorn.
Motorn är bytt, jag fick original motorn med, 125 kubik.
Enligt förra ägarn är det en 150kubikare. Men där motornr är på 125kubikaren
finns det ingenting på 150an. Hur kan jag identifiera motortypen? Och är 150kubikaren så mycket starkare än 125an att det lönar sig?
Cylindern ser också mycket större ut än en 125. Och det vanliga är väl att man byter in en 200kubikare?
Sen en annan fråga: den behöver lackas om, funderar på orange.
Hittade en originalbrochyr på nätet med en orange px125. Bilden var dock otydlig. jag såg inte ens om det var metallic eller ej. Är det nån som har färgkoder till px125? Om jag ändrar till orange vill jag ändå ha en originalfärg.
pethik3
Din motorfråga förstår jag inte.
Men färgkoder hittar du här http://www.coloreamico.it/catalogo/vesp ... =1&COD=PIA
Kanske till och med är denna färgen du är ute efter?

Men färgkoder hittar du här http://www.coloreamico.it/catalogo/vesp ... =1&COD=PIA
Kanske till och med är denna färgen du är ute efter?

Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
Re: Motornr
pethik3 wrote:Hej!
Jag köpt en px125e -84, hittar inget motornr på motorn.
Motorn är bytt, jag fick original motorn med, 125 kubik.
Enligt förra ägarn är det en 150kubikare. Men där motornr är på 125kubikaren
finns det ingenting på 150an. Hur kan jag identifiera motortypen? Och är 150kubikaren så mycket starkare än 125an att det lönar sig?
Cylindern ser också mycket större ut än en 125. Och det vanliga är väl att man byter in en 200kubikare?
Sen en annan fråga: den behöver lackas om, funderar på orange.
Hittade en originalbrochyr på nätet med en orange px125. Bilden var dock otydlig. jag såg inte ens om det var metallic eller ej. Är det nån som har färgkoder till px125? Om jag ändrar till orange vill jag ändå ha en originalfärg.
P/PX150 motorn är piggare än 125:an, dessutom lite högre växlad om jag inte minns fel.
frågan om motornummer; är det en piaggiomotor? det finns Bajaj och LML motorer 150cc. Om det är en PX150motor så kanske någon slipat bort nummret eller så är det ett reservdelsblock.
Federico
Re: Motornr
Är det en 150, ser motorerna identiska ut. Det är bara borrning, topp, förgasarmunstycken samt primärutväxling som skiljer. Dvs, inga synliga attribut.
Ser cylindern avsevärt större ut än 125'an, har du ganska troligt en 200.
/G
Ser cylindern avsevärt större ut än 125'an, har du ganska troligt en 200.
/G
pethik3 wrote:Hej!
Jag köpt en px125e -84, hittar inget motornr på motorn.
Motorn är bytt, jag fick original motorn med, 125 kubik.
Enligt förra ägarn är det en 150kubikare. Men där motornr är på 125kubikaren
finns det ingenting på 150an. Hur kan jag identifiera motortypen? Och är 150kubikaren så mycket starkare än 125an att det lönar sig?
Cylindern ser också mycket större ut än en 125. Och det vanliga är väl att man byter in en 200kubikare?
Sen en annan fråga: den behöver lackas om, funderar på orange.
Hittade en originalbrochyr på nätet med en orange px125. Bilden var dock otydlig. jag såg inte ens om det var metallic eller ej. Är det nån som har färgkoder till px125? Om jag ändrar till orange vill jag ändå ha en originalfärg.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Re: Motornr
Som jag sa så är cylindern mycket större än den på 125an som jag har liggandes på golvet bredvid. Blev igår lite skeptisk över om skillnaden kan vara så stor mellan dom.Började själv misstänka att den 200 kubikare. Ringde då till säljaren igen och han var stensäker på att det är en 150.
Om 125 cyllen och 150 cyllen ska vara identiska så är det definitivt inte en 150.
Som sagt så finns ingen motorkod, jag får väl ta kort på den och posta den hit.
Det verkar finnas mycket kunskap här, väldigt bra!
Om 125 cyllen och 150 cyllen ska vara identiska så är det definitivt inte en 150.
Som sagt så finns ingen motorkod, jag får väl ta kort på den och posta den hit.
Det verkar finnas mycket kunskap här, väldigt bra!
Hedge wrote:Är det en 150, ser motorerna identiska ut. Det är bara borrning, topp, förgasarmunstycken samt primärutväxling som skiljer. Dvs, inga synliga attribut.
Ser cylindern avsevärt större ut än 125'an, har du ganska troligt en 200.
/G
pethik3 wrote:Hej!
Jag köpt en px125e -84, hittar inget motornr på motorn.
Motorn är bytt, jag fick original motorn med, 125 kubik.
Enligt förra ägarn är det en 150kubikare. Men där motornr är på 125kubikaren
finns det ingenting på 150an. Hur kan jag identifiera motortypen? Och är 150kubikaren så mycket starkare än 125an att det lönar sig?
Cylindern ser också mycket större ut än en 125. Och det vanliga är väl att man byter in en 200kubikare?
Sen en annan fråga: den behöver lackas om, funderar på orange.
Hittade en originalbrochyr på nätet med en orange px125. Bilden var dock otydlig. jag såg inte ens om det var metallic eller ej. Är det nån som har färgkoder till px125? Om jag ändrar till orange vill jag ändå ha en originalfärg.
pethik3
PX125 har M7 också.
/G
/G
Federico wrote:är det inte M7 pinnbult på 125/150?
övre bulten som håller cylinderkåpan på 125/150 borde vara M7/ 11mm nyckel
övre bulten som håller cylinderkåpan på 200 borde vara M8/ 13mm nyckel
eller är det bara äldre 125/150 som har m7 pinnbult?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Här kommer två bilder


Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
calle wrote:En bild säger mer än tusen ord
pethik3
Utan tvekan: P200-motor. Elektronisk tändning men utan separatsmörjning. Starkaste Vespamotorn tillsammans med Rally 200-motorn.
PX125E -84 hade separatsmörjning, så har du en oljepåfyllning under sadeln och ett tittglas under bensinkranen, så är de delarna ur spel med den motorn. Du måste fylla på olja direkt i bensintanken.
/G
PX125E -84 hade separatsmörjning, så har du en oljepåfyllning under sadeln och ett tittglas under bensinkranen, så är de delarna ur spel med den motorn. Du måste fylla på olja direkt i bensintanken.
/G
pethik3 wrote:Här kommer två bilder
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.uscalle wrote:En bild säger mer än tusen ord
Last edited by Hedge on Wed 26 May 2010, 23:23, edited 2 times in total.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Tack för alla svar! Det var ju en rolig överraskning att det var en så stark motor i den.
vad är det som är så bra med just en P200?
Sen har jag ju en 125-motorn med avgasrör kvar. Passar nån av delarna av den till P200?
Ska jag ha kvar den som reserv? Finns det en säljmarknad för 125-motorer?
Hälsn Peter
vad är det som är så bra med just en P200?
Sen har jag ju en 125-motorn med avgasrör kvar. Passar nån av delarna av den till P200?
Ska jag ha kvar den som reserv? Finns det en säljmarknad för 125-motorer?
Hälsn Peter
calle wrote:Härligt med P200E-motor, svårt att hitta en bättre! glöm inte cylinderskyddet när du skall ut och köra längre än runt kvarteret.
pethik3
Helt klart en andrahandsmarknad för PX125-motorer.pethik3 wrote:Sen har jag ju en 125-motorn med avgasrör kvar. Passar nån av delarna av den till P200?
Ska jag ha kvar den som reserv? Finns det en säljmarknad för 125-motorer?
Många delar passar i PX200-motorn dessutom.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
P200-motorn är för det första stark, och det är något man inte är bortskämd med när det gäller orginalmotorer på Vespa. Jag upplevde själv förra helgen hur en orginal P200 med två stadiga gossar ombord utan problem låg i 90-100 och körde motorväg. Lägg till detta Vespamotorns pålitlighet och låga bränsleförbrukning, så har du svaret.
PX125E-motorn har en hel del som passar på P200, men det är enklare att nämna det jag vet inte passar:
Cylinder/topplock, koppling, bakaxel, cylinderkåpa, växelkors, avgassystem.
Det finns absolut en marknad för PX125-motorer. De passar ju precis som P/PX200 direkt i ramen på många äldre ramar. Du lär inte behöva den som reserv när du har en så bra motor redan i ramen. Enda anledning skulle väl vara om du vill köra separatsmörjt, något jag själv uppskattar enormt vid jobbpendling.
/G
PX125E-motorn har en hel del som passar på P200, men det är enklare att nämna det jag vet inte passar:
Cylinder/topplock, koppling, bakaxel, cylinderkåpa, växelkors, avgassystem.
Det finns absolut en marknad för PX125-motorer. De passar ju precis som P/PX200 direkt i ramen på många äldre ramar. Du lär inte behöva den som reserv när du har en så bra motor redan i ramen. Enda anledning skulle väl vara om du vill köra separatsmörjt, något jag själv uppskattar enormt vid jobbpendling.
/G
pethik3 wrote:Tack för alla svar! Det var ju en rolig överraskning att det var en så stark motor i den.
vad är det som är så bra med just en P200?
Sen har jag ju en 125-motorn med avgasrör kvar. Passar nån av delarna av den till P200?
Ska jag ha kvar den som reserv? Finns det en säljmarknad för 125-motorer?
Hälsn Peter
calle wrote:Härligt med P200E-motor, svårt att hitta en bättre! glöm inte cylinderskyddet när du skall ut och köra längre än runt kvarteret.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Var ligger priset ungefär på en 125e?
Om inte jag kommer att behöva en reservmotor så kommer en försäljning att generera välkomna pengar för uppfräshning av lacken på px 125e:n.
Hälsn Peter
Om inte jag kommer att behöva en reservmotor så kommer en försäljning att generera välkomna pengar för uppfräshning av lacken på px 125e:n.
Hälsn Peter
Hedge wrote:P200-motorn är för det första stark, och det är något man inte är bortskämd med när det gäller orginalmotorer på Vespa. Jag upplevde själv förra helgen hur en orginal P200 med två stadiga gossar ombord utan problem låg i 90-100 och körde motorväg. Lägg till detta Vespamotorns pålitlighet och låga bränsleförbrukning, så har du svaret.
PX125E-motorn har en hel del som passar på P200, men det är enklare att nämna det jag vet inte passar:
Cylinder/topplock, koppling, bakaxel, cylinderkåpa, växelkors, avgassystem.
Det finns absolut en marknad för PX125-motorer. De passar ju precis som P/PX200 direkt i ramen på många äldre ramar. Du lär inte behöva den som reserv när du har en så bra motor redan i ramen. Enda anledning skulle väl vara om du vill köra separatsmörjt, något jag själv uppskattar enormt vid jobbpendling.
/G
pethik3 wrote:Tack för alla svar! Det var ju en rolig överraskning att det var en så stark motor i den.
vad är det som är så bra med just en P200?
Sen har jag ju en 125-motorn med avgasrör kvar. Passar nån av delarna av den till P200?
Ska jag ha kvar den som reserv? Finns det en säljmarknad för 125-motorer?
Hälsn Peter
calle wrote:Härligt med P200E-motor, svårt att hitta en bättre! glöm inte cylinderskyddet när du skall ut och köra längre än runt kvarteret.
pethik3
Jag ville bara få det bekräftat att det är en P200, är det även med ett E?
Och inte PX200E?
Vissa verkar prata om Px200, så jag vill ha klarhet på frågan då det inte finns något motornr...
Och inte PX200E?
Vissa verkar prata om Px200, så jag vill ha klarhet på frågan då det inte finns något motornr...
Hedge wrote:Utan tvekan: P200-motor. Elektronisk tändning men utan separatsmörjning. Starkaste Vespamotorn tillsammans med Rally 200-motorn.
PX125E -84 hade separatsmörjning, så har du en oljepåfyllning under sadeln och ett tittglas under bensinkranen, så är de delarna ur spel med den motorn. Du måste fylla på olja direkt i bensintanken.
/G
pethik3 wrote:Här kommer två bilder
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.uscalle wrote:En bild säger mer än tusen ord
pethik3
Det är en P200E-motor. PX hade alltid separatsmörjning i Europa, vilket din saknar. 'E' står för elektronisk tändning.
EDIT: Dessutom är det samma beteckning på P/PX-motorerna (VSE1M), så du hade inte fått så mycket hjälp av det ändå.
Anledningen till att Rally och P200-motorerna är starkare, var att man sänkte porttiderna och kompet på PX, i ett försök att minska utsläppen. Det var USA's hårdare regler som var den främsta orsaken. På de svenska typbeteckningarna har dessa motorer samma effekt, men alla som kört bägge kan vittna om att Rally/P200 är piggare än senare PX.
/G
EDIT: Dessutom är det samma beteckning på P/PX-motorerna (VSE1M), så du hade inte fått så mycket hjälp av det ändå.
Anledningen till att Rally och P200-motorerna är starkare, var att man sänkte porttiderna och kompet på PX, i ett försök att minska utsläppen. Det var USA's hårdare regler som var den främsta orsaken. På de svenska typbeteckningarna har dessa motorer samma effekt, men alla som kört bägge kan vittna om att Rally/P200 är piggare än senare PX.
/G
pethik3 wrote:Jag ville bara få det bekräftat att det är en P200, är det även med ett E?
Och inte PX200E?
Vissa verkar prata om Px200, så jag vill ha klarhet på frågan då det inte finns något motornr...Hedge wrote:Utan tvekan: P200-motor. Elektronisk tändning men utan separatsmörjning. Starkaste Vespamotorn tillsammans med Rally 200-motorn.
PX125E -84 hade separatsmörjning, så har du en oljepåfyllning under sadeln och ett tittglas under bensinkranen, så är de delarna ur spel med den motorn. Du måste fylla på olja direkt i bensintanken.
/G
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Hej,
dags och börja stöka i ordning vespan. Igår rengjorde jag tanken, och i dag var det dags med förgasarn.
Hittade lite olika skador: för det första var packningen till flottörhuset skadat på en kant. Då märkte jag att locket inte var riktigt rakt. Och där det inte var rakt hade packningen gått sönder, antagligen pga större tryck mot den. Ser inga slag mot förgasarn utifrån, så ënda alternativet är att skadan skett vid gjutning(?).
Sen var det flera hack i locket när man vänder förgasarn upp och ner.
Med locket menar jag det som styrs av gasvajern, är inte riktigt bekant med termerna. Det var inte hack bara i själva utan lite inne i förgasarn.
hacken såg också rätt fräscha ut. Det ska ha behövts rätt så mycket kraft för att skapa dessa.
Inte bra, eller...
Vad kan vara orsaken till hacken?
dags och börja stöka i ordning vespan. Igår rengjorde jag tanken, och i dag var det dags med förgasarn.
Hittade lite olika skador: för det första var packningen till flottörhuset skadat på en kant. Då märkte jag att locket inte var riktigt rakt. Och där det inte var rakt hade packningen gått sönder, antagligen pga större tryck mot den. Ser inga slag mot förgasarn utifrån, så ënda alternativet är att skadan skett vid gjutning(?).
Sen var det flera hack i locket när man vänder förgasarn upp och ner.
Med locket menar jag det som styrs av gasvajern, är inte riktigt bekant med termerna. Det var inte hack bara i själva utan lite inne i förgasarn.
hacken såg också rätt fräscha ut. Det ska ha behövts rätt så mycket kraft för att skapa dessa.
Inte bra, eller...
Vad kan vara orsaken till hacken?
Hedge wrote:Det är en P200E-motor. PX hade alltid separatsmörjning i Europa, vilket din saknar. 'E' står för elektronisk tändning.
EDIT: Dessutom är det samma beteckning på P/PX-motorerna (VSE1M), så du hade inte fått så mycket hjälp av det ändå.
Anledningen till att Rally och P200-motorerna är starkare, var att man sänkte porttiderna och kompet på PX, i ett försök att minska utsläppen. Det var USA's hårdare regler som var den främsta orsaken. På de svenska typbeteckningarna har dessa motorer samma effekt, men alla som kört bägge kan vittna om att Rally/P200 är piggare än senare PX.
/G
pethik3 wrote:Jag ville bara få det bekräftat att det är en P200, är det även med ett E?
Och inte PX200E?
Vissa verkar prata om Px200, så jag vill ha klarhet på frågan då det inte finns något motornr...Hedge wrote:Utan tvekan: P200-motor. Elektronisk tändning men utan separatsmörjning. Starkaste Vespamotorn tillsammans med Rally 200-motorn.
PX125E -84 hade separatsmörjning, så har du en oljepåfyllning under sadeln och ett tittglas under bensinkranen, så är de delarna ur spel med den motorn. Du måste fylla på olja direkt i bensintanken.
/G
pethik3