Motornr

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
pethik3
Nybörjare
Nybörjare

Motornr

Post by pethik3 »

Hej!

Jag köpt en px125e -84, hittar inget motornr på motorn.
Motorn är bytt, jag fick original motorn med, 125 kubik.

Enligt förra ägarn är det en 150kubikare. Men där motornr är på 125kubikaren
finns det ingenting på 150an. Hur kan jag identifiera motortypen? Och är 150kubikaren så mycket starkare än 125an att det lönar sig?

Cylindern ser också mycket större ut än en 125. Och det vanliga är väl att man byter in en 200kubikare?

Sen en annan fråga: den behöver lackas om, funderar på orange.
Hittade en originalbrochyr på nätet med en orange px125. Bilden var dock otydlig. jag såg inte ens om det var metallic eller ej. Är det nån som har färgkoder till px125? Om jag ändrar till orange vill jag ändå ha en originalfärg.
pethik3
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

Din motorfråga förstår jag inte.

Men färgkoder hittar du här http://www.coloreamico.it/catalogo/vesp ... =1&COD=PIA

Kanske till och med är denna färgen du är ute efter?

Image
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Motornr

Post by Federico »

pethik3 wrote:Hej!

finns det ingenting på 150an. Hur kan jag identifiera motortypen? Och är 150kubikaren så mycket starkare än 125an att det lönar sig?

Cylindern ser också mycket större ut än en 125. Och det vanliga är väl att man byter in en 200kubikare?

Hittade en originalbrochyr på nätet med en orange px125. Bilden var dock otydlig. jag såg inte ens om det var metallic eller ej. Är det nån som har färgkoder till px125? Om jag ändrar till orange vill jag ändå ha en originalfärg.

P/PX150 motorn är piggare än 125:an, dessutom lite högre växlad om jag inte minns fel.

frågan om motornummer; är det en piaggiomotor? det finns Bajaj och LML motorer 150cc. Om det är en PX150motor så kanske någon slipat bort nummret eller så är det ett reservdelsblock.
Federico
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Är det en 150, ser motorerna identiska ut. Det är bara borrning, topp, förgasarmunstycken samt primärutväxling som skiljer. Dvs, inga synliga attribut.

Ser cylindern avsevärt större ut än 125'an, har du ganska troligt en 200.

/G

==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Kolla hur avgasröret är vinklat, pekar den i riktning rakt frammåt/nedåt är det en 125/150.
Pekar den något utåt/nedåt är det en 200.
150 har en annan primär än 125, 22 tänder mot 20 alt 21 på 125 om jag inte missminner mig.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

är det inte M7 pinnbult på 125/150?

övre bulten som håller cylinderkåpan på 125/150 borde vara M7/ 11mm nyckel

övre bulten som håller cylinderkåpan på 200 borde vara M8/ 13mm nyckel

eller är det bara äldre 125/150 som har m7 pinnbult?
Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

En bild säger mer än tusen ord ;)
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
pethik3
Nybörjare
Nybörjare

Post by pethik3 »

Som jag sa så är cylindern mycket större än den på 125an som jag har liggandes på golvet bredvid. Blev igår lite skeptisk över om skillnaden kan vara så stor mellan dom.Började själv misstänka att den 200 kubikare. Ringde då till säljaren igen och han var stensäker på att det är en 150.

Om 125 cyllen och 150 cyllen ska vara identiska så är det definitivt inte en 150.

Som sagt så finns ingen motorkod, jag får väl ta kort på den och posta den hit.
Det verkar finnas mycket kunskap här, väldigt bra!
Hedge wrote:Är det en 150, ser motorerna identiska ut. Det är bara borrning, topp, förgasarmunstycken samt primärutväxling som skiljer. Dvs, inga synliga attribut.

Ser cylindern avsevärt större ut än 125'an, har du ganska troligt en 200.

/G

pethik3
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

PX125 har M7 också.

/G
Federico wrote:är det inte M7 pinnbult på 125/150?

övre bulten som håller cylinderkåpan på 125/150 borde vara M7/ 11mm nyckel

övre bulten som håller cylinderkåpan på 200 borde vara M8/ 13mm nyckel

eller är det bara äldre 125/150 som har m7 pinnbult?
pethik3
Nybörjare
Nybörjare

Post by pethik3 »

Här kommer två bilder

Image
Image

Uploaded with ImageShack.us
calle wrote:En bild säger mer än tusen ord ;)
pethik3
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Ett enkelt kännetecken (om du inte tar loss toppen och kollar diametern) är att PX125 och 150 har samma diameter på avgaspipan där du fäster ljuddämparen. PX200 däremot har en grövre dimension. Har tyvärr inte måtten tillgängliga nu.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Utan tvekan: P200-motor. Elektronisk tändning men utan separatsmörjning. Starkaste Vespamotorn tillsammans med Rally 200-motorn.

PX125E -84 hade separatsmörjning, så har du en oljepåfyllning under sadeln och ett tittglas under bensinkranen, så är de delarna ur spel med den motorn. Du måste fylla på olja direkt i bensintanken.

/G
pethik3 wrote:Här kommer två bilder

Last edited by Hedge on Wed 26 May 2010, 23:23, edited 2 times in total.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

det där måste vara en 200cc
Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Härligt med P200E-motor, svårt att hitta en bättre! glöm inte cylinderskyddet när du skall ut och köra längre än runt kvarteret.
Mina scootrar:
pethik3
Nybörjare
Nybörjare

Post by pethik3 »

Tack för alla svar! Det var ju en rolig överraskning att det var en så stark motor i den.

vad är det som är så bra med just en P200?

Sen har jag ju en 125-motorn med avgasrör kvar. Passar nån av delarna av den till P200?

Ska jag ha kvar den som reserv? Finns det en säljmarknad för 125-motorer?

Hälsn Peter
calle wrote:Härligt med P200E-motor, svårt att hitta en bättre! glöm inte cylinderskyddet när du skall ut och köra längre än runt kvarteret.
pethik3
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

pethik3 wrote:Sen har jag ju en 125-motorn med avgasrör kvar. Passar nån av delarna av den till P200?

Helt klart en andrahandsmarknad för PX125-motorer.
Många delar passar i PX200-motorn dessutom.
Mina scootrar:
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

P200-motorn är för det första stark, och det är något man inte är bortskämd med när det gäller orginalmotorer på Vespa. Jag upplevde själv förra helgen hur en orginal P200 med två stadiga gossar ombord utan problem låg i 90-100 och körde motorväg. Lägg till detta Vespamotorns pålitlighet och låga bränsleförbrukning, så har du svaret.

PX125E-motorn har en hel del som passar på P200, men det är enklare att nämna det jag vet inte passar:

Cylinder/topplock, koppling, bakaxel, cylinderkåpa, växelkors, avgassystem.

Det finns absolut en marknad för PX125-motorer. De passar ju precis som P/PX200 direkt i ramen på många äldre ramar. Du lär inte behöva den som reserv när du har en så bra motor redan i ramen. Enda anledning skulle väl vara om du vill köra separatsmörjt, något jag själv uppskattar enormt vid jobbpendling.

/G

pethik3 wrote:Tack för alla svar! Det var ju en rolig överraskning att det var en så stark motor i den.

Sen har jag ju en 125-motorn med avgasrör kvar. Passar nån av delarna av den till P200?

Hälsn Peter
calle wrote:Härligt med P200E-motor, svårt att hitta en bättre! glöm inte cylinderskyddet när du skall ut och köra längre än runt kvarteret.
pethik3
Nybörjare
Nybörjare

Post by pethik3 »

Var ligger priset ungefär på en 125e?

Om inte jag kommer att behöva en reservmotor så kommer en försäljning att generera välkomna pengar för uppfräshning av lacken på px 125e:n.

Hälsn Peter
Hedge wrote:P200-motorn är för det första stark, och det är något man inte är bortskämd med när det gäller orginalmotorer på Vespa. Jag upplevde själv förra helgen hur en orginal P200 med två stadiga gossar ombord utan problem låg i 90-100 och körde motorväg. Lägg till detta Vespamotorns pålitlighet och låga bränsleförbrukning, så har du svaret.

PX125E-motorn har en hel del som passar på P200, men det är enklare att nämna det jag vet inte passar:

Cylinder/topplock, koppling, bakaxel, cylinderkåpa, växelkors, avgassystem.

Det finns absolut en marknad för PX125-motorer. De passar ju precis som P/PX200 direkt i ramen på många äldre ramar. Du lär inte behöva den som reserv när du har en så bra motor redan i ramen. Enda anledning skulle väl vara om du vill köra separatsmörjt, något jag själv uppskattar enormt vid jobbpendling.

/G

pethik3 wrote:Tack för alla svar! Det var ju en rolig överraskning att det var en så stark motor i den.

Hälsn Peter
pethik3
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

Tja pengar är alltid svårt men de säljs ju motorer för ca 3' och uppåt.
Sen kan man ju råka på, som jag, att köpa en komplett Px125e -97a för 3' så det finns ett stort prisspann...
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

En PX 125 motor kan lätt skrämmas upp till samma effekt som 200:an genom lite cyliderbyte och större förgasare. Då kan den användas i många äldre vespor med fördelar som elektronisk tändning m.m.
Federico
pethik3
Nybörjare
Nybörjare

Post by pethik3 »

Jag ville bara få det bekräftat att det är en P200, är det även med ett E?
Och inte PX200E?
Vissa verkar prata om Px200, så jag vill ha klarhet på frågan då det inte finns något motornr...
Hedge wrote:Utan tvekan: P200-motor. Elektronisk tändning men utan separatsmörjning. Starkaste Vespamotorn tillsammans med Rally 200-motorn.

PX125E -84 hade separatsmörjning, så har du en oljepåfyllning under sadeln och ett tittglas under bensinkranen, så är de delarna ur spel med den motorn. Du måste fylla på olja direkt i bensintanken.

/G

pethik3
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det är en P200E-motor. PX hade alltid separatsmörjning i Europa, vilket din saknar. 'E' står för elektronisk tändning.

EDIT: Dessutom är det samma beteckning på P/PX-motorerna (VSE1M), så du hade inte fått så mycket hjälp av det ändå.

Anledningen till att Rally och P200-motorerna är starkare, var att man sänkte porttiderna och kompet på PX, i ett försök att minska utsläppen. Det var USA's hårdare regler som var den främsta orsaken. På de svenska typbeteckningarna har dessa motorer samma effekt, men alla som kört bägge kan vittna om att Rally/P200 är piggare än senare PX.

/G
pethik3 wrote:Jag ville bara få det bekräftat att det är en P200, är det även med ett E?
Och inte PX200E?
Vissa verkar prata om Px200, så jag vill ha klarhet på frågan då det inte finns något motornr...
Hedge wrote:Utan tvekan: P200-motor. Elektronisk tändning men utan separatsmörjning. Starkaste Vespamotorn tillsammans med Rally 200-motorn.

/G

pethik3
Nybörjare
Nybörjare

Post by pethik3 »

Hej,

dags och börja stöka i ordning vespan. Igår rengjorde jag tanken, och i dag var det dags med förgasarn.

Hittade lite olika skador: för det första var packningen till flottörhuset skadat på en kant. Då märkte jag att locket inte var riktigt rakt. Och där det inte var rakt hade packningen gått sönder, antagligen pga större tryck mot den. Ser inga slag mot förgasarn utifrån, så ënda alternativet är att skadan skett vid gjutning(?).

Sen var det flera hack i locket när man vänder förgasarn upp och ner.
Med locket menar jag det som styrs av gasvajern, är inte riktigt bekant med termerna. Det var inte hack bara i själva utan lite inne i förgasarn.
hacken såg också rätt fräscha ut. Det ska ha behövts rätt så mycket kraft för att skapa dessa.
Inte bra, eller...

Vad kan vara orsaken till hacken?
Hedge wrote:Det är en P200E-motor. PX hade alltid separatsmörjning i Europa, vilket din saknar. 'E' står för elektronisk tändning.

EDIT: Dessutom är det samma beteckning på P/PX-motorerna (VSE1M), så du hade inte fått så mycket hjälp av det ändå.

Anledningen till att Rally och P200-motorerna är starkare, var att man sänkte porttiderna och kompet på PX, i ett försök att minska utsläppen. Det var USA's hårdare regler som var den främsta orsaken. På de svenska typbeteckningarna har dessa motorer samma effekt, men alla som kört bägge kan vittna om att Rally/P200 är piggare än senare PX.

/G
pethik3 wrote:Jag ville bara få det bekräftat att det är en P200, är det även med ett E?
Och inte PX200E?

/G
pethik3
Post Reply