Pulverlack kontra Våtlack

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast
Posts: 105
Joined: Fri 13 Feb 2009, 12:09
Location: Göteborg
Contact:

Pulverlack kontra Våtlack

Post by andreas.larsson »

Hej!
Jag ska nu skicka min Lambretta på lackning och jag står i valet och kvalet om jag ska välja våtlack (billack) eller pulverlack? Eller kanske epoxylack som någon föreslog.
Pulver och våt är i vart fall de två lacktyper som nämns mest vid lackering av scooter.

Efter mycket läsande här på forumet och snackande med folk så har jag funnit att val av lack beror på vem man pratar med - om man ska våtlacka scootern eller pulverlacka den.
Jag vill göra rätt och även om flertalet år känna att jag gjorde rätt val, med tanke på den tid jag nu investerar i att renovera pärlan :)

Jag har funnit den del fördelar och nackdelar kring de två lacktyperna:

Pulverlack
+ Mindre arbete
+ Billigare
+ Mycket slitstarkt
- Tjockare färglager
- Går ej att göra grundarbete med spackel
- Går ej att lägga grundfärg som rostskydd
- Spricker lättare vid flexande plåt
- Går inte enkelt att blästra av

Våtlack
+ Går att använda primer, spackel/slip
+ Går att lägga grundfärg som rostskydd
+ Slitstarkt som lacken på en bil
+ Går att blästra av
- Mer arbete
- Dyrare

Jag har nu två följdfrågor:
1. Vilken typ av lack har du på din scooter?
2. Vilken typ av lack önskade du att du hade på din scooter?
Martin O
Lärling
Lärling
Posts: 436
Joined: Sun 19 Oct 2008, 15:54
Location: Malmö
Contact:

Post by Martin O »

Jag hade uteslutit pulverlack, dels för bergränsningar med förarbetet, men framför allt svårigheten att lackbättra framtida små lackskador.
Jag ser pulverlacken som en ren nyproduktions-lack.
Go classic, not plastic
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Post by Mike Tropic »

2 komp lack är det enda som gäller!
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Mike Tropic wrote:2 komp lack är det enda som gäller!
I drink to that!
Vespresso
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 21
Joined: Wed 17 Jan 2007, 20:14
Location: Sweden

Re: Pulverlack kontra Våtlack

Post by Vespresso »

andreas.larsson wrote:Hej!
Jag ska nu skicka min Lambretta på lackning och jag står i valet och kvalet om jag ska välja våtlack (billack) eller pulverlack? Eller kanske epoxylack som någon föreslog.
Pulver och våt är i vart fall de två lacktyper som nämns mest vid lackering av scooter.

Efter mycket läsande här på forumet och snackande med folk så har jag funnit att val av lack beror på vem man pratar med - om man ska våtlacka scootern eller pulverlacka den.
Jag vill göra rätt och även om flertalet år känna att jag gjorde rätt val, med tanke på den tid jag nu investerar i att renovera pärlan :)

Jag har funnit den del fördelar och nackdelar kring de två lacktyperna:

Pulverlack
+ Mindre arbete
+ Billigare
+ Mycket slitstarkt
- Tjockare färglager
- Går ej att göra grundarbete med spackel
- Går ej att lägga grundfärg som rostskydd
- Spricker lättare vid flexande plåt
- Går inte enkelt att blästra av


Våtlack
+ Går att använda primer, spackel/slip
+ Går att lägga grundfärg som rostskydd
+ Slitstarkt som lacken på en bil
+ Går att blästra av
- Mer arbete
- Dyrare

Jag har nu två följdfrågor:
1. Vilken typ av lack har du på din scooter?
2. Vilken typ av lack önskade du att du hade på din scooter?
Pulverlack
+ Mindre arbete
Då pulverlack ska fixeras i ugn i 200ºc så måste all gammal färg bort. Om man inte gör det så riskerar du att den reser sig med ett dåligt resultat som följd.

+ Billigare

+ Mycket slitstarkt

- Tjockare färglager
Inte om lackeraren vet vad han gör.

- Går ej att göra grundarbete med spackel
Det går utmärkt att prima, spackla och bättra pulverlack men primern och spacklet måste tåla värme (minst 200ºc).

- Går ej att lägga grundfärg som rostskydd
Då pulverlacken smälter fast i metallen så behövs knappt grundfärg.

- Spricker lättare vid flexande plåt
Jag har böjt en pulverlackad plåt till formen av ett "S" utan att färgen släppte.

- Går inte enkelt att blästra av
Nej det ska gudarna veta. Man kan dock lägga ett nytt lager pulver ovanpå det gamla.


Man kan även bättra små repor med hjälp av lite pulver som man smälter med IR-tork eller varmluftspistol.

BMW klarlackar 5 och 7 serien med pulver, Porsche och Ferrari pulverlackar sina fälgar. Tydligen så är hela Smart bilen lackad med pulver.

Om jag var dig så skulle jag pulverlacka ram, tank, handskfack, luftburk, bakskärm, fläkt och cylinderkåpa, övrigt skulle jag lacka med 2-komp.
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Post by colsson »

Kör två komp lack (färg) eller en vattenbaslack (färg) med en två komp klarlack utanpå.
Stödet och andra delar som utsätts för hårt slitage, de kan du pulverlacka.

Jag renoverar en gammal Monark som jag själv ska spruta med en vattenbaserad 1 komponents färg. Sen lämnar jag allt till billackeraren som drar en 2-komp klarlack över.
/ Christian
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

jag lackade fälgar/bromstrummor m.m. med pulver till en renovering för tio år sedan. lackeraren körde en rostskyddsprimer under topplacken.

mina delar var blästrade innan lack och kördes ett torrvarv i ugn innan pulver för att koka ur rester av fett och olja.
Federico
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast
Posts: 105
Joined: Fri 13 Feb 2009, 12:09
Location: Göteborg
Contact:

Re: Pulverlack kontra Våtlack

Post by andreas.larsson »

Till att börja med - Stort tack för ditt utförliga svar Vespresso!
Vespresso wrote:Om jag var dig så skulle jag pulverlacka ram, tank, handskfack, luftburk, bakskärm, fläkt och cylinderkåpa, övrigt skulle jag lacka med 2-komp.
Några följdfrågor:
1. Är 2-komplack samma sak som "vanlig" billack (våtlack)?
2. Om vissa delar pulverlackas och vissa med annan lack - finns det då ingen risk att nyansen på färgen skiljer sig? Vissa plåtar kommer ju ändå att ligga intill varandra.
3. Varför lacka synliga delar i 2-komp (sidokåpor, bensköld etc)?
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Pulverlack kontra Våtlack

Post by victor »

andreas.larsson wrote:Till att börja med - Stort tack för ditt utförliga svar Vespresso!
Vespresso wrote:Om jag var dig så skulle jag pulverlacka ram, tank, handskfack, luftburk, bakskärm, fläkt och cylinderkåpa, övrigt skulle jag lacka med 2-komp.
Några följdfrågor:
1. Är 2-komplack samma sak som "vanlig" billack (våtlack)?
Yes.
2. Om vissa delar pulverlackas och vissa med annan lack - finns det då ingen risk att nyansen på färgen skiljer sig? Vissa plåtar kommer ju ändå att ligga intill varandra.
Jo. Fast delarna som du blev tipsad om att pulverlacka (eftersom de ofta utsätts för smuts och mekaniskt slitage) är normalt sett vit-lackade på en lambretta, även om själva karossen är lackad i annan kulör.
3. Varför lacka synliga delar i 2-komp (sidokåpor, bensköld etc)?
Därför att 2-komp är lättare att måla med, eller åtminstone mycket vanligare.
2-komp sprutas med sprutpistol och det går undan.
Pulverlackar gör man normalt sett maskindelar som utsätts för hård mekanisk nötning men som inte behöver se så där himla shiny ut.
Dessutom behöver ofta karosseriet förbehandlas med spackel och liknande otyg som gör pulverlackning mindre passande.

Pulverlackning är egentligen inte lackning i ordets rätta bemärkelse; snarare ytbehandling medelst pulver. Det fungerar som så att pulver appliceras genom statisk elektricitet och sedan bakas detaljen i en ugn där pulvret som jag tror är nån slags plast smälter och härdar fast på delen.

En sökning på google förklarar hur det fungerar: http://www.google.it/search?hl=it&clien ... =&gs_rfai=
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast
Posts: 105
Joined: Fri 13 Feb 2009, 12:09
Location: Göteborg
Contact:

Re: Pulverlack kontra Våtlack

Post by andreas.larsson »

andreas.larsson wrote: 1. Är 2-komplack samma sak som "vanlig" billack (våtlack)?
victor wrote: Yes.
Tack för svar!
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast
Posts: 105
Joined: Fri 13 Feb 2009, 12:09
Location: Göteborg
Contact:

Re: Pulverlack kontra Våtlack

Post by andreas.larsson »

andreas.larsson wrote: 2. Om vissa delar pulverlackas och vissa med annan lack - finns det då ingen risk att nyansen på färgen skiljer sig? Vissa plåtar kommer ju ändå att ligga intill varandra.
victor wrote: Jo. Fast delarna som du blev tipsad om att pulverlacka (eftersom de ofta utsätts för smuts och mekaniskt slitage) är normalt sett vit-lackade på en lambretta, även om själva karossen är lackad i annan kulör.
Jo tank, luftburk, handsfack, innerskärmar osv är ju oftast lackad i annan kulör än själva karossen - det har du rätt i :)
Det jag tänker på är själva ramen. Eftersom ramen består både av själva "rörstommen" och så själva plåten som går från golvet, upp över verktygslådan, under sadlarna och ner till baklyktan. Om denna pulverlackas och sidokåporna våtlackas i samma kulör så vill man ju inte att färgskillnad ska uppstå.

Fast vad är bäst tycker ni:
1. Att pulverlacka hela ramen och våtlacka t.ex. sidokåpor?
2. Att vålacka hela ramen och våtlacka t.ex. sidokåpor?
3. Att pulverlacka själva rörstommen och våtlacka ramens "plåt", samt t.ex. sidokåpor i våtlack?

Jag misstänker att det är svårt att lacka ramen med två olika lacker - "rörstommen" med en typ av lack och ramens "plåt" i en annan typ av lack.
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Pulverlack kontra Våtlack

Post by victor »

andreas.larsson wrote:
andreas.larsson wrote: 2. Om vissa delar pulverlackas och vissa med annan lack - finns det då ingen risk att nyansen på färgen skiljer sig? Vissa plåtar kommer ju ändå att ligga intill varandra.
victor wrote: Jo. Fast delarna som du blev tipsad om att pulverlacka (eftersom de ofta utsätts för smuts och mekaniskt slitage) är normalt sett vit-lackade på en lambretta, även om själva karossen är lackad i annan kulör.
Jo tank, luftburk, handsfack, innerskärmar osv är ju oftast lackad i annan kulör än själva karossen - det har du rätt i :)
Det jag tänker på är själva ramen. Eftersom ramen består både av själva "rörstommen" och så själva plåten som går från golvet, upp över verktygslådan, under sadlarna och ner till baklyktan. Om denna pulverlackas och sidokåporna våtlackas i samma kulör så vill man ju inte att färgskillnad ska uppstå.

Fast vad är bäst tycker ni:
1. Att pulverlacka hela ramen och våtlacka t.ex. sidokåpor?
2. Att vålacka hela ramen och våtlacka t.ex. sidokåpor?
3. Att pulverlacka själva rörstommen och våtlacka ramens "plåt", samt t.ex. sidokåpor i våtlack?

Jag misstänker att det är svårt att lacka ramen med två olika lacker - "rörstommen" med en typ av lack och ramens "plåt" i en annan typ av lack.
Varför krabba till det för - det är ju inte en grävmaskin.

Lacka den i 2-komponentslack, och pulverlacka eventuellt fälgarna. Fast jag tycker not det räcker att fälglacks-lacka dem.... ;)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: Pulverlack kontra Våtlack

Post by Federico »

varför anses scooterfälgar vara mer utsatta för slitage än övriga delar på fordonet? är det något som behöver skyddas så är det undersidan av golvet och inuti skärmar där det sprutar mycket grus.

jag körde pulver på fälgar och trummor, men mest för att det ger en snygg färg och yta.
Federico
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Pulverlack kontra Våtlack

Post by victor »

Federico wrote:varför anses scooterfälgar vara mer utsatta för slitage än övriga delar på fordonet? är det något som behöver skyddas så är det undersidan av golvet och inuti skärmar där det sprutar mycket grus.

jag körde pulver på fälgar och trummor, men mest för att det ger en snygg färg och yta.
Inte en aning, tror det är en generell my inom alla grenar av fordonsbranchen.

Jag har lackat scooterfälgar med 1-komponents fälglack från Micro och de har hållit hur bra som helst.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Min Vespa lackades med Sikkens 2-k lack 1991. Efter 7'500 mil, 17 år, i garage o endast måttlig tvättning behövde fälgarna lackas om. Rostangreppen på fälgarnas insida blev för omfattande trots att jag vid däcksbyte brukar slipa rost o pensla på. Undersidan på framskärmen saknade däremot rost. :)
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast
Posts: 105
Joined: Fri 13 Feb 2009, 12:09
Location: Göteborg
Contact:

Re: Pulverlack kontra Våtlack

Post by andreas.larsson »

victor wrote: Varför krabba till det för - det är ju inte en grävmaskin.
Jo du skulle bara veta... jag ska montera frontlastare på Lambrettan ;-)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

fritte wrote:Min Vespa lackades med Sikkens 2-k lack 1991. Efter 7'500 mil, 17 år, i garage o endast måttlig tvättning behövde fälgarna lackas om. Rostangreppen på fälgarnas insida blev för omfattande trots att jag vid däcksbyte brukar slipa rost o pensla på. Undersidan på framskärmen saknade däremot rost. :)
men pulverlack ger inget specielllt bättre rostskydd. argumentet brukar ju vara att den är slagtålig på ytan, jag undrade mest vad det är för slitage som just fälgen utsätts för.
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Federico wrote:
fritte wrote:Min Vespa lackades med Sikkens 2-k lack 1991. Efter 7'500 mil, 17 år, i garage o endast måttlig tvättning behövde fälgarna lackas om. Rostangreppen på fälgarnas insida blev för omfattande trots att jag vid däcksbyte brukar slipa rost o pensla på. Undersidan på framskärmen saknade däremot rost. :)
men pulverlack ger inget specielllt bättre rostskydd. argumentet brukar ju vara att den är slagtålig på ytan, jag undrade mest vad det är för slitage som just fälgen utsätts för.
Hmm... jag bemötte argumentet från sociopaten... :D

Inte en aning, tror det är en generell my inom alla grenar av fordonsbranchen.

Jag har lackat scooterfälgar med 1-komponents fälglack från Micro och de har hållit hur bra som helst.
_________________
Sociopat
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

fritte wrote:
Federico wrote:
fritte wrote:Min Vespa lackades med Sikkens 2-k lack 1991. Efter 7'500 mil, 17 år, i garage o endast måttlig tvättning behövde fälgarna lackas om. Rostangreppen på fälgarnas insida blev för omfattande trots att jag vid däcksbyte brukar slipa rost o pensla på. Undersidan på framskärmen saknade däremot rost. :)
men pulverlack ger inget specielllt bättre rostskydd. argumentet brukar ju vara att den är slagtålig på ytan, jag undrade mest vad det är för slitage som just fälgen utsätts för.
Hmm... jag bemötte argumentet från sociopaten... :D

Inte en aning, tror det är en generell my inom alla grenar av fordonsbranchen.

Jag har lackat scooterfälgar med 1-komponents fälglack från Micro och de har hållit hur bra som helst.
Det ska väl tilläggas att jag grundat dem med rostskyddsprimer från Micro innan jag sprayade dem. Kan ha varit zinkbaserad.

Det största slitaget som fälgar utsätts för är väl egentligen när man slinter med hylsnyckeln vid montering eller när de ska delas på och skruvmejseln åker fram....
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

dom e ju konstant marinerade i kvarglömt regnvatten... :(
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Mina fälgar brukar rosta söndedr inifrån. Har faktiskt varit med om fälgar som brustit av det skälet.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Vespresso
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 21
Joined: Wed 17 Jan 2007, 20:14
Location: Sweden

Re: Pulverlack kontra Våtlack

Post by Vespresso »

andreas.larsson wrote:
andreas.larsson wrote: 2. Om vissa delar pulverlackas och vissa med annan lack - finns det då ingen risk att nyansen på färgen skiljer sig? Vissa plåtar kommer ju ändå att ligga intill varandra.
victor wrote: Jo. Fast delarna som du blev tipsad om att pulverlacka (eftersom de ofta utsätts för smuts och mekaniskt slitage) är normalt sett vit-lackade på en lambretta, även om själva karossen är lackad i annan kulör.
Jo tank, luftburk, handsfack, innerskärmar osv är ju oftast lackad i annan kulör än själva karossen - det har du rätt i :)
Det jag tänker på är själva ramen. Eftersom ramen består både av själva "rörstommen" och så själva plåten som går från golvet, upp över verktygslådan, under sadlarna och ner till baklyktan. Om denna pulverlackas och sidokåporna våtlackas i samma kulör så vill man ju inte att färgskillnad ska uppstå.

Fast vad är bäst tycker ni:
1. Att pulverlacka hela ramen och våtlacka t.ex. sidokåpor?
2. Att vålacka hela ramen och våtlacka t.ex. sidokåpor?
3. Att pulverlacka själva rörstommen och våtlacka ramens "plåt", samt t.ex. sidokåpor i våtlack?

Jag misstänker att det är svårt att lacka ramen med två olika lacker - "rörstommen" med en typ av lack och ramens "plåt" i en annan typ av lack.
Hej Andreas,

Vanlig flytande färg består av pigment, bindmedel samt något som gör färgen flytande te.x vatten eller lösningsmedel. När man penslar eller sprutar på vanlig färg så binder den mer i sig själv än på underlaget. När mediet som gjort vanlig färg flytande har avdunstat så har färgen torkat.

Skillnaden mellan 1-komponents färg och 2-komponents färg är att i 2-komp blandar man i en härdare för att färgen ska torka snabbare.
Pulverlack består bara av pigment och bindmedel.

I pulverlack har man tagit bort lösningsmedlen och härdare så att det bara består av pigment och bindmedel. Man sprutar med en speciell pistol som laddar upp färgpartiklarna så att dessa är plusladdade och föremålet som ska målas är jordat (minus). Färgpartiklarna söker sig till en jordad plats och fäster, nästa partikel sätter sig bredvid osv. Gnid en ballong mot håret och sätt mot väggen så förstår du principen. Färgpartiklar som inte hittar en jordad plats faller ner och kan återanvändas. Efter detta så ska färgen in i en ugn i 10 minuter på 200 grader. Pulvret smälter då fast i underlaget och så fort det har svalnat så är det klart.

Anledningen till att jag rekommenderade 2-komp till sidokåporna etc är att det är lättare att blanda till den kulör man vill ha (pulverlack går inte att blanda). Det är inte några problem att lacka 2-komp över pulver men inte tvärtom se tidigare post. Att pulverlack mest är för maskindelar stämde för tio år sedan men i takt med allt hårdare miljökrav så har man tagit fram en hel rad med olika färger som metallic, candy, pearl och neon.

Jag jobbar som lärare (inte pulverlacks försäljare :wink: ) därav mina kanske något övertydliga svar. I skolan som jag jobbar i så får vi inte använda lösningsmedel så vi började snegla på pulver och jag kan bara säga att jag har låtit elever som aldrig målat tidigare pulvra med mycket bra resultat.

Mvh
Fleming
Post Reply