Cylinderborrning GS160.
Cylinderborrning GS160.
Ett sedan länge vilande GS-projekt har börjat röra på sig under pappaledigheten.Börjar bli dags att lämna cylindern på borrning.Någon som har koll på lämpligt spel? Elva-tolv hundradelar?
Ola.G
När jag lät borra hade jag blivit upplärd att man skulle säga 10. Enligt en massa rekommendationer (hörda och forumskrivna). Det har vi använt på både min VLA och på vår Super Sport. Är inte 15 då ganska mycket, eller? Blir det mindre inkörning då?
Att lämna kolven tillsammans med cylindern till borrningen har visst också varit en utmärkt idé. Åtminstone såg karln nöjd ut och det maskulina grumpffet tolkade jag som "bra".
Föreställ er hur jag trippar in i det inpyrda verkstadskontoret med lådan i famnen. Den overallförsedda karln ser misstänksamt på mig. "Det är en Vespa GL" säger jag. "10 är bra och kolven är här" och petar försiktigt på kolvens låda. "Grumpff" säger karln. "Färdig om en vecka" och ger mig ett arbetspapper. "Tack" säger jag och trippar iväg. Och ungefär en vecka och ett par dagar senare börjar inkörningen.
Att lämna kolven tillsammans med cylindern till borrningen har visst också varit en utmärkt idé. Åtminstone såg karln nöjd ut och det maskulina grumpffet tolkade jag som "bra".

Läste någonstans i samma verkstadshandbok "monterings spel 0,12mm"Paka wrote:I verkstadshandboken står måtten på överdimensionskolvar resp cylindrar och där är kolvarna ,11 mindre.
Samtidigt står det ju att tillåtet spel är 0,12-0,18. Hmm.
Tolkar det som att en ny kolv har 0,12 i spel och att man kan köra till 0.18 innan man behöver borra.
Ola.G
Trots en sedan tidigare oborrad och tillsynes ganska fin cylinder slutade det med fjärde och sista öd.Den gamla kolven satt rejält fast och i kolvportarna hade rosten käkat gropar.Borrade andra öd först och då blev den inte ren.Trevliga Mc-proffsen i Hägersten borrade och ville ha 800kr för besväret,trots "två" borrningar!
Ola.G