Guide för att installera Parmakit CDI
- Bombollon
- Lärling
- Posts: 262
- Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
- Location: Robertshöjd, Göteborg
- Contact:
Guide för att installera Parmakit CDI
Har någon här sett någon fin guide över hur man installerar Parmakit CDI?
Den knapphändiga som följde med var på italienska och lite lurig att förstå sig på.
Den knapphändiga som följde med var på italienska och lite lurig att förstå sig på.
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
- Bombollon
- Lärling
- Posts: 262
- Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
- Location: Robertshöjd, Göteborg
- Contact:
Snabba puckar!
Toppen, tack för hjälpen!
Var har ni andra fäst alla grejer som ska med? Hur har ni fäst de?
Känns som om utrymmet där förgasaren sitter är enda platsen.
Var har ni andra fäst alla grejer som ska med? Hur har ni fäst de?
Känns som om utrymmet där förgasaren sitter är enda platsen.
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
- Bombollon
- Lärling
- Posts: 262
- Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
- Location: Robertshöjd, Göteborg
- Contact:
Hur tolkar man ett elschema
Ju mer man sätter ihop, desto fler frågor 
Försöker begripa hur man ska koppla sladdarna. först enligt lappen i tråden här:
http://img4.imageshack.us/img4/1224/elschema2.jpg
Och sen via lappen man kan ladda ner via SIP (fast som egentligen är ett vespatronic)
http://img408.imageshack.us/img408/7648/elschema.jpg
Frågor rörande Parma varianten:
1. den rödvita sladden från motorn, vart ska den kopplas?
2. Det blev en del över, den "mystiska lådan". gör det nått?
3. Vart ska jag koppla originalsladdarna gul och blå?
Fler frågor som uppkommer till vespatronicmodellen:
1. På mitt gamla system uppe till höger (dvs allt som åker in i ramen och ut i lampor osv) är inte svart eller röd ihopkopplat med något. hur gör man här?
2. klumpen ("spole" kanske?) uppe till vänster har bara ett stift att koppla in sig på. ska man koppla alla sladdar på samma stift?
3. På grejen längst ner till vänster, med arbetsnamnet "mystisk låda", sitter två ännu mer mystiska knappar på baksidan. Hur ska de stå?
Tacksam för svar! är sjukt förvirrad både i teori och praktik


Försöker begripa hur man ska koppla sladdarna. först enligt lappen i tråden här:
http://img4.imageshack.us/img4/1224/elschema2.jpg
Och sen via lappen man kan ladda ner via SIP (fast som egentligen är ett vespatronic)
http://img408.imageshack.us/img408/7648/elschema.jpg
Frågor rörande Parma varianten:
1. den rödvita sladden från motorn, vart ska den kopplas?
2. Det blev en del över, den "mystiska lådan". gör det nått?
3. Vart ska jag koppla originalsladdarna gul och blå?
Fler frågor som uppkommer till vespatronicmodellen:
1. På mitt gamla system uppe till höger (dvs allt som åker in i ramen och ut i lampor osv) är inte svart eller röd ihopkopplat med något. hur gör man här?
2. klumpen ("spole" kanske?) uppe till vänster har bara ett stift att koppla in sig på. ska man koppla alla sladdar på samma stift?
3. På grejen längst ner till vänster, med arbetsnamnet "mystisk låda", sitter två ännu mer mystiska knappar på baksidan. Hur ska de stå?
Tacksam för svar! är sjukt förvirrad både i teori och praktik

Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
- Bombollon
- Lärling
- Posts: 262
- Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
- Location: Robertshöjd, Göteborg
- Contact:
Finns det någon vänlig el-gubbe som vill slänga ett öga?
Vet någon vilken pryl som är vad?

Mina gissnignar nedan:
A. knappar på B. hur ska de stå?
B. Ingen aning, men den följde med i kartongen till Parma Race
C Gissar på den som heter "Parmakit och som leter till spark plug
D Regulator måste det va
E Magnet frame Parmakit?
E (skulle varit F) Original plant?
Någon som har rödpennan framme och vill rätta?
//Pelle
Vet någon vilken pryl som är vad?

Mina gissnignar nedan:
A. knappar på B. hur ska de stå?
B. Ingen aning, men den följde med i kartongen till Parma Race
C Gissar på den som heter "Parmakit och som leter till spark plug
D Regulator måste det va
E Magnet frame Parmakit?
E (skulle varit F) Original plant?
Någon som har rödpennan framme och vill rätta?
//Pelle
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
Instruktionen verkar gälla ett annat kit än det du har, för t ex delen B verkar inte finnas med på bilderna ovanför instruktionen.
EDIT: Du har ett Parmakit Race, som är betydligt mer avancerat än den 'vanliga' parmakit-tändningen.
A = Dipswitchar för att ställa in tändpunktsförskjutning
B = CDI (Tändningsenhet, skall ha koppling till svänghjulet i form av en pickupsladd, dvs signalen när tändning skall ske, samt en kortslutning för t ex tändningslås)
C = Tändspole (Kopplas till CDI, tändningsspänning (svänghjul)
D = Spänningsregulator, reglerar utström från svänghjulet 12V AC, den jobbar också som likriktare (12V DC) enligt instr. Skall kopplas till svänghjul (utström) och vidare in på gamla kabelstammen.
E1 = Kablar från svänghjulet
E2 = Orginalkabelstammen
Mvh
/G
EDIT: Du har ett Parmakit Race, som är betydligt mer avancerat än den 'vanliga' parmakit-tändningen.
A = Dipswitchar för att ställa in tändpunktsförskjutning
B = CDI (Tändningsenhet, skall ha koppling till svänghjulet i form av en pickupsladd, dvs signalen när tändning skall ske, samt en kortslutning för t ex tändningslås)
C = Tändspole (Kopplas till CDI, tändningsspänning (svänghjul)
D = Spänningsregulator, reglerar utström från svänghjulet 12V AC, den jobbar också som likriktare (12V DC) enligt instr. Skall kopplas till svänghjul (utström) och vidare in på gamla kabelstammen.
E1 = Kablar från svänghjulet
E2 = Orginalkabelstammen
Mvh
/G
Bombollon wrote:Finns det någon vänlig el-gubbe som vill slänga ett öga?
Vet någon vilken pryl som är vad?
Mina gissnignar nedan:
A. knappar på B. hur ska de stå?
B. Ingen aning, men den följde med i kartongen till Parma Race
C Gissar på den som heter "Parmakit och som leter till spark plug
D Regulator måste det va
E Magnet frame Parmakit?
E (skulle varit F) Original plant?
Någon som har rödpennan framme och vill rätta?
//Pelle
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Hur går det här? Vad är det för smallframe som du mekar med? Ska själv koppla in vespatronic i veckan och efter att ha grävt i det här så tycker jag att denna för primavera stämmer bäst för mig.
ftp://downloads.scootentole.org/uemgntu ... wiring.jpg
edit: såg att du har en primavera..
ftp://downloads.scootentole.org/uemgntu ... wiring.jpg
edit: såg att du har en primavera..
- Bombollon
- Lärling
- Posts: 262
- Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
- Location: Robertshöjd, Göteborg
- Contact:
haha, nja, jag börjar bli mer och mer sugen på en BMX eller något annat utan elsystem 
Nejvars, men jag kan inte hitta något kopplingsschema som passar mitt system. Var jag än kollar så blir det en grej över.

vart ska "B" in?
I det schemat som du kör, så blir min CDI box utan sladdar. och då funkar den nog inte?
En annan lurig grej är att på alla schema jag sett ska två sladdar in i tändspolen. Men jag har bara ett stift i den, så då får man väl bara in en sladd?
Kollade SIP:s forum oxå. En kille där hade samma problem och då fick han rekomenderat att köra samma schema som du visade nu.
Men jag skrev en nu post där och skrev att själva cdi-grejen saknas i schemat. Vi får se om jag får några svar där...

Nejvars, men jag kan inte hitta något kopplingsschema som passar mitt system. Var jag än kollar så blir det en grej över.

vart ska "B" in?
I det schemat som du kör, så blir min CDI box utan sladdar. och då funkar den nog inte?

En annan lurig grej är att på alla schema jag sett ska två sladdar in i tändspolen. Men jag har bara ett stift i den, så då får man väl bara in en sladd?
Kollade SIP:s forum oxå. En kille där hade samma problem och då fick han rekomenderat att köra samma schema som du visade nu.
Men jag skrev en nu post där och skrev att själva cdi-grejen saknas i schemat. Vi får se om jag får några svar där...
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
Konstigt att det blir fel för er.
När jag monterade mitt Vespatronic så var allt som det skulle.
Det jobbigaste momentet var att byta bromskontakten och dra en ny kabel till bromsljuset.
Angående placering av prylarna så valde jag att sätta både regulator och tändspole framför verktygskoppen under sadeln.
När jag monterade mitt Vespatronic så var allt som det skulle.
Det jobbigaste momentet var att byta bromskontakten och dra en ny kabel till bromsljuset.
Angående placering av prylarna så valde jag att sätta både regulator och tändspole framför verktygskoppen under sadeln.
Han har inte ett Vespatronic, utan ett Parmakit. Och de har inte varit lika generösa med instruktioner, vad jag förstår.
/G
/G
wanten wrote:Konstigt att det blir fel för er.
När jag monterade mitt Vespatronic så var allt som det skulle.
Det jobbigaste momentet var att byta bromskontakten och dra en ny kabel till bromsljuset.
Angående placering av prylarna så valde jag att sätta både regulator och tändspole framför verktygskoppen under sadeln.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
B är inbyggd i tändspolen på Variotronic och Vespatronic. Så den utgår.
Schemat är helt ointressant egentligen eftersom det inte är samma tändsystem. Det man verkligen vill veta är vad de olika sladdarna är till för, vet man det så brukar man kunna lista sig till hur det ska kopplas.
/G
Schemat är helt ointressant egentligen eftersom det inte är samma tändsystem. Det man verkligen vill veta är vad de olika sladdarna är till för, vet man det så brukar man kunna lista sig till hur det ska kopplas.
/G
Bombollon wrote:haha, nja, jag börjar bli mer och mer sugen på en BMX eller något annat utan elsystem
Nejvars, men jag kan inte hitta något kopplingsschema som passar mitt system. Var jag än kollar så blir det en grej över.
vart ska "B" in?
I det schemat som du kör, så blir min CDI box utan sladdar. och då funkar den nog inte?
En annan lurig grej är att på alla schema jag sett ska två sladdar in i tändspolen. Men jag har bara ett stift i den, så då får man väl bara in en sladd?
Kollade SIP:s forum oxå. En kille där hade samma problem och då fick han rekomenderat att köra samma schema som du visade nu.
Men jag skrev en nu post där och skrev att själva cdi-grejen saknas i schemat. Vi får se om jag får några svar där...
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Inte en aning, eftersom jag inte vet vad som kommer ut från svänghjulet och på vilken sladd. Jag vet heller inte vad de olika sladdarna på CDI'n representerar.
Tittar du på ditt första schema, från Parmakit, så kan man -frestas- att tro att Gul/Vit är 12V AC som ska in på Röd i kabelstammen,Svart/Röd är tändström och blå är pickup... om de har samma färgkultur för Race, det vet man ju inte.
Du kan inte kolla på schemat för Vespatronic och tro att färgerna är desamma. Är de inte det kan du steka både det ena och det andra i systemet. Jag föreslår att du kontaktar firman som du köpt systemet av, och avkräver dem en installationsanvisning som faktiskt är aktuell.
/G
Tittar du på ditt första schema, från Parmakit, så kan man -frestas- att tro att Gul/Vit är 12V AC som ska in på Röd i kabelstammen,Svart/Röd är tändström och blå är pickup... om de har samma färgkultur för Race, det vet man ju inte.
Du kan inte kolla på schemat för Vespatronic och tro att färgerna är desamma. Är de inte det kan du steka både det ena och det andra i systemet. Jag föreslår att du kontaktar firman som du köpt systemet av, och avkräver dem en installationsanvisning som faktiskt är aktuell.
/G
Bombollon wrote:ahaa, då förstår jag ang. B då i alla fall.
hur tror du det går om jag kopplar så här:
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Fick du verkligen inte med några instruktioner i leveransen?
Du snackade ju något om en knapphändig italiensk instruktion, kan du kanske skicka upp en bild på den. Finns ju folk på forumet som kan översätta.
/G
Du snackade ju något om en knapphändig italiensk instruktion, kan du kanske skicka upp en bild på den. Finns ju folk på forumet som kan översätta.
/G
Bombollon wrote:ok, vad lurigt...
Jag får invänta SIP, och se vad de säger då!
Tack för all expertis!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
- Bombollon
- Lärling
- Posts: 262
- Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
- Location: Robertshöjd, Göteborg
- Contact:
Fick papper efter att ha mailat parmakit.
la upp de här.
bombollon.se/parma.doc
bombollon.se/parma.pdf
Där förklarar de i alla fall hur knapparna ska stå på CDIboxen. och hur man kopplar strömmen till cdi och tändstift. hur strömmen ska gå till själva lamporna osv verkar de ha struntat i.
Väntar några dagar till och ser vad SIP säger(eller om de säger nått)
Vad tror ni det skulle kosta om man lämnar in allt till en specialist (typ EM) där de bara får lösa det? Ringa de verkar ju inte någon idé, och de ligger på andra sidan stan bredvid en hållplats som vagnen vägrar stanna vid (vägbygge).
la upp de här.
bombollon.se/parma.doc
bombollon.se/parma.pdf
Där förklarar de i alla fall hur knapparna ska stå på CDIboxen. och hur man kopplar strömmen till cdi och tändstift. hur strömmen ska gå till själva lamporna osv verkar de ha struntat i.
Väntar några dagar till och ser vad SIP säger(eller om de säger nått)
Vad tror ni det skulle kosta om man lämnar in allt till en specialist (typ EM) där de bara får lösa det? Ringa de verkar ju inte någon idé, och de ligger på andra sidan stan bredvid en hållplats som vagnen vägrar stanna vid (vägbygge).
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
Se där, det gör ju saken lite lättare iaf.
Jag -gissar- att typ följande gäller:
Tändplatta:
Svart/Röd: Pickup/Tändsignal -> Röd på CDI (splicas på GRÖN från kabelstam, dödaren)
Blå: Tändström -> Blå in på CDI
Gul/Vit: 12V AC -> Till regulator in. Regulator Ut kopplas RÖD och BLÅ på orginalstammen
Röd/Vit: Isoleras (De säger till om detta på alla andra modeller, förmodligen är det en sladd som används av Derbi, men som inte behövs på Vespan)
CDI:
Blå: ->Tändspole (kontakttyp avgör var den ska sitta)
Grön -> Tändspole (kontakttyp avgör var den ska sitta)
/G
Jag -gissar- att typ följande gäller:
Tändplatta:
Svart/Röd: Pickup/Tändsignal -> Röd på CDI (splicas på GRÖN från kabelstam, dödaren)
Blå: Tändström -> Blå in på CDI
Gul/Vit: 12V AC -> Till regulator in. Regulator Ut kopplas RÖD och BLÅ på orginalstammen
Röd/Vit: Isoleras (De säger till om detta på alla andra modeller, förmodligen är det en sladd som används av Derbi, men som inte behövs på Vespan)
CDI:
Blå: ->Tändspole (kontakttyp avgör var den ska sitta)
Grön -> Tändspole (kontakttyp avgör var den ska sitta)
/G
Bombollon wrote:Fick papper efter att ha mailat parmakit.
la upp de här.
bombollon.se/parma.doc
bombollon.se/parma.pdf
Där förklarar de i alla fall hur knapparna ska stå på CDIboxen. och hur man kopplar strömmen till cdi och tändstift. hur strömmen ska gå till själva lamporna osv verkar de ha struntat i.
Väntar några dagar till och ser vad SIP säger(eller om de säger nått)
Vad tror ni det skulle kosta om man lämnar in allt till en specialist (typ EM) där de bara får lösa det? Ringa de verkar ju inte någon idé, och de ligger på andra sidan stan bredvid en hållplats som vagnen vägrar stanna vid (vägbygge).
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Glöm det! Jag finns ju på EM rätt oftaBombollon wrote:Vad tror ni det skulle kosta om man lämnar in allt till en specialist (typ EM) där de bara får lösa det? Ringa de verkar ju inte någon idé, och de ligger på andra sidan stan bredvid en hållplats som vagnen vägrar stanna vid (vägbygge).

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
- Bombollon
- Lärling
- Posts: 262
- Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
- Location: Robertshöjd, Göteborg
- Contact:
Attans. Jag får ingen gnista på tändstiftet...
Kopplade så här:

Plåtade så dålig så man ser ju inte riktigt allt. Och nu framför skrivbordet blir jag osäker på om det va grön eller blå som åker in i tändspolen, men där måste det ju vara rätt pga att det är olika fästen. (honan kan bara sitta på hanen och ringen kan bara fästas med en bult.)
Både regulatorn och tändspolen är skruvade direkt i ramen, om det skulle behövas jord eller nått.
Testade att slänga in ett tändstift i tändhatten, men det kommer ingen gnista.
Svart och gul från originalstammen och vitröd från tändplattan ha isolerats bara.
Vart kan jag tänkas ha kopplat fel?
Kopplade så här:

Plåtade så dålig så man ser ju inte riktigt allt. Och nu framför skrivbordet blir jag osäker på om det va grön eller blå som åker in i tändspolen, men där måste det ju vara rätt pga att det är olika fästen. (honan kan bara sitta på hanen och ringen kan bara fästas med en bult.)
Både regulatorn och tändspolen är skruvade direkt i ramen, om det skulle behövas jord eller nått.
Testade att slänga in ett tändstift i tändhatten, men det kommer ingen gnista.
Svart och gul från originalstammen och vitröd från tändplattan ha isolerats bara.
Vart kan jag tänkas ha kopplat fel?
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50