PX125E i Touring -59a
PX125E i Touring -59a
Hej, är det någon som kan tänkas ha ett lämpligt elschema så jag kan använda till min konvertering?
Har hittat en på scooterhelp men är lite tveksam till att det är rätt fel färger på kablarna, de jag har kontrollerat (och kommer i håg) är bla signal horn, samt att det verkar vara för få kablar till exempelvis blinkers knappen(inte för att jag tänker montera den men ändå).
Vad behöver jag byta för utom lamporna, signalhornet?
Har hittat en på scooterhelp men är lite tveksam till att det är rätt fel färger på kablarna, de jag har kontrollerat (och kommer i håg) är bla signal horn, samt att det verkar vara för få kablar till exempelvis blinkers knappen(inte för att jag tänker montera den men ändå).
Vad behöver jag byta för utom lamporna, signalhornet?
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Re: PX125E i Touring -59a
Bromsljuskontakten tror jag du måste byta också.
/G
/G
Fredde wrote:Hej, är det någon som kan tänkas ha ett lämpligt elschema så jag kan använda till min konvertering?
Har hittat en på scooterhelp men är lite tveksam till att det är rätt fel färger på kablarna, de jag har kontrollerat (och kommer i håg) är bla signal horn, samt att det verkar vara för få kablar till exempelvis blinkers knappen(inte för att jag tänker montera den men ändå).
Vad behöver jag byta för utom lamporna, signalhornet?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Touringen har om jag inte missminner mig en kortslutande brytare (heter det så?), dvs den är normalt sluten och när den öppnar så går strömmen en annan väg och bromsljuset lyser.
Det funkar inte så bra med den nyare motorn.
/G
Det funkar inte så bra med den nyare motorn.
/G
Fredde wrote:Hm, då undrar jag ju varför jag behöver byta bromsljus kontakten? det är ju bara en brytare.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Ok det förklarar varför jag inte riktigt var med på noterna...
Jag har den lilla grå "slutande" redan på min touring och jag är tveksam till att det har suttit någon annan någonsin.
I så fall är den bytt till den grå för länge, länge sedan för min har inte vart i trafik på 20-30 år och kabeln var av inne i baklycktan.
Då behöver jag troligtvis bara byta signalhorn?
Jag har ju en komplett Px att ta delar ifrån så jag har ju laddregulator startrelä batteri och om jag kan få dit det, ett signalhorn. Då borde det vara en skit sak att konvertera?
Svåraste är väl att få plats med grejorna på ett snyggt sätt för slaglängden på växelhantaget (3växlat i dag) räcker väl för 4växlat också?
Skulle ju gärna vilja lösa det på något smidigt sätt så jag kan skifta tillbaka till orginal när jag känner för det, så jag får väl hitta på någon egen el lösning antar jag.
Med tändningslås och start under sidokåpan eller om jag kan använda någon annan bra knapp på styret till start. Den behöver ju en egen kabel hela vägen.
Jag har den lilla grå "slutande" redan på min touring och jag är tveksam till att det har suttit någon annan någonsin.
I så fall är den bytt till den grå för länge, länge sedan för min har inte vart i trafik på 20-30 år och kabeln var av inne i baklycktan.

Då behöver jag troligtvis bara byta signalhorn?
Jag har ju en komplett Px att ta delar ifrån så jag har ju laddregulator startrelä batteri och om jag kan få dit det, ett signalhorn. Då borde det vara en skit sak att konvertera?
Svåraste är väl att få plats med grejorna på ett snyggt sätt för slaglängden på växelhantaget (3växlat i dag) räcker väl för 4växlat också?
Skulle ju gärna vilja lösa det på något smidigt sätt så jag kan skifta tillbaka till orginal när jag känner för det, så jag får väl hitta på någon egen el lösning antar jag.
Med tändningslås och start under sidokåpan eller om jag kan använda någon annan bra knapp på styret till start. Den behöver ju en egen kabel hela vägen.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Ok behöver lite hjälp här!
Har strippat kablaget till Pxen och tänkte koppla in det tillsammans med Touring kablaget så att jag lätt och smidigt kan skifta motorer fram och tillbaka från orginal och till Pxen.
Så jag tänkte montera ett tändningslås med start funktion dolt. vill inte att det ska synas och jag vill inte sabba/ändra orginal funktionerna. Dvs inte koppla om tutknappen till startknapp eller liknande.
från orginal motorn kommer det 5 kablar
Helvit och en gul, som kopplas ihop i kopplingsboxen på motorn och kopplas till gul från chassie som går till tutan. Den gula från chassiet tänkte jag koppla in på + eftertändningslås Px kablage.
Svart, som kopplas ihop i kopplingsboxen med grå från chassie. Den kopplas till jord
Röd, som kopplas ihop i kopplingsboxen till röd från chassie. Det är ju dödar kabeln den kopplar jag till grön Px kablage. (tänkte koppla dödaren och brytning via tändningslås parallellt så den inte går att kicka igång utan nyckel)
Orange med vit strumpa, kopplas ihop i kopplingsboxen till vit som går till likriktaren. Den kopplar jag inte in på Px kablaget.
Så det jag funderar lite på är vad det kommer ut/in för spänningar från regulatorn på Pxen?
Finns ju 5 anslutningar
Jord
C
B+
G
G
Jord är ju klar
C, Röd/vit Är kopplat till tändningslås (inkommande om jag fattar rätt, tändning på)
B+, Röd Kopplar jag batteriet på samt orginal kablagets gröna och ljusblå(vgla1T -59 med batteri)
G, Blå kraftig som går in i Px-plattan är det spänning ut från spolarna in i regulatorn? + eller - AC eller DC?
G, Grå som drog iväg till styret samt blinkersrelä. Är detta in eller ut spänning + eller - ac eller DC?
Har strippat kablaget till Pxen och tänkte koppla in det tillsammans med Touring kablaget så att jag lätt och smidigt kan skifta motorer fram och tillbaka från orginal och till Pxen.
Så jag tänkte montera ett tändningslås med start funktion dolt. vill inte att det ska synas och jag vill inte sabba/ändra orginal funktionerna. Dvs inte koppla om tutknappen till startknapp eller liknande.
från orginal motorn kommer det 5 kablar
Helvit och en gul, som kopplas ihop i kopplingsboxen på motorn och kopplas till gul från chassie som går till tutan. Den gula från chassiet tänkte jag koppla in på + eftertändningslås Px kablage.
Svart, som kopplas ihop i kopplingsboxen med grå från chassie. Den kopplas till jord
Röd, som kopplas ihop i kopplingsboxen till röd från chassie. Det är ju dödar kabeln den kopplar jag till grön Px kablage. (tänkte koppla dödaren och brytning via tändningslås parallellt så den inte går att kicka igång utan nyckel)
Orange med vit strumpa, kopplas ihop i kopplingsboxen till vit som går till likriktaren. Den kopplar jag inte in på Px kablaget.
Så det jag funderar lite på är vad det kommer ut/in för spänningar från regulatorn på Pxen?
Finns ju 5 anslutningar
Jord
C
B+
G
G
Jord är ju klar
C, Röd/vit Är kopplat till tändningslås (inkommande om jag fattar rätt, tändning på)
B+, Röd Kopplar jag batteriet på samt orginal kablagets gröna och ljusblå(vgla1T -59 med batteri)
G, Blå kraftig som går in i Px-plattan är det spänning ut från spolarna in i regulatorn? + eller - AC eller DC?
G, Grå som drog iväg till styret samt blinkersrelä. Är detta in eller ut spänning + eller - ac eller DC?
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Har nog löst det elektriska men nu kommer frågor om separatsmörjningen.
Pumpen suger i sig det den behöver själv oiom att oljetanken sitter så lågt eller?
Så egentligen kan man skaffa en lämplig behållare och montera i vä-sidokåpa och dra en slang till pumpen så behåller man separat smörjningen men att den är inte synlig?
Om man ska skippa separatsmörjningen har jag läst att man ska montera bort kugghjulet och axeln i pumpen samt även att det bara ska vara att dra rakt upp.
Hur hårt måste/vågar man dra? Axeln går att dra upp lätt ca 2-3 cm sen tar det stopp den går att snurra på i detta läge och peta nedåt men är det något annat man måsta lossa på för att få loss axeln?
Måste jag in under kopplingskåpan och lossa något?
Vad spelar det egentligen för roll om dessa grejor sitter kvar?
Gör det något om axel sitter kvar och man bara tar bort kugghjulet?
Axeln lär ju få smörjning underifrån?
Behöver jag bestycka om den också, någon som vet till vad?
Pumpen suger i sig det den behöver själv oiom att oljetanken sitter så lågt eller?
Så egentligen kan man skaffa en lämplig behållare och montera i vä-sidokåpa och dra en slang till pumpen så behåller man separat smörjningen men att den är inte synlig?
Om man ska skippa separatsmörjningen har jag läst att man ska montera bort kugghjulet och axeln i pumpen samt även att det bara ska vara att dra rakt upp.
Hur hårt måste/vågar man dra? Axeln går att dra upp lätt ca 2-3 cm sen tar det stopp den går att snurra på i detta läge och peta nedåt men är det något annat man måsta lossa på för att få loss axeln?
Måste jag in under kopplingskåpan och lossa något?
Vad spelar det egentligen för roll om dessa grejor sitter kvar?
Gör det något om axel sitter kvar och man bara tar bort kugghjulet?
Axeln lär ju få smörjning underifrån?
Behöver jag bestycka om den också, någon som vet till vad?
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Pumpen drar från en slang som sitter i botten på oljetanken. Den slangen kan ju såklart gå till vilket kärl som helst, men förslagsvis ett med koppling i just botten.
EDIT: Pumpen är just en mekanisk pump, så det spelar ingen roll hur högt/lågt oljekärlet sitter. Bara det finns olja i så suger den.
Axeln för pumpen skall bara vara att dra rakt upp. Prova att snurra lite på svänghjulet samtidigt om det kärvar. Kom ihåg att plugga hålet, annars får du växellådsolja över hela motorn, och smuts inuti kopplingen.
Tar du bort separatsmörjningen skall du gå upp ett steg i huvudmunstycke. (98->100)
/G
EDIT: Pumpen är just en mekanisk pump, så det spelar ingen roll hur högt/lågt oljekärlet sitter. Bara det finns olja i så suger den.
Axeln för pumpen skall bara vara att dra rakt upp. Prova att snurra lite på svänghjulet samtidigt om det kärvar. Kom ihåg att plugga hålet, annars får du växellådsolja över hela motorn, och smuts inuti kopplingen.
Tar du bort separatsmörjningen skall du gå upp ett steg i huvudmunstycke. (98->100)
/G
Fredde wrote:Har nog löst det elektriska men nu kommer frågor om separatsmörjningen.
Pumpen suger i sig det den behöver själv oiom att oljetanken sitter så lågt eller?
Så egentligen kan man skaffa en lämplig behållare och montera i vä-sidokåpa och dra en slang till pumpen så behåller man separat smörjningen men att den är inte synlig?
Om man ska skippa separatsmörjningen har jag läst att man ska montera bort kugghjulet och axeln i pumpen samt även att det bara ska vara att dra rakt upp.
Hur hårt måste/vågar man dra? Axeln går att dra upp lätt ca 2-3 cm sen tar det stopp den går att snurra på i detta läge och peta nedåt men är det något annat man måsta lossa på för att få loss axeln?
Måste jag in under kopplingskåpan och lossa något?
Vad spelar det egentligen för roll om dessa grejor sitter kvar?
Gör det något om axel sitter kvar och man bara tar bort kugghjulet?
Axeln lär ju få smörjning underifrån?
Behöver jag bestycka om den också, någon som vet till vad?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Ok men då måste jag plugga hålet både för axeln och för kugget?
Eller kan jag låta kugget sitta kvar om jag tar bort axeln?
Vad rekomenderar ni för plugg till detta, och hur ska man få det att sitta kvar? Man vill ju inte att det ska ramla in i motorn.
Eller kan jag låta kugget sitta kvar om jag tar bort axeln?
Vad rekomenderar ni för plugg till detta, och hur ska man få det att sitta kvar? Man vill ju inte att det ska ramla in i motorn.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2