Hårdare fjäder fram?
Hårdare fjäder fram?
För att matcha min "indan heavy duty" dämpare bak har jag beställt en hårdare fjäder till framdämparen till min Touring. Finns det några trix när man byter för att det ska gå extra smidigt?
/H
/H
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by topps</i>
<br />För att matcha min "indan heavy duty" dämpare bak har jag beställt en hårdare fjäder till framdämparen till min Touring. Finns det några trix när man byter för att det ska gå extra smidigt?
/H
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det går aldrig smidigt, har du tur så kan det gå utan att plocka ur svingaxeln. lossa fjädern upptill och plocka ur dämparen. skruva sedan ur fjäden ur "snäckan" i botten.
viktigt är att du har rätt länd på fjädern, det finns tre olika till 10" gafflar; tror att de är 210mm (GS 150 & Touring), 19mm (sprint) och 16mm (rally). är inte 100% procent på att de måtten jag skrivit är rätt, men det är samma som till GS150, de andra är för korta....
Federico
<br />För att matcha min "indan heavy duty" dämpare bak har jag beställt en hårdare fjäder till framdämparen till min Touring. Finns det några trix när man byter för att det ska gå extra smidigt?
/H
det går aldrig smidigt, har du tur så kan det gå utan att plocka ur svingaxeln. lossa fjädern upptill och plocka ur dämparen. skruva sedan ur fjäden ur "snäckan" i botten.
viktigt är att du har rätt länd på fjädern, det finns tre olika till 10" gafflar; tror att de är 210mm (GS 150 & Touring), 19mm (sprint) och 16mm (rally). är inte 100% procent på att de måtten jag skrivit är rätt, men det är samma som till GS150, de andra är för korta....
Federico
Det skall vara 180 till Touring alias GL. Åtminstone har min GL från 65 och gubbens GL från 62 båda det. Vi försökte pillra in en Sprintfjäder men det blev ju katastrof av det. Alldeles för kort (165 mm). Hela nosen blev helt slapp och mjuk, swingarmen gick horisontellt. När gamla fjädern återbördades var allt som skulle. Skillnaden, 1,5 cm, har en verkligt magisk inverkan. Det är antagligen ett gräsligt jobb att pillra in en 210 mm, men det är åtminstone bättre med en för lång än en för kort fjäder.
"Feder STO GS150 L=190mm"
"Feder STO Rally/Sprint L=165mm"
"Feder STO GL150 L=180mm"
Viktigt är att GL 150 ovan troligtvis är en GL med fyrkantigt lyse; den som utomlands fanns från 1962 men brukar vara 1963-64 års modell i Sverige.
Alltså är jag 99,9% säker på att alla ljusblå Touring (VGLA-B) med rund framlampa har 19cm fjäder och inte 18, mina har i alla fall haft det.
men visst går det att montera en kortare fjäder, de passar men man får lowrider fram....
Federico
"Feder STO Rally/Sprint L=165mm"
"Feder STO GL150 L=180mm"
Viktigt är att GL 150 ovan troligtvis är en GL med fyrkantigt lyse; den som utomlands fanns från 1962 men brukar vara 1963-64 års modell i Sverige.
Alltså är jag 99,9% säker på att alla ljusblå Touring (VGLA-B) med rund framlampa har 19cm fjäder och inte 18, mina har i alla fall haft det.
men visst går det att montera en kortare fjäder, de passar men man får lowrider fram....
Federico
Gubbens rundlampade VGLB -62 är just nu en skön samling nymålade delar (originalfärg röd 847!!), gamla delar och nya delar. Som har börjat fogas ihop sakta men säkert. Framgaffeln med fjäder m.m. är inte ihoppusslad ännu, skulle jag tro. Men den gamla fjädern mättes till 180 mm. Jag skall be diverse inblandade kolla in fjäderns längd pånytt, men har för mig att min kärestas bror mätte den till 180mm. EM säljer till samtliga GL/Touring 180mm! Har du Federico originalfjädrar eller senare årgångar?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Gubbens rundlampade VGLB -62 är just nu en skön samling nymålade delar (originalfärg röd 847!!), gamla delar och nya delar. Som har börjat fogas ihop sakta men säkert. Framgaffeln med fjäder m.m. är inte ihoppusslad ännu, skulle jag tro. Men den gamla fjädern mättes till 180 mm. Jag skall be diverse inblandade kolla in fjäderns längd pånytt, men har för mig att min kärestas bror mätte den till 180mm. EM säljer till samtliga GL/Touring 180mm! Har du Federico originalfjädrar eller senare årgångar?
ska mäta min originalfjäder.
kul med röd GL, tror inte att det fanns annat än blå i sverige till skillnad mot finland och danmark som av någon anledning hade flera färgalternativ.
Federico
<br />Gubbens rundlampade VGLB -62 är just nu en skön samling nymålade delar (originalfärg röd 847!!), gamla delar och nya delar. Som har börjat fogas ihop sakta men säkert. Framgaffeln med fjäder m.m. är inte ihoppusslad ännu, skulle jag tro. Men den gamla fjädern mättes till 180 mm. Jag skall be diverse inblandade kolla in fjäderns längd pånytt, men har för mig att min kärestas bror mätte den till 180mm. EM säljer till samtliga GL/Touring 180mm! Har du Federico originalfjädrar eller senare årgångar?
ska mäta min originalfjäder.
kul med röd GL, tror inte att det fanns annat än blå i sverige till skillnad mot finland och danmark som av någon anledning hade flera färgalternativ.
Federico
Gl från 1963 är i alla fall den med trapezoida lampan, så det betyder 180 mm. Min GL (VLA) hör till samma serie och den mådde, som sagt, inte bra med den sprintiska fjädern (165). Och det var jobbigt nog att få den fjädern inklämd. Jag får snart reda på VGLB:ns fjäders ommätta längd så sedan kan vi jämföra med Federico. Kanske ni har speciallängd på fjädern i Sverige som kompensation för saknade färger... 
En längre fjäder fram gör väl inte framdelen högre? Blir det inte bara högre vinkel på svingarmen? Så Holmenkollen blir det oberoende!
Alla våra Vespor är röda. Båda våra GL har haft originalfärg röd. Och Super Sporten, men den har ju haft rött som normalfärg. Det blev aningen jobbigt att förklara vilken Vespa man talade om. Så vi gav (smek)namn åt dem. Och det fungerar mycket bra.
Jencla hann med ett inlägg... Alla våra raringar är finska, dvs importerade till Finland.

En längre fjäder fram gör väl inte framdelen högre? Blir det inte bara högre vinkel på svingarmen? Så Holmenkollen blir det oberoende!
Alla våra Vespor är röda. Båda våra GL har haft originalfärg röd. Och Super Sporten, men den har ju haft rött som normalfärg. Det blev aningen jobbigt att förklara vilken Vespa man talade om. Så vi gav (smek)namn åt dem. Och det fungerar mycket bra.
Jencla hann med ett inlägg... Alla våra raringar är finska, dvs importerade till Finland.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Jag minns GL i en blå färg med dragning åt grått (Erik "EM" Westberg har en snygg sådan) samt i en blekt gul nyans. Men jag minns inga GL i rött, är den svensksåld?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
jo, du menar GL med "GL" loggan på skölden. den blå heter visst COMO-blå enligt en lista som jag såg nyligen, sedan en "grädd"vit
men alla touring är GL.
Federico
<br />Jag minns GL i en blå färg med dragning åt grått (Erik "EM" Westberg har en snygg sådan) samt i en blekt gul nyans. Men jag minns inga GL i rött, är den svensksåld?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
jo, du menar GL med "GL" loggan på skölden. den blå heter visst COMO-blå enligt en lista som jag såg nyligen, sedan en "grädd"vit
men alla touring är GL.
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">men alla touring är GL.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Onekligen rörigt det här med den svenska namnsättningen av Vespa. Men jag talar om maskinerna efter Touring, före Sprint, med trapezoid-strålkastare och antydan till kantighet på framskärm och sidokåpor.
Och finskimport, det förklarar den röda färgen. Fram-King och Monark var ganska begränsade i färgurvalet ...
/jens
Onekligen rörigt det här med den svenska namnsättningen av Vespa. Men jag talar om maskinerna efter Touring, före Sprint, med trapezoid-strålkastare och antydan till kantighet på framskärm och sidokåpor.
Och finskimport, det förklarar den röda färgen. Fram-King och Monark var ganska begränsade i färgurvalet ...
/jens
Mätte nyligen gubbens VGLB-fjäder och ser man på: 187 mm! Antar att det betyder 190 mm på "riktigt". Så det är skillnad på olika GL då med andra ord. Federico hade alltså rätt angående längden och vår fjäders första mätning var fel. Tackar massor för den här tråden, den gjorde att jag kollade upp fjädern på nytt innan vi beställde nya!