Konstruera din egen höj- och sänkbara arbetsbänk

INGA FRÅGOR HÄR! Här lägger man upp bilder och beskrivningar t ex på hur man LÖST mekproblem eller hur man tillverkat nån kul specialdetalj.
Post Reply
victor
Mästare
Mästare

Konstruera din egen höj- och sänkbara arbetsbänk

Post by victor »

Våra italienska vänner på forumet scooter d'epoca (veteranscooterforum) har konstruerat en höj- och sänkbar arbetsbänk som man kan tillverka själv hemma medelst lite fyrkantsrör, bultar och en vanlig domkraft och svetsningskunnande.

Ritningar med väl utsatta mått hittas här: http://www.scooterdepoca.com/forum/topi ... hichpage=1 (klicka på länkarna i första inlägget).

Har någon behov av översättningshjälp står jag självklart till förfogande.

(Nu måste jag bara hitta en verkstad och lära mig svetsa ;) )
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Hmmm, det var inte illa. Vilken tur att tjejens syrras kille är händig med svetsen...kanske skulle slå en pling till honom och fråga om han har lust att hjälpa mig med lite byggande mot ett flak öl eller två. 8)
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Ronnie wrote:Hmmm, det var inte illa. Vilken tur att tjejens syrras kille är händig med svetsen...kanske skulle slå en pling till honom och fråga om han har lust att hjälpa mig med lite byggande mot ett flak öl eller två. 8)
Ja, materialet lär ju inte gå på mer än en 5-600...

Domkraft från biltema, en skiva och lite 4-kantsprofiler...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

om det finns någon kommunal återvinngsbutik där man bor så brukar det säljas billiga gamla kontorsbord som redan har en stålram under skivan. på sådana ställen kan det också finnas stålprofiler.
Federico
madoc
Entusiast
Entusiast

Dimensioner?

Post by madoc »

Funderar på att bygga, men är inte 50mm runt om lite overkill? Det borde väl räcka med H-et som domkraften lyfter i 50 mm och resten i 40mm? Någon som har nå´n synpunkt?
victor
Mästare
Mästare

Re: Dimensioner?

Post by victor »

madoc wrote:Funderar på att bygga, men är inte 50mm runt om lite overkill? Det borde väl räcka med H-et som domkraften lyfter i 50 mm och resten i 40mm? Någon som har nå´n synpunkt?
Säkert men eftersom prisskillnaden väl närmast är obefintlig på 40mm och 50mm så är det kanske lättare att följa ritningarna som de är?

Sen som någon föreslog kan man säkert montera en arbetsbänk på stommen istället för att skapa en lastyta själv....
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Dimensioner?

Post by fritte »

madoc wrote:Funderar på att bygga, men är inte 50mm runt om lite overkill? Det borde väl räcka med H-et som domkraften lyfter i 50 mm och resten i 40mm? Någon som har nå´n synpunkt?
väljer man plattjärn eller rektangulära hålprofiler kan materialåtgången minskas.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Här är en video som en som byggt en postat:

http://www.youtube.com/watch?v=k8SiczjF9fQ

Om någon är svetskunnig (vilket jag inte är) erbjuder jag mig att betala materialet för tillverkning av 2 bänkar, varav en till mig 8)
madoc
Entusiast
Entusiast

Dyrt...

Post by madoc »

Jag har kollat järnpriser och det blir inte så himla billigt. Vet inte om jag hittar rätt leverantör. Funderar på en alternativ lösning. Om man tar ett lyftbord från Jula (1200:-), som bara lyfter 43 cm, så får man ont i ryggen. Men det är specat till 680 kg, så om man förlänger den effektiva lyftarmen x 3 så borde man landa på drygt 200 kg övre gräns och kunna få upp det en meter i luften. Det som kan vara lite lurigt är väl lägstahöjden.

Ihopklippt bild:

Image

- ja ni fattar. Med demonterbara sidostöd längs golvet kan den ju också bli rätt liten om man vill stuva undan. Är det värt att tänka vidare i den här banan?

/M
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Det skulle ju i så fall praktiskt taget förvandla den till en sån här, som jag sett för kring €300 i sydeuropa:

Image

Image

Image
madoc
Entusiast
Entusiast

Oj...

Post by madoc »

Där ser man, visste inte att det fanns. Någon som har räknat kostnad för bordet enl ritningen?

/M
Spinger man på pumpen har man i alla fall haft fart.
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast

I aluminium?

Post by andreas.larsson »

Hej!
Stort tack för tipset!! Jag är på G att bygga en :)

Vad tror ni om att bygga denna höj- och sänkbara arbetsbänk (enligt ritningen) i aluminium, istället för i t.ex. stål?
Anledningen till att för funderar på aluminium är för att bänken ska bli lätt - lätt att stuva undan, hänga upp på väggen etc.
Håller aluminiumen tror ni eller viker den sig i de balkar som rör sig upp och ner tror ni?
Lambretta TV 175 Serie II 1961 x2
victor
Mästare
Mästare

Re: Konstruera din egen höj- och sänkbara arbetsbänk

Post by victor »

Har funderat vidare på det hela och tanken har slagit mig, skulle man inte kunna modifiera en sån här ganska lätt med längre underrede och längre "lyftben" och sedan bara skruva fast en bordsskiva ovanpå?

Image

De kostar ju inte mer än en 5-hundring och det borde ju vara enklare än att börja från scratch...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

victor wrote:Har funderat vidare på det hela och tanken har slagit mig, skulle man inte kunna modifiera en sån här ganska lätt med längre underrede och längre "lyftben" och sedan bara skruva fast en bordsskiva ovanpå?

Image

De kostar ju inte mer än en 5-hundring och det borde ju vara enklare än att börja från scratch...
Visst,det är väl i princip samma som Madoc Posted: 13 Aug 2010 12:05, o det var en bra ide redan då.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

fritte wrote:
victor wrote:Har funderat vidare på det hela och tanken har slagit mig, skulle man inte kunna modifiera en sån här ganska lätt med längre underrede och längre "lyftben" och sedan bara skruva fast en bordsskiva ovanpå?

Image

Visst,det är väl i princip samma som Madoc Posted: 13 Aug 2010 12:05, o det var en bra ide redan då.
Ahahahaha - du har ett gott minne fritte :) Läste aldrig genom inläggen ovan (uppenbarligen), men det är ju tydligt att "great minds think alike" :D
madoc
Entusiast
Entusiast

Post by madoc »

"Great minds"... Man suger åt sig :D (Har inte kommit loss med bänk än. )
Spinger man på pumpen har man i alla fall haft fart.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

madoc wrote:"Great minds"... Man suger åt sig :D (Har inte kommit loss med bänk än. )
Nej, det ar ju lite sa att "varfor ska jag bygga bank nu for nar jag kan spendera den tiden (liggandes pa rygg pa garagegolvet) pa att fixa min hoj..." :D
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

victor wrote:
madoc wrote:"Great minds"... Man suger åt sig :D (Har inte kommit loss med bänk än. )
Nej, det ar ju lite sa att "varfor ska jag bygga bank nu for nar jag kan spendera den tiden (liggandes pa rygg pa garagegolvet) pa att fixa min hoj..." :D
Köpte en lyftbänk från Tyskland 89 som jag använt mycket genom åren. Men som senior rör man sig mindre o många muskler används inte, så när ett obekvämt arbetsmoment måste göras t.ex. byta framstötdämpare väljer jag att göra det liggandes pa rygg pa garagegolvet för att få fart på outnyttjade muskler. :mrgreen:
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast

Re: I aluminium?

Hej!

Vad tror ni om att bygga denna höj- och sänkbara arbetsbänk (enligt ritningen) i aluminium, istället för i t.ex. stål?
Anledningen till att för funderar på aluminium är för att bänken ska bli lätt - lätt att stuva undan, hänga upp på väggen etc.
Håller aluminiumen tror ni eller viker den sig i de balkar som rör sig upp och ner tror ni?
Vad tror ni om aluminium?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

andreas.larsson wrote:
Hej!

Vad tror ni om aluminium?
Svårare o svetsa, med grövre profiler blir det lika starkt som stål byggt med slankare profiler, men högre kostnad o inte mycket lättare....
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast

fritte wrote:Svårare o svetsa, med grövre profiler blir det lika starkt som stål byggt med slankare profiler, men högre kostnad o inte mycket lättare....
Tack för svar!
Jag har TIG-svets, så aluminium är jag hyfsat van vid.
Ritningen säger 50mm fyrkantsprofil - är det för slankt eller behövs grövre profiler om man ska bygga bänken i aluminium, för hållbarhets skull alltså?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

andreas.larsson wrote:
fritte wrote:Svårare o svetsa, med grövre profiler blir det lika starkt som stål byggt med slankare profiler, men högre kostnad o inte mycket lättare....
Tack för svar!
Jag har TIG-svets, så aluminium är jag hyfsat van vid.
Ritningen säger 50mm fyrkantsprofil - är det för slankt eller behövs grövre profiler om man ska bygga bänken i aluminium, för hållbarhets skull alltså?
4-k rör finns i AL 50 x 50 x 3, i SS 4104-06, men jag har inga data på det materialet, o min katalog är sen '91.
SS 4212 som är ett liknande material, har jag data på, det är c:a 35% svagare än stål, men 10,5 x dyrare än stål, förmodligen per kg.

Stål väger 7,9 kg/l, Al 2,7 kg/l.

Framgår det vilken godstjocklek som 50-stålrören har?

Om inte materialpriset skrämer dig, så kanske jag har tid att räkna på de olika delarna, 4k-rör 50 verkar lite "over kill" för att lyfta en ynka Vespa...
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Ska du anvanda aluminium far du nog forstarka halen dar bultarna gar igenom med nagon "liner" i stal, annars blir de nog ovala ratt snabbt...

Men varfor anvanda sig av aluminium, verkar ju bara vara att be om problem samt betala mer for samre hallbarhet...
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast

victor wrote:Men varfor anvanda sig av aluminium, verkar ju bara vara att be om problem samt betala mer for samre hallbarhet...
Ja, jag börjar också fundera nu. Tack för feedback och input!
Jag ska nog släppa tanken på aluminium :)
Post Reply