Sommarklädd på scootern..?

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
colsson
Lärling
Lärling

Sommarklädd på scootern..?

Post by colsson »

Sommaren närmar sig med stormsteg och värmen stiger.. :D
Scooterkläderna blir varmare och varmare.. :(

Själv kör jag oftast Vespan i skinnjacka med inbyggt ryggskydd & armbågsskydd samt öppen hjälm, vanliga jeans och nån lättare känga..

Hur många kör scooter i kortärmat och shorts i sommar?
/ Christian
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Sommarklädd på scootern..?

Post by fritte »

colsson wrote:Hur många kör scooter i kortärmat och shorts i sommar?
I USA körde poliserna på sina HD i kortärmat sommartid...

Själv kör jag i skinnjacka med skydd, vid längre turer även med läderchaps o MC-boots.
Chaps är kanske inte det rätta "scooterstuket" men väldigt praktist, lätta att ta av. :D
Peter Björkdahl
Nybörjare
Nybörjare

Post by Peter Björkdahl »

Jo, kortärmat, shorts och sandaler är helt perfekt när man sitter "inkapslad" i min BMW C1 :D
C1:an kommer faktiskt nästan mer till sin rätt i hett väder än i regn.

Men på min motorcykeln gäller alltid komplett skydd.

Det finns en del vettiga "nätbrynjor" med skydd att ha under en tunn jacka - kanske kan vara något?

//Peter Björkdahl
Marcelli
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Marcelli »

colsson wrote: Hur många kör scooter i kortärmat och shorts i sommar?
De 2 kilometerna hemifrån genom skogen till stranden tillryggaläggs nog iklädd hawaiiskjorta, shorts och flipflop i år igen :D

...annars är det nog parka med ryggskena och armbågsskydd under, samt ett par 6-håls Dr Marten som gäller.
Alternativt en gammal kort flygarjacka i getskinn om parkan är för bökig.

//Mats
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Harkel...

Image

Den där nätbrynjelösningen har jag funderat på flera gånger, de kränger dem på Dainese nere i centrum, kostar väl en ca €200...

Problemet är att ju nästan bara går att använda under kostym, och mina kostymer är så slimmade att jag nog inte kan få på dem ovanpå. Under skjortan är ju inte ens att tänka på, dessutom skulle det vara bökigt...

På sommaren kör jag till jobbet i bara kostym och skjorta, ev endast skjorta. Brukar vara jobbigt med slipsen eftersom jag praktiskt taget saknar vindruta, men den kan man ju packa ner i datorväskan :)

Jag testade för övrigt en schysst jacka på Dainese innan jag skulle åka på scootersemester i somras; en jacka sydd i praktiskt taget endast nätmaterial (lite som mina dainese sommarhandskar) och med skydd. Dock var ärmarna något korta och den var avsedd för något trindare personer än mig tyvärr.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Eskilander
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Eskilander »

klart att viktigast är hjälmen även att det händer att den blir ersatt av en keps när man ska test köra efter att fixat med motorn eller andra små finjusteringar men om jag ska köra riktig hoj (sån med mer häst än 10hk) så blir det läderoverall mm.
men det är väl det som är grejen med att köra vespa att man kan köra i shorts och T-Shirt eller?
jonolito
Nybörjare
Nybörjare

Post by jonolito »

Skinnchaps och nätbrynja är det som gäller året om. Vintertid toppar jag med keps som matchar chapsen...
gusten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by gusten »

Enda skillnaden när ni ritar kritstreck i asfalten med armbågarna är att strecken blir lite kortare när ni ramlar från scootern än när ni ramlar från storhojen.... :|
Ural m72 och BMW R75 i garaget nu i sällskap med en Lambretta li 1958
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

gusten wrote:Enda skillnaden när ni ritar kritstreck i asfalten med armbågarna är att strecken blir lite kortare när ni ramlar från scootern än när ni ramlar från storhojen.... :|
Köttfärs som köttfärs... :lol:
Loose Lips City Punk
Entusiast
Entusiast

Post by Loose Lips City Punk »

När det är varmt: Davida potta eller Nolan N01 m div dekaler, valfri t-shirt med tryck (t.ex The Who, Pink Floyd, Wolfmother, the Doors eller Beatles), jeans och kängor alternativt ett par justa sneakers.
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Inte slugt men vad gör man..

Image
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Såpass illa att jag även gör det på vintern...
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
vespaman
Entusiast
Entusiast

Post by vespaman »

Kortbrallor o piké eller skjorta. Alltid hjälm dock. Handskar på vårkanten.

Fast oftast, till o från jobbet, långbrallor och någon jacka, eftersom det kan bli lite kyligt när man ligger i 100+ en stund. Iaf min hals brukar tycka det.

Har kört så i 25 år, men har börjat fundera på ryggskena på senare år. Även kanske handskar?
Eskilander
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Eskilander »

ja man blir fegare ju äldre man blir 8)
men det är väl posetivt att man tänker till i bland :)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Eskilander wrote:ja man blir fegare ju äldre man blir 8)
men det är väl posetivt att man tänker till i bland :)
"Fegheten" är att man växer ifrån ungdomlig dumdristighet... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
vespaman
Entusiast
Entusiast

Post by vespaman »

Ni som kör med lös ryggskena; hur bökigt är det, och:- ser man ut som ringaren av Notre Dame?

Ni som kör med inbyggd ryggskena; blir det inte varmt o eländigt på sommaren i köerna (eller undviker ni köer?)? (-Och ser ni ut som ringaren?)

(Eller finns det några snygga, svala, med inbyggd skena?)
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

vespaman wrote:Ni som kör med lös ryggskena; hur bökigt är det, och:- ser man ut som ringaren av Notre Dame?

Ni som kör med inbyggd ryggskena; blir det inte varmt o eländigt på sommaren i köerna (eller undviker ni köer?)? (-Och ser ni ut som ringaren?)

(Eller finns det några snygga, svala, med inbyggd skena?)
När jag kör stora hojarna så använder jag ett sånt här..
http://www.lugnetsmccenter.se/media/track.jpg
det formar sig efter kroppen & syns inte under jackan men blir rätt varmt på sommaren.

I vespa jackan http://motoboutiqueextremadura.com/imag ... 5710_0.jpg använder jag ett ryggskydd som ligger i en ficka på jackan. Det syns inte och blir inte heller särskilt varmt. Inget av ryggskydden är speciellt bökiga men ryggskyddet som är inbyggt i jackan är ju helt klar smidigast. Jag har även armbågsskydd i jackan och det syns inte alls.
/ Christian
Marcelli
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Marcelli »

colsson wrote:När jag kör stora hojarna så använder jag ett sånt här..
http://www.lugnetsmccenter.se/media/track.jpg
det formar sig efter kroppen & syns inte under jackan men blir rätt varmt på sommaren.

I vespa jackan http://motoboutiqueextremadura.com/imag ... 5710_0.jpg använder jag ett ryggskydd som ligger i en ficka på jackan. Det syns inte och blir inte heller särskilt varmt. Inget av ryggskydden är speciellt bökiga men ryggskyddet som är inbyggt i jackan är ju helt klar smidigast. Jag har även armbågsskydd i jackan och det syns inte alls.
Fan - du är ju klädsnobb colsson :lol:
Min ryggskena ser ut som ett bältdjur som man monterat bort benen och huvet på :D

...men ok, man ser inte heller ut som ringaren med den under parkan

//Mats
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

hahaha, nä då.. Jag bara gillar snygga och funktionella kläder.
Men det var intressant att se att de flesta fuskar med skydden och kläderna när det blir varmare. Så även jag. Dock är det en del skydd som jag inte fuskar med. Tex ryggskyddet. Skrapsår på benen läker bättre än en bruten rygg.
/ Christian
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

colsson wrote:hahaha, nä då.. Jag bara gillar snygga och funktionella kläder.
Men det var intressant att se att de flesta fuskar med skydden och kläderna när det blir varmare. Så även jag. Dock är det en del skydd som jag inte fuskar med. Tex ryggskyddet. Skrapsår på benen läker bättre än en bruten rygg.
Jag tror dock inte att ryggskydden i normala mc-jackor hjälper så mycket mot bruten rygg, men ska verifiera det med min far som är ambulanssjukvårdare....
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

victor wrote: Jag tror dock inte att ryggskydden i normala mc-jackor hjälper så mycket mot bruten rygg, men ska verifiera det med min far som är ambulanssjukvårdare....
Då kan du kanske passa på att också fråga honom om vad kortärmat hjälper mot... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Captain Slow
Lärling
Lärling

Post by Captain Slow »

fritte wrote:
victor wrote: Jag tror dock inte att ryggskydden i normala mc-jackor hjälper så mycket mot bruten rygg, men ska verifiera det med min far som är ambulanssjukvårdare....
Då kan du kanske passa på att också fråga honom om vad kortärmat hjälper mot... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Armsvett, kanske. :P
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Jag är tyvärr också katastrofalt dålig/korkad vad gäller skydd och kör oftast med bara öppen hjälm och vanliga kläder i och runt omkring stan. På lite längre turer brukar jag dock ha intergralhjälm och ryggskydd (ett sådant där bältdjur :wink: ). Syns knappt alls om man har det under parkan...

Vid riktigt extrema tillfällen (om jag skall köra riktigt långt exempelvis) händer det att jag drar på mig ett gammalt Nolan.skinnställ (har jag för mig det är) som jag döljer under parka och militärbyxor. Fast det är försvinnande sällan.

Har dock seriösa funderingar på att skaffa typ ett par Draggin'-jeans och är dessutom ruggigt sugen på ett Barbour-ställ...fast det sistnämnda skyddar väl iofs inte mycket mer än er parka egentligen. :lol:
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Victor:
Ta med pappa på nåt scooterrally. På kvällen runt lägerelden skulle han kunna berätta några kortärmade scooterhistorier till glädje för alla.
:lol:
Post Reply