Lossa motorfästen (silent blocks) på Lambretta

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Hal
Drömmare
Drömmare

Lossa motorfästen (silent blocks) på Lambretta

Post by Hal »

Jag ska byta motorfästen på en Lambretta motor (serie 3) med de längre motorfästena (silent blocks) men får inte loss de gamla.

För att lossa fästen har jag gjort en egen avdragare enligt anvisningar på den här sidan: http://lambrettarestoration.blogspot.co ... ilent.html

Jag har testat att spänna hyffsat hårt men de rör sig inte ett dugg. För att försäkra mig om att avdragaren fungerar så testade jag den på en annan motor från en serie 2 med de kortare fästena och på den var det inga problem. Fästena satt ganska ordentligt men det gick bra att dra ut dem.

Jag har inte tillgång till någonting att värma motorn med så jag funderar kring hur jag ska gå vidare. Ska jag satsa på att köpa en brännare för att kunna värma motorn för att på så vis lossa fästet som verkar ha rostat fast eller finns det något annat knep man kan ta till?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej,

det finns färdiga och kraftiga att köpa som funkar mycket bra.
Bl.a. har Marcello http://www.casalambretta.se/
Har denna i Hong Kong:
http://lambretta.co.uk/catalog/product_ ... cts_id=264
och den har bytt nästan alla 'silent block' här.
Det behövs bra med kraft ibland och en del värme så det behövs ibland ett riktigt bra verktyg för att inte förstöra motorblocket

VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Hal
Drömmare
Drömmare

Post by Hal »

Hej!

Tack för tipsen! Jag lutar nog mot att köpa en riktig avdragare samt testa med lite värme.

Hur mycket ska man värma motorblocket? När vet man när man har värmt upp det nog?

Vänliga hälsningar,
Henrik
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

God morgon!

När du har en riktig avdragare, montera avdragaren och spän den ganska hårt.
Värm den sen ganska mycket tills det släpper, du kan behöva värma och spänna upprepade gånger. Hamra inte då kanske det spricker.

Om du använder varmluftspistol så kan du nästan värma vad den klarar av, med gasol eller liknande får du ta det lite lugnare.

VH
Calle
Mina scootrar:
Hal
Drömmare
Drömmare

Post by Hal »

Hej!

Toppen, tack för de goda tipsen! Ska testa detta och återkommer med info om hur det går!

Vänliga hälsningar,
Henrik
Hal
Drömmare
Drömmare

Post by Hal »

Goda nyheter!

Kunde inte hålla mig utan testade att med min hemmagjorda avdragare sätta fästet i spänn och värmde på för fullt med värmepistol. Efter ett tag hörde jag ett glädjens knak och kunde spänna lite mer. Värmde därefter vidare tills det knakade till igen och höll på så tills fästet var lossat!

Tänk att ett lossat motorfäste kan göra en så glad, nu är det bara att gå på det andra fästet! :)

När det är dags att montera de nya motorfästena har jag läst att man kan lägga dem i frysen för att förenkla monteringen, vad tror ni om det?

Dessutom har gummibussningen i fästena två hål, spelar det någon roll åt vilket håll man monterar dessa?

Vänliga hälsningar,
Henrik
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Tjena!
Prima!

Att lägga i frysen är en god idé, du får låta de ligga i flera timmar.

VH/Calle
Mina scootrar:
Hal
Drömmare
Drömmare

Post by Hal »

Sådärja, nu är båda fästena bytta! Det andra fästet var mycket enklare att lossa och att montera de nya, nedfrusna fästena i det uppvärmda blocket gick smidigt.

Jag applicerade lite kopparpasta på fästena för att förhoppningsvis förenkla proceduren nästa gång. :)

Tusen tack för de goda råden!

/Henke
Post Reply