Kemisk metall och motorblock

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Moped
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Kemisk metall och motorblock

Post by Moped »

Hej.

På ett V50 nyförvärv upptäckte jag att ett av "öronen" (det nedersta / mot marken) för att dra ihop motorblocken gått av.

Att örat är sönder har i sig ingen praktisk betydelse så länge jag håller ett öga på oljenivån. Men av hygeniska skäl (jag kan i dagsläget inte dra åt så att det sluter helt tätt med följden att det droppar olja) vill jag göra något åt det.

En tanke som slog mig var att man kanske kunde bygga upp ett nytt "öra" med kemisk metall. Någon som har gjort liknande? Kan det tänkas hålla? Eller vad göra?

Tack på förhand.
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Har Du inte möjlighet att svetsa så kanske denna metod kan vara nå´t http://www.classicmotor.se/jimsmekarhor ... 546735.ece. Kemisk metall tror jag inte på, det är nog svårt att få det att hålla.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Moped
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Moped »

hm intressant. Frågan är vad zinket har för smältpunkt om det räcker med en varmluftspistol för att smälta Zinket?

Dessutom vad får man tag i Zink, vanlig järnhandel?
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Moped wrote:hm intressant. Frågan är vad zinket har för smältpunkt om det räcker med en varmluftspistol för att smälta Zinket?

Dessutom vad får man tag i Zink, vanlig järnhandel?
Varmluftspistol tror jag knappast fungerar, men det finns billiga gasolbrännare. Zinkanoder finner du i båtaffärer, eller på Biltema som också har gasolbrännare,
Go classic, not plastic
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Go classic, not plastic
Moped
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Moped »

Aha, så man kan i princip ta en raktangulär zink-"klump" och smälta fast den på motorblocket. Och som i mitt fall så borrar jag sedan bara hål för bulten som ska hålla ihop blocket. I länken ovan ("Jims Mekartips") så tillverkar de en form för Zinket. Men det är väl egentligen inte nödvändigt bortsett från den estetiska aspekten? Har jag fattat rätt då?

Tack för alla tips och länkar!
madoc
Entusiast
Entusiast

Post by madoc »

För att få zink-klumpen att fästa måste den ju smältas - och då är det praktiskt (typ nödvändigt...) med en form. Något som jag testat - till viss del med gott resultat är alutite (finns ett par trådar på forumet). Samma sak som Jim beskriver - man krafsar i botten med något skarpt. Lite svårt att få att fästa, men det kanske är en träningssak. Vet dock inte vad det innehåller - och det är rätt dyrt när man börjar slabba eller vill träna mer.

http://www.jula.se/search-result/?q=alutite
madoc
Entusiast
Entusiast

Lagning med Alutite

Post by madoc »

Kolla in denna tråd - jag fick till en lagning av ett fäste för fläktkåpan med alutite och Jim´s form-metod. Borde funka för fäste mellan blockhalvorna också:

http://www.scooterklubben.com/forum_new ... 9472#49472

Martin
Moped
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Moped »

Snyggt!

Undrar vad som skiljer det där Julas Alulite och Zinket från Biltema åt, förutom namnet och priset då?
Moped
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Moped »

Undrar ju också om hur lätt det är att man smälter aluminiumet i blocket? Om man kollar smältpunkt så skiljer det ca 200 grader mellan Zink och Aluminium. Det är inte helt enkelt att hålla koll på det när man ändå måste bränna på med lågan så nära själva godset.

Har man otur så så smälter aluminiumet utan förvarning.

Jag tänkte jag skulle testköra på en gammal insugsbussning, jag tror de är av aluminium.

Alulite kanske har lägre smältpunkt än Zink vilket i så fall skulle göra det mer lättarbetat?
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Tror inte att det är speciellt stor risk att Du smälter aluminium samtidigt som zinket. Zink smälter vid 419,6 grader och aluminium vid c:a 700. När zinket har smält så har Du massor av grader "på din sida", sluta värma när zinket är ordentligt smält och det är det vid c:a 450-470 grader då har Du massor av marginal. Komihåg att aluminium är otroligt på att avleda värme.
Jag har svetsat aluminium (även på vespa block) och då får man inte vara blyg med ström om det ska bli något. På ett fästöra så får man nog dra på c:a 150 A med TIG svetsen för att överhuvutaget smälta godset ordentligt. När man svetsa så smälter man ju aluminiumet och då upptäcker man hur snabbt det kyls av eftersom man kan smälta det vädigt lokalt utan att allt rinner iväg.

Skaffa en 5 mm tjock plåtbit och testa på eller kanske nån gammal moppemotor eller liknande.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
madoc
Entusiast
Entusiast

Jag lyckades smälta...

Post by madoc »

Upprinnelsen till gjutningen ovan var att jag skulle laga en spricka i ett fästöra, men lyckade smälta ner det med gasolbrännaren. Klantigt - det medges utan omsvep, men ville bara mana till lite försiktighet. Värmer man godset tills alutiten smäleter när man trycker det mot så är det nog tryggt. /M
Erling
Lärling
Lärling

Re: Kemisk metall och motorblock

Post by Erling »

Någon som prövat svetsa/hårdlöda med Dillon?
Kar köpt en men ännu ej prövat!

madoc - hur gick det att laga svänghjulet med alutite?

Erling
madoc
Entusiast
Entusiast

Post by madoc »

Har inte kommit dit än... Suck - så många projekt och så lite tid...
Spinger man på pumpen har man i alla fall haft fart.
Erling
Lärling
Lärling

Post by Erling »

När Du får tid och prövat kanske Du kan berätta!

Erling
Post Reply