Kickaxel Vespa touring

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Gutta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 97
Joined: Thu 13 May 2010, 12:04
Location: Nässjö

Kickaxel Vespa touring

Post by Gutta »

Hej.
Jag har tänkt att köpa en Vespa och har hittat ett lämpligt objekt, en touring 1960.
Dock är kickaxeln in ok.
Nån som vet om de är lätta att få tag i, vad de kostar o om det är mycket jobb att byta.
Hälsningar från en blivande :lol: (hoppas jag) scooterist.
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Kickaxel Vespa touring

Post by victor »

Gutta wrote:Hej.
Jag har tänkt att köpa en Vespa och har hittat ett lämpligt objekt, en touring 1960.
Dock är kickaxeln in ok.
Nån som vet om de är lätta att få tag i, vad de kostar o om det är mycket jobb att byta.
Hälsningar från en blivande :lol: (hoppas jag) scooterist.
Om det är den i jönköping säger jag köp den snabbt som tusan innan den går på export ;)

Kickaxeln kostar inte så mkt, men jag tror du får splitta motorn för att byta den. Inte så svårt egentligen men du behöver några verktyg för ett par hundralappar.

Pruta ner den en femhundring eller så med hänvisning till hur krävande arbetet är ;) Och spring igång den tills du får tummarna ur.
Gutta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 97
Joined: Thu 13 May 2010, 12:04
Location: Nässjö

Post by Gutta »

Ska kolla på den i morgon, japp det är den i Jönköping.
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Inte säkert att du behöver dela motorn alls

På de gamla Touring sitter en kick med tunna splines som brukar gå sönder om inte kicken är fastspänd. Den kostar cirka 200:- att byta och det gör man på 10 minuter. Om kickaxeln ut från motorn är skadad är det värre

Ser ut att vara en fin hoj i väl bevarat skick - klart du ska köpa den och hade jag varit du hade jag åkt dit omgående :-)

/HB
Gutta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 97
Joined: Thu 13 May 2010, 12:04
Location: Nässjö

Post by Gutta »

Nu har jag köpt den.
Axeln är av så det blir till att byta, vad är det för specialverktyg man behöver?
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Gutta wrote:Nu har jag köpt den.
Axeln är av så det blir till att byta, vad är det för specialverktyg man behöver?
Har inte mekat på aplänge, men åtminstone:

* Svänghjulsavdragare
* Svänghjulshållare

Behöver man ha av kopplingen? Kommer inte ihåg men är det så finns det verktyg för det också :)
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Post by Mike Tropic »

Nope man behöver inte lossa på kopplingen, ingreppet går att göra relativt smärtfritt om man nu bara ska byta kickaxel.

Du behöver bara svänghjulshållaren då Touring har en låsring/seegersäkring som ser till att svänghjulet åker av.

Jag drar en kort beskrivning..

Skruva av förgasaren och luftburken(gas och chokewiren är för övrigt de enda wirar du behöver lossa på).
Lägg ner vespan på sidan, skruva loss växelboxen med wirarna hängandes kvar.
Demontera svänghjul och tändplatta(markera exakt vart den sitter så den hamnar på samma plats sen) samt all el.
Lossa på stötdämparn, kräng ner hela motorn och skruva av topplock och cylinder. Dela på blocket och knacka ur den gamla kickaxeln ur blockhalvan. I med den nya och på med kicken. Ryck lite i kicken när du sätter ihop blockhalvorna så att kickaxeln och kickdrevet hamnar rätt. Montera ihop allt i omvänd ordning.

Lycka till!

Edit: Är den lätt att springa igång kanske operationen kan vänta till efter säsongen, då kan du ju gå igenom hela motorn i lugn och ro på arbetsbänken istället
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Tjenare,

den nyare kickaxeln med kraftigare splines passar, kan vara en juste uppgradering.

Alltså den som sitter i Sprint, Sprint V, Rally, GTR, T5 etc...

VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Post by Mike Tropic »

Den nyare kicken är dessutom hälften så dyr som den med helsplines
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Gutta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 97
Joined: Thu 13 May 2010, 12:04
Location: Nässjö

Post by Gutta »

Tack för tipsen, det verkar vara ett bra forum här.
Jag fick i gång den i går, fick springa några meter sen började den tända.
Inte startad på tio år, nytt stift o ny bensin sen gick den.
Om den är lättstartad får nog kickbytet bli ett vinter jobb.
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Gutta wrote:Nu har jag köpt den.
Axeln är av så det blir till att byta, vad är det för specialverktyg man behöver?
Grattis! Hoppas den var lika fin som på bilden. Håller med Calle om att du ska sätta in nya kickaxeln - mycket hållbarare.

/HB
Gutta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 97
Joined: Thu 13 May 2010, 12:04
Location: Nässjö

Re: Kickaxel Vespa touring

Post by Gutta »

Nu är motorn delad, ska passa på att byta lite lager o packboxar när jag ändå har isär den.
Det blir nog ett nytt växelkors också.
Måsta säga att det är en relativt lättmekad motor. :D
Finns det några enkla åtgärder man kan göra för att skrämma upp den lite?
Touring -60
Rally180 -73
Fredde
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 09 Nov 2009, 13:47

Re: Kickaxel Vespa touring

Post by Fredde »

Absolut enklast är att stoppa i en Px komplett motor...
annars är väl det vanliga 2t trimmet "jacka" kolv och dyligt;-)
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Kickaxel Vespa touring

Post by Hedge »

Jacka kolv på en slidmatad motor känns onödigt på nåt vis... :)
Fredde wrote:Absolut enklast är att stoppa i en Px komplett motor...
annars är väl det vanliga 2t trimmet "jacka" kolv och dyligt;-)
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Gutta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 97
Joined: Thu 13 May 2010, 12:04
Location: Nässjö

Re: Kickaxel Vespa touring

Post by Gutta »

Nä, kolvjackning funkar ju inte i detta fallet.
Funderar lite på ett cylinderkit med lite mer volym.
Är det någon som har erfarenhet av det?
eller om det finns andra smidiga lösningar, Jag är inte ute efter så mycket trimm, lite lagom så man hänger med lite bättre
på vägarna.
Touring -60
Rally180 -73
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Kickaxel Vespa touring

Post by jencla »

Standardtrimmet för en Touring är väl ett enklare trimcylinderkit (DR eller Olympia 177), ev en Sito Plus-dämpare, ev en 24 mm förgasare. Plus då givetvis ombestyckning av förgasaren och omställning av tändningen. Söker du här på forumet finns det säkert en del skrivet i ämnet.

Fast, problem, du får då en motor som är lätt att varva ihjäl om du inte antingen kör försiktigt eller dessutom byter primärtransmission. En och annan vevaxel har gått åt på sådana motorer som tokvarvats! Och vill du se hur det går till att byta till en PX-motor i en Touring har Peter Sundfeldt beskrivit det mycket noggrannt under Projekt. Lycka till!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Fredde
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 09 Nov 2009, 13:47

Re: Kickaxel Vespa touring

Post by Fredde »

Tja just "jacka" kolven var väl inte tänkt att tas direkt bokstavligt... :D
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Gutta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 97
Joined: Thu 13 May 2010, 12:04
Location: Nässjö

Re: Kickaxel Vespa touring

Post by Gutta »

Fredde wrote:Tja just "jacka" kolven var väl inte tänkt att tas direkt bokstavligt... :D
Förstod det. :D
Touring -60
Rally180 -73
Post Reply