Sidokåpa Tysktouring -58

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Tobbe Visby
Nybörjare
Nybörjare

Sidokåpa Tysktouring -58

Post by Tobbe Visby »

Hej på er!
Projekt -58 går så sakteliga framåt. Just nu är det dags för sidokåpa till motorn. Naturligtvis saknas en av de krökta pinnarna, se bilden (B).

Image

Sen är jag lite brydd över ett pyttelitet hål som finns längst ut på kåpans spets (C). Vad skall det vara till?

Låsmekanismen (D) verkar dessbättre vara intakt. Slarvet vid (E) är gummilisten som inte kapats ännu.

Nu till min fråga; Hur löser man upphängningen av denna kåpa enklast? Jag är inte original-fascist, utan tar tacksamt emot tips och råd för smidigast lösning.

På Vespa-kroppen finns ett par bleck eller fästen, vad gör dom?

Image

Som sagt, det behöver inte bli helt hundra men det är ju bra om kåpan sitter fast :wink:
..my ride is here.
ola.G
Entusiast
Entusiast

Post by ola.G »

Ganska vanligt att pinnen(B) går av,jag har svetsat flera stycken.Antagligen sitter den kvar i "gångjärnet".Lyfta ur tanken och kolla! I ett litet hål ungefär vid C bruka det sitta en nit som håller gummilisten på plats.Fästena är för två fjädrande pinnar som hjälpligt håller kåpan uppe när man mekar.Finns hos Pascoli bland andra.
Ola.G
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Det ser ut att vara den bakre som har gått av. I så fall är det bara att känna efter om något sitter kvar där innanför hålet. Tänk på att gummilisten ska klippas precis där den runda "utbuktningen" börjar. Den ska alltså inte fortsätta runt hela kåpan.
ola.G
Entusiast
Entusiast

Post by ola.G »

Paka wrote:Det ser ut att vara den bakre som har gått av.
Just det!
Ola.G
Tobbe Visby
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tobbe Visby »

Tack Ola och Paka!

Om jag förstått det rätt så ska man alltså vid mekbehov inte plocka loss hela kåpan (som jag gör på min -62 Touring) utan den "viks" upp och balanserar på de fjädrande pinnarna som man fäster på chassit?

Jag hittade den här skissen på scooterhelp:

Image

Och jag tror jag förstår hur gångjärnsmekanismen funkar nu. Änden på skärmens pinne fästs i en hävarm som sen sitter skruvad i chassit? Markerat med gult på skissen. Nu visar skissen bara bakre fästet, men det är identiskt med det främre?

Det är lite dumt att jag inte har Vespan här hemma, så jag kan kolla om pinnen sitter kvar... Går det att få fatt på en sådan annars? Och borde inte pinnen sticka ut genom hålet om den sitter kvar i chassit?

Att bensintanken måste ur för att få fast den främre förstår jag, kommer man åt att fästa den bakre genom att ta bort bakhjulet?

Ola, kan du skicka en länk till "de fjädrande pinnarna" så jag köper rätt? Eller har du en extra liggande, Paka?

Tack för ert tålamod, boys!
..my ride is here.
Tobbe Visby
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tobbe Visby »

Ola G,
har du en extra pinne, lämplig för svetsning, till salu? Den fattas mig.
Min epost-adress är: stuhre@buythehour.se

Rollin' on,

Tobbe
..my ride is here.
ola.G
Entusiast
Entusiast

Post by ola.G »

Nix! Men det borde vara ganska enkelt att gänga och böja en bit rundstång!
Ola.G
Post Reply