Blir glad av att köra Innova

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
Jan Kallenberg
Drömmare
Drömmare

Blir glad av att köra Innova

Post by Jan Kallenberg »

Efter 50 mil med min Innova måste jag göra tummen upp för den. Varför gick jag då till Hondahandlaren för att pynta loss närmare 26 000 kr (årsmodell 09) för en plutthoj? Tja, en Vespa är helt outstanding vad det gäller design men den är dels för dyr som ny och dels har den för små hjul – jag kör mycket på dåliga grusvägar. Jag tror också att Innovan håller lika bra kvalitet. Minst. Det är egentligen konstigt att den inte är mer populär i Sverige. Med en kostnad som en EU-moppe men med bättre resurser och lägre försäkringspremier borde logiken tala för modellen. Den känns också mycket pålitlig och gedigen.
Eftersom jag tycker illa om ilsket knattrande tvåtaktsmotorer så upplevs dessutom Innovans lugna tuffande som en lisa för själen. Man blir avstressad av att puttra fram med den.

Jag har kört en hel del vanlig mc och visst kändes det lite snopet i början att inte kunna svischa om alla bilar med Innovan men har man väl accepterat faktumet att man bara har nio hästkrafter till sitt förfogande infinner sig ett lugn. Varför jäkta? Jag har dessutom lika roligt i kurvorna som när jag körde tung mc. När det börjar svänga har jag märkt att jag till och med kör snabbare än de HD-kopior som precis kört om mig. Jag kommer ifatt i kurvorna.

Har man bara accepterat att man inte kommer att känna sig cool på en Innova, att modellen inte uppmuntrar till ragg, att man känner sig lite av en tönt, så ser man så många fördelar med en liten nätt skoter. Jag har kunnat köra in på små små stigar och parkera den där. En tung landsvägshoj hade kört fast direkt och man hade inte kunnat få loss den. Innovan med sina 99 kilo fixar man lätt loss från en lergrop. Och när jag är ute och kör den så kan jag blixtsnabbt bestämma mig för att stanna och kolla in något intressant. Det är ju så lätt att vända med den och parkera. En helt ny känsla av frihet har därmed öppnat sig.

Det är enkelt att komma iväg och jättekul att köra en Innova. Undantaget är raka blåsiga 90-vägar. Då orkar den inte med. Innovan låter dessutom så vänligt och ser också så oförarglig ut. Det innebär att man inte möts av sura miner när man tuffar runt på den där det är lite trångt och mycket med folk.

Det ska bli roligt och se vad den går för. Jag är full med tillförsikt.
P.E
Nybörjare
Nybörjare

Post by P.E »

Har haft min Innova 1år nu och kört 400mil till dags dato och jag instämmer
precis i vad du skrev.
Man kanske inte ser så cool ut men det är underbart att tuffa fram med Innovan i stan eller ännu hellre på småvägar.

P.E.
Danneh
Drömmare
Drömmare

Post by Danneh »

sdkfj :D
Danneh
Drömmare
Drömmare

Post by Danneh »

Hej alla Danne heter jag, och jag är 31 år och är ny här på forumet. Jag har precis skaffat en Innova 2005 :a med 2 mil på mäteren. Jag valde modellen för dess enkelhet och prisnivå.

Bakrund moped, 125 or, tung mc.

Jag studerar för närvarande och min starka drift till att få känna frihet och att få lite vind i ansiktet gjorde att jag slog till på hondan efter många timmars blocket pundande.

Men det gav resultat tycker jag 05:a för 16000 + abus lås med kedja + kapell = splitter ny ni läste rätt 2 mil. Så nu har jag fullt upp att köra in den stackars mig om sambon visste vilket jobb jag dragit på mig :wink:. I vilket fall så har jag kört den 11 mil nu på 2 dagar och frusit de ädlare delarna av mig men vill få den inkörd så man vågar "dra ur den" ordentligt för den verkar ju jäkligt trött just nu väl medveten att modellen är trött men hur trött vet jag ju inte än, för jag har ju inte vågat varva ur den som sagt.

Så några frågor tankarna snurrar runt. Blir den lite mer varvvillig lite mer respons när den är inkörd sedan ? Märker man att den börjar bli innkörd ?

Är det polermedel i första oljan?

Motor verkar ju vara riktigt välbyggd gedigen det är ju en Honda så det verkar ju inte vara ett undantag direkt. Tar man hand om den så lär man väl kunna köra 10 000 mil + mellan tummen o pekfingret Eller någon som hört något högre tal?

Surfade runt på nätet och letade efter någon själ som hade ökat effekten på den här i sverige men har inte hittat någon? någon som provat? för som jag ser det så är det en gedigen motorcykel som lätt skulle klara några hästar till för att kunna öka användnings området en aning tex köra 110-120 på motorväg. Vet att den är lite vind känslig men det är de flesta plutt motorcyklar

Hur många stockholmare kör innova på detta forumet tro? någon som skulle vilja åka på en vårrunda på någon skön väg i krokarna ?

Jag såg ett 1 st stage kit till innovan med större förgasare trim kam kolv och effekt system verkade lovande skulle öka effekten med 70 % från 8 hk på bakjulet till 13,8 om jag inte minns fel. Bränsle förbrukningen skulle öka med ca 20 % det kan man leva med Någon som provat ?

MVH
TMax500
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by TMax500 »

Danneh wrote: Jag såg ett 1 st stage kit till innovan med större förgasare trim kam kolv och effekt system verkade lovande skulle öka effekten med 70 % från 8 hk på bakjulet till 13,8 om jag inte minns fel. Bränsle förbrukningen skulle öka med ca 20 % det kan man leva med Någon som provat ?
Tänk bara på den gamla "sanningen" att det i regel är dyrare att trimma en liten hoj än att köpa en större hoj från början... Lägger du några tusen på trimning så skulle du kunna lägga samma tusenlappar och få en hoj/scooter med större motor, utan att behöva trimma. Lätt att räkna fel, mao.

*Å det säger jag som lagt 5 laxar på ett coolare avgassystem - som säkert ger 2-3 extra hästar eller så... ;-)*
Float like a butterfly, sting like a bee

Kawasaki J300
Triumph Thruxton
Triumph Sprint ST
Triumph Tiger 1050

Tidigare:
Yamaha YP 125 - såld
Yamaha TMax 500 - såld
Aprilia SportCity 200 - såld
Piaggio X9 180 - såld
Danneh
Drömmare
Drömmare

Post by Danneh »

Hej :) jag har tänkt fram o tillbaka 1000 gånger känns det som, om vilken hoj man ska ha, läst mycket om innovan. den uppfyller alla kraven, förutom lite mer pullver i motorn. Men det ser jag som en utmaning. Tycker det är roligt att förbättra saker göra lite mer personlig, men vi får se den tuffar på rätt ok iaf, vågat dra ur den lite mera nu 17 mil på mätaren.
och MPPP

Ja du ser 5 lax för lite mer brum brum man växer liksom aldrig upp när det gäller motorer.

Nog det som är "Sanningen"
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Hej Danneh.
Livet är kort, sommaren ännu kortare. Så trimma den lilla saten bara om du är manad, du kommer garanterat vara ensam om att vässat en Innova! Fast rejsa bara mot oss kollegor, det är bara vi som kommer fatta att den är trimmad! :D

Mvh
/PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Danneh
Drömmare
Drömmare

Post by Danneh »

Hello PapaD he he ja det är nog sant att bara ni skulle fatta att den var vässad, men jag skulle göra det för mitt eget smilbands skull, men det kommer nog inte att röra sig tillräckligt för att det ska vara värt det :D men jag ska nog låta den vara som den är, ge den en chans..eller inte..?
Jag håller ju på att köra in den nu kört 25 mil jag prata med en annan kille som hade köpt nu fyrtak han sa att han märkte när den var innkört att den "släppte" lite varvilligare . Är det något som ni märkt av?

Jo med tanke på åldern på cykeln och ingen garanti kvar så ska jag göra alla servicar själv så till frågan första servicen vid 100 mil justerade de ventilerna på den servicen, eller var det bara olje byte o filter?
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

100 mila service är mer av en efterdragshistoria. Dvs man momentdrar diverse muttrar och kontrollerar att ventilspelet är ok. Vilket det var för mig.
Jag momentdrog pinnbultarna till cylindern, (Tog standardvärde för den dimensionen, var det m8? Jag kommer inte ihåg. Det finns några olika värden beroende på stålkvalitet, men de ligger rätt nära varandra så jag tog det lägsta och drog med momentnyckel. Har för mig att ingen rörde sig.) Sedan oljebyte, och spänna kedjan. Och det var allt vill jag minnas, men det står i boken.

Jag körde 3/4 gas första 100 milen vill jag minnas med några undantag. Sedan gasade jag på för fullt efter oljebytet. Jag tyckte den gick bättre och bättre till ca 400 mil har jag för mig. Jag och PuttePj diskuterade det där; Putte, minns du hur det var? I vilket fall så är det inga stora skillnader det handlar om.
Mvh,
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Jan Kallenberg
Drömmare
Drömmare

Post by Jan Kallenberg »

Diskussionen om fart och resurser är intressant. Jag kände själv att jag saknade lite mer pulver. Jag skulle också vilka ha en större tank, bättre bromsar, bättre fjädring osv. Men hoppsan, plötsligt är det ju inte en liten Innova längre och definitivt inte en skoter med blygsam prislapp.

Jag tror kanske att man får acceptera att Innova inte passar på motorväg eller på 90-vägar. Man ska kanske inte jämföra den med en motorcykel utan mer med en EU-moppe. Och då är den ju en given vinnare. Man kanske måste komma till ro med att det är ett fordon för att njuta och observera med. De senaste dagarna har jag kunnat se älgar och trandans. Det hade jag absolut inte sett om jag susat fram i 180.
Men visst, en vacker dag kanske jag också tröttnar på att tuffa runt och vara filosofisk som Ferdinand och kommer vilja ha en mer kraftfull skoter eller mc. Men tills dess ska jag uppskatta cykelns kvaliteter.

Jag puttrar för närvarande runt med ett stort leende. Jag har blivit 15 år på nytt! Jag upptäcker alla små härliga grusvägar i en natur som jag inte riktigt visste fanns. Jag åker på vägar som leder en in i riktiga tassemarker, trakter där tiden verkar ha stått still. Det är jätteroligt. Tack för det lilla Innova!
lordmagus
Nybörjare
Nybörjare

Post by lordmagus »

Men varför trimma en Innova? Kanske bättre att köpa något annat med större motor i så fall... Men behovet av att ha något snabbare och bättre och som låter "sexigare" kanske även drabbar oss som kör en Innova, men jag kan lova att om (när) det drabbar mig köper jag en annan hoj istället.

Innovan har en underbar själ och charm att köra, skulle eventuellt kunna tänka mig att dekaltrimma, men inget annat.
Danneh
Drömmare
Drömmare

Post by Danneh »

Tack för alla svar och reflektioner :)

Jag kom hem efter en lite tur i går och berättade för sambon hur smidigt det var att ta sig en tur in på cykelbanor som går igenom skog och dyl, inget man skulle göra med en tung mc direkt, mer frihet mer upplevelse som man länge saknat.

Jag måste erkänna att när jag hade större motorcykel så var det som att det var någonting som saknades, jag kände liksom inte den frihetskänsla som jag kände när jag hade mindre cyklar, hmm varför? för det första tror jag att det var priset på cykel i kombination med hög försäkringspremie som tog udden av det hela, och dåligt samvete för att man inte körde lika mycket som man hoppats på, Jag hade då en sporthoj vars enda mål var att gå fort på allmän väg som i sin tur med stor sannolikhet skulle resultera att man antingen blir av med körkortet eller livet. Men det var ett dåligt val av hoj med närmare eftertanke för jag kunde inte heller resa med den cirka 10 mil sedan in till närmsta naprapat klinik för brännande nack muskelatur.
Helt bortkastat ! visst jag skulle vilja ha en sporthoj igen men det skulle bara få gå på bana inget annat, kärra dit o hem, men i ett samhälle snacka om kasta pengarna i sjön.

När jag studerat klart och när pengarna börjat rulla in på kontot igen då ska jag köpa mig en bmw 1200 gs så jäkla potent motorcykel. men jag tro att jag kommer att ha innovan kvar för den kostar nästan inget och den kan fylla de små håligheter som en stor cykel inte kan komma i närheten av.

Ni har rätt grabbar no tuning " just puffing"
Danneh
Drömmare
Drömmare

Post by Danneh »

jaha ja då har man kört 70 mil blivit en del, men inkörningen trodde jag skulle vara rolig men näe inte på en innova iaf. Efter 50 mil så har det varit full rulle på grejerna :wink: har provat att köra motorväg bland annat, fan då känner man sig inte så kaxig måste jag erkänna. Jag är inte rädd för cykeln för jag tycker den går förhållande vis stadigt och så, saknar dock att spänna fast benen runt en tank. Men det som man är skraj för är ju alla billister. Fartkänsla får man verkligen allvädersjacka står som en ballong på ryggen och det friskar på ordentligt runt skallen, och det lilla livet varvar på som vi vore jagade av något ont mc-gäng :) tycker det känns som det går i 120-130 km/h på cbr:en kändes det som att man kunde hoppa av och springa bredvid när det gick i 160.
Drog ur den fullt i lite nedförslut och då visade mätaren 110 en aningen glädje mätare är det nog men nog gick det i 105 allt kändes det som.
nu har jag märkt att ventilerna har har börjat höras lite smått tickande hörde jag inte innnan, hur är det på era innovor hör man ventilerna? måste kontrollera dem vid 100 mila servicen men det borde ju inte vara aktuellt skulle vara glad jag slapp sätta mig in i det just nu
Post Reply