Kontrollera kompet

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Kontrollera kompet

Post by Hedge »

Tjena.

Sitter och är besviken på min TV175 III, som känns väldigt svag. Misstänker att cylindern och kolvringarna är slut.

Finns det något enkelt sätt att kontrollera kompet utan att ta isär allting och kolla spel? Jag funderar på att köpa en kompressionsprovare, men då måste man väl ha någon form av referens från någon annan TV175 som går bra eller? Att bara mäta trycket kan väl knappast ge mig en idé om kompet är OK eller inte. Eller?

Sen: Någon som har erfarenhet av hur mycket en något felställd tändning (elektronisk) påverkar motorstyrkan i samma hoj?

Jag vet, jag är lat. Vill bara se om jag -måste- skruva isär saker och ting...

Mvh

Guran
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Thomas T »

Bra och billiga komptestare finns på Biltema. Har själv använt den på min 150 T och kommit fram till att det saknas en del komp. Enkel att använda och ena gängadaptern passar vår våra stift.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Jo, jag har använt dom förut, men är tveksam till om man verkligen får något vettigt resultat från dom, såvida man inte har en frisk maskin att jämföra med.

Det komp som anges i specifikationerna för en viss modell, är ju det -geometriska- kompressionsförhållandet, och mätaren mäter ju -kompressionstrycket-. Så det är inte riktigt rätt att mäta med en mätare och sedan jämföra med specen. Då blir man lurad. Tror jag. Komp är klurigt...

Så frågan kvarstår, kan man gå på mätvärdet direkt och dra slutsatser av det, eller måste man jämföra med annan maskin?

Egentligen så är det enda riktiga att skruva ur motorn, ta av cylinder, och mäta upp kolvringarna i loppet. Men jag är som sagt lat, och vill inte ta ur motorn och göra allt detta om jag inte behöver det. Felet kan ju ligga någon annnanstans.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas T</i>
<br />Bra och billiga komptestare finns på Biltema. Har själv använt den på min 150 T och kommit fram till att det saknas en del komp. Enkel att använda och ena gängadaptern passar vår våra stift.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Eftersom jag tycks ha ställt en fråga som inte så många hade koll på, så besvarar jag min egen fråga efter lite forskning:

En fräsch PX200 ska ha runt 120 Psi i kompressionstryck
Generellt ska en tvåtaktare ha något mellan 120 och 150 Psi.

För att ö.h.t starta behöver en tvåtaktare 90-100 Psi, men då är det alltså på gränsen. Den kommer inte att vara stark.

Proceduren för att testa med kompressionsmätare, är som följer:

1) Kall motor (kan köra med varm också, men eftersom vi inte är ute efter ett exakt mätvärde så funkar kall)
2) Töm förgasaren
3) Kicka runt cylindern utan stift så att den är relativt torr
4) Med helöppen trottel, kicka en fyra, fem gånger. Notera värde.
5) Gör om 4) tills dess att du erhåller ungefär samma värde konsekvent. Notera värdet.

Är värdet lågt (under 120 Psi):
1) Häll i ungefär 1 tsk olja i cylindern.
2) Gör om testet ovan.
Ökar nu kompet, så är det kolvringarna som är slut. Byt. Ökar inte kompet, så har du större problem, som t ex otät topp/cylinderfot, packboxar etc. Dags att riva.

Mvh

/GuranL

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Jo, jag har använt dom förut, men är tveksam till om man verkligen får något vettigt resultat från dom, såvida man inte har en frisk maskin att jämföra med.

Det komp som anges i specifikationerna för en viss modell, är ju det -geometriska- kompressionsförhållandet, och mätaren mäter ju -kompressionstrycket-. Så det är inte riktigt rätt att mäta med en mätare och sedan jämföra med specen. Då blir man lurad. Tror jag. Komp är klurigt...

Så frågan kvarstår, kan man gå på mätvärdet direkt och dra slutsatser av det, eller måste man jämföra med annan maskin?

Egentligen så är det enda riktiga att skruva ur motorn, ta av cylinder, och mäta upp kolvringarna i loppet. Men jag är som sagt lat, och vill inte ta ur motorn och göra allt detta om jag inte behöver det. Felet kan ju ligga någon annnanstans.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas T</i>
<br />Bra och billiga komptestare finns på Biltema. Har själv använt den på min 150 T och kommit fram till att det saknas en del komp. Enkel att använda och ena gängadaptern passar vår våra stift.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Du kanske kan mäta kompet 'uppåt', men det minst lika viktiga vevhuskompet är svårt att mäta med en komp.mätare..

Eftersom kolvringarna/kolven/cylinderloppet slits/nyper/etc absolut oftast runt avgasporten kan du demontera ljuddämparen och kika och känna på kolv och cylindervägg igenom avgasporten.

En elektronisk tändning som är ett par grader fel borde inte påverka kraften så mycket på en TV175 original. Men att ställa tändningen på en Lammy går snabbt, borde man kunna göra på en timme, här har du en gradskiva som passar i svänghjulshuset för detta:
http://lambrettaclub.mille.nu/servizio/timingdisc.pdf

VH/Calle
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Mätte igår, och ja, vad ska man säga? 65 psi med varm motor torrt, och 75 psi varm motor vått. Inte så imponerande, märkligt att den går ö.h.t. Måste vara ringarna som är totalt slut.

Som referens: Min nyrenoverade ej ännu 5 mil körda Rally 200, uppvisade kall och torrt 80 Psi. Inkörd och varm lär den studsa upp till normala värden.

Min PX166 brakade upp till 145 psi, kall och torr. Huga! Inte undra på att den är lättstartad...

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Hej!

Du kanske kan mäta kompet 'uppåt', men det minst lika viktiga vevhuskompet är svårt att mäta med en komp.mätare..

Eftersom kolvringarna/kolven/cylinderloppet slits/nyper/etc absolut oftast runt avgasporten kan du demontera ljuddämparen och kika och känna på kolv och cylindervägg igenom avgasporten.

En elektronisk tändning som är ett par grader fel borde inte påverka kraften så mycket på en TV175 original. Men att ställa tändningen på en Lammy går snabbt, borde man kunna göra på en timme, här har du en gradskiva som passar i svänghjulshuset för detta:
http://lambrettaclub.mille.nu/servizio/timingdisc.pdf

VH/Calle
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Thomas T »

Med risk för att kapa din tråd...men om jag omvandlar dina 120 PSI till bar så blir det knapp 8. När jag mäter på sättet som beskrivs ovan så får jag ca 5 bar. Kollade igår cylindern och kolvringarna och det verkar vara originalprylarna, men tyvärr var allt i mycket bra skick. Kolvringarnas mått var exakt enl spec och inga repor i loppet. Möjligtvis var packningen till cylindern lite dålig men jag vet inte hur stor nytta/skada den göra. Som jag förstått det så återstår då två saker för att åka fortare än 55km/h:

1 Verkligen kolla att tändningen står rätt
2 Packa om motorn för att den otät nån annanstans

Är detta en riktig slutsats?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Min PX166 brakade upp till 145 psi, kall och torr. Huga! Inte undra på att den är lättstartad...
Tjena!

Ursäkta att jag nu kommer att wesserbissa mig lite; det är vevhuskompen som är viktigast vid uppstart...dock har man oftast (men absolut inte alltid) bra vevhuskomp om man har bra toppkomp.

/Calle
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Mätte igår, och ja, vad ska man säga? 65 psi med varm motor torrt, och 75 psi varm motor vått. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Och nu kan gärna ngn annan vara besserwisser...
Vad blir 65 resp 75 psi översatt till det som är angivet som original komp á 8.0:1 för TV175 S3?
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Med risk för att bli utskrattad, ska en amatör som jag ge mig in i den här diskussionen. Det kanske är utsikten att bli utnämnd till Besserwisser som lockar:D Egentligen kan jag absolut inte svara för tvåtaktare, men för fyrtaktare vill jag minnas att det är såhär:
Tumregel är att kompressionsmätaren (som mäter "gaussiskt" tryck, fråga mig inte vad det är:-)) ska visa minst lika många bar som det geometriska kompet (alltså 8 i ditt exempel, eller typ 116 psi). Att det kan bli mer beror på atmosfärstrycket tror jag...

Det som anges i instruktionsboken, det geometriska kompet, är helt enkelt volymen hos gasen när cylindern är som störst dividerat med volymen när den är som minst (TDC), alltså trycker man ihop gasen till 1/8 av volymen på exempel-Lambrettan med komp 1:8 innan man antänder (givet en perfekt cylinder/kolv/kolvring/övrig konstruktion).

Från mätvärdena i den här tråden verkar det lite optimistiskt att mätaren ska ge lika många bar som det geometriska kompet för tvåtaktare, en PX125 har ju 1:11.3 orginal, så en orginal PX125 bör ha över 165 psi om fyrtaktsregeln skulle stämma, därav de höga värdena för PX166'an. Kanske åker lite gas ut när kolven är på väg upp pga den "enklare" konstruktionen hos tvåtaktarna? En rally som har 1:8.2 i kompressionsförhållande borde ju annars läcka som ett såll någonstans för att komma ner i 80 psi...

75 psi / 14.5 = 5.2 bar skulle alltså hos en fyrtaktare kunna uppnås med ett kompressionsförhållande på 1:5, vilket skulle vara en katastrof om man hade 1:8 i angivet komp.förhållande på t ex en bil. Tumregeln för en scootermotor kanske ligger på typ 2/3 av fyrtaktarens?

Gurans mätningar visar att hans...
Rally har typ 2/3 av vad motsvarande fyrtaktare skulle haft,
PX166 vet jag inte komp. förhållandet på, men om det varit en PX125 hade den haft 87% av vad en fyrtaktare skulle haft,
TV175'an har bara cirka 55% av vad en motsvarande fyrtaktare skulle haft kall, kommer upp i lite över 60% varm, inget vidare jämfört med de andra. Kolvringsbyte låter ju vettigt...

Blev någon klokare av det här:)?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Har du efterdragit topplocket efter du kört med den? Toppen släpper alltid lite efter första turen, och det kan göra att den läcker.

/Guran

<br />Med risk för att kapa din tråd...men om jag omvandlar dina 120 PSI till bar så blir det knapp 8. När jag mäter på sättet som beskrivs ovan så får jag ca 5 bar. Kollade igår cylindern och kolvringarna och det verkar vara originalprylarna, men tyvärr var allt i mycket bra skick. Kolvringarnas mått var exakt enl spec och inga repor i loppet. Möjligtvis var packningen till cylindern lite dålig men jag vet inte hur stor nytta/skada den göra. Som jag förstått det så återstår då två saker för att åka fortare än 55km/h:

1 Verkligen kolla att tändningen står rätt
2 Packa om motorn för att den otät nån annanstans

Är detta en riktig slutsats?
Post Reply