Glapp i framgaffel
Glapp i framgaffel
Jag har en Touring 150 -65
Jag har det lite svajjigt när jag kör. Främst i hastighet över 60. Känns ibland som styret låser sig. Nu har jag även fått ett ljud som låter när jag kör över ojämn mark. Som om plåt slår mot plåt. Jag har antagit att jag har ett glapp i gaffeln. Det är inget jag märker när jag lyfter i styret. Men jag skruvade isär en del. Lossade bulten vid styret som lossar styret med gaffeln. När jag då lyfter fram gaffeln med hjälp av att dra i hjulet märker jag ett ganska stort glapp. Är det någon som vet vad jag kan göra? Jag har försökt att plocka av styret men det är ju ganska mycket kablar att lossa på då. Är det värt att göra då jag inte gjort det förrut?
Hörs! Jojje
jojje.pettersson@home.se
Jag har det lite svajjigt när jag kör. Främst i hastighet över 60. Känns ibland som styret låser sig. Nu har jag även fått ett ljud som låter när jag kör över ojämn mark. Som om plåt slår mot plåt. Jag har antagit att jag har ett glapp i gaffeln. Det är inget jag märker när jag lyfter i styret. Men jag skruvade isär en del. Lossade bulten vid styret som lossar styret med gaffeln. När jag då lyfter fram gaffeln med hjälp av att dra i hjulet märker jag ett ganska stort glapp. Är det någon som vet vad jag kan göra? Jag har försökt att plocka av styret men det är ju ganska mycket kablar att lossa på då. Är det värt att göra då jag inte gjort det förrut?
Hörs! Jojje
jojje.pettersson@home.se
Styrlagret är rätt lugnt att meka själv.
Det ska justeras så att det precis inte blir glappt. Sen fast med låsringen. Bromsa lite och tryck framåt och sen kolla glapp igen.
Lämnar du in så kan du ju alltid jucka upp styrmojängen och sen säga åt dem att du kan skruva tillbaka den, så tar det kort tid för dem att meka lagret och du sparar ett par slantar.
Det ska justeras så att det precis inte blir glappt. Sen fast med låsringen. Bromsa lite och tryck framåt och sen kolla glapp igen.
Lämnar du in så kan du ju alltid jucka upp styrmojängen och sen säga åt dem att du kan skruva tillbaka den, så tar det kort tid för dem att meka lagret och du sparar ett par slantar.

Tack Johan, jag pillade upp styret och drog åt samt låste det. Var ett ganska rejält glapp. Nu sitter det som det ska i allafall och känns mycket bättre när man kör. Tycker dock att det fortfarande känns lite låst runt 60-70km/h... men det kanske är som det ska. Glappet är borta iallafall. Tänkte jag skulle försöka plocka isär styret iallafall när jag får tid för att smörja upp kablar etc... samt ev. byta lager när man ändå är där. Kan ju vara skönt att lära sig hur allt sitter.
Tack för hjälpen hur som helst! Nu måste jag ut och köra..
/Jojje
Tack för hjälpen hur som helst! Nu måste jag ut och köra..
/Jojje
Det är ganska stor risk att du har små gropar i lagerbanonrna om den gått länge med glappt styrlager. men det finns nya delar.
En annan vanlig orsak till glapp och orolighet i framgaffel/hjul är att svinglagret är slut. Svinglagret på Touring består av två nållager som sitter pressade i gaffeln samt en utbytbar axel som sitter i svingen. Nästa alla gamla Vespor som inte renoverats är slitna i svinglagringen. Vid körning kan det upplevas på flera konstiga sätt, bla. att den blir instabil i skarpa kurvor med lite nedlägg. Den blir också extremt spårkänslig i högre fart rakt fram, ibland känns det som att man byter spår ofrivilligt och scootern flyttas i sidled.
Du upptäcker glappet genom att ta tag i hjulet och om du knäcker på det i sidled så glappar det. renoveringssatser finns.
lycka till /federico
En annan vanlig orsak till glapp och orolighet i framgaffel/hjul är att svinglagret är slut. Svinglagret på Touring består av två nållager som sitter pressade i gaffeln samt en utbytbar axel som sitter i svingen. Nästa alla gamla Vespor som inte renoverats är slitna i svinglagringen. Vid körning kan det upplevas på flera konstiga sätt, bla. att den blir instabil i skarpa kurvor med lite nedlägg. Den blir också extremt spårkänslig i högre fart rakt fram, ibland känns det som att man byter spår ofrivilligt och scootern flyttas i sidled.
Du upptäcker glappet genom att ta tag i hjulet och om du knäcker på det i sidled så glappar det. renoveringssatser finns.
lycka till /federico
Har tillfälligt fått ordning på glappet men inte blivit av med svajjigheten. Känns nästan som det har blivit värre. Jag kollade om det blivit glapp igen men det verkade vara okej nu. Däremot när jag tittade på framdäcket så märkte jag att det var väldigt ojämnt slitet. Det är liksom väldigt slitet på vänster halva men knappt slitet på höger sida. Är det vanligt? Kan det vara det svajjigheten beror på? Hej Federico, du kanske också har rätt, känner igen symptomen med urspårning... Ska kolla om jag hittar något sådant glapp på en gång. Verkar dock dyrt och svårt om det skulle behöva fixas. Är det något som man vågar sig på?
Tjena Jojje!
Snedslitna däck på en Vespa behöver inte betyda att något är knas, tror att det beror en hel del på vem som kört den. När jag köpte min Touring så var den snedsliten både bak och fram, men när jag bytte däck så har dom aldrig slitits på det sättet utan helt lika på båda sidor. Snedslitna däck påverkar ju helt klart spårkänsligheten negativt. Byt till nya fresha däck, köp gärna ett par dyrare märkesdäck, billiga Asientillverkade brukar vara mjuka och gör att hela scootern blir sladdrig att köra
Framsvingsrenovering kan vara lite meckigt och man inte får isär bitarna som kanske suttit där sedan 1960. Själva jobbet med lagerbyte är inte så komplicerat. Fota eller rita av hur alla skruvar och brickor ska sitta när du demonterar så underlättar det.
lycka till! Federico
Snedslitna däck på en Vespa behöver inte betyda att något är knas, tror att det beror en hel del på vem som kört den. När jag köpte min Touring så var den snedsliten både bak och fram, men när jag bytte däck så har dom aldrig slitits på det sättet utan helt lika på båda sidor. Snedslitna däck påverkar ju helt klart spårkänsligheten negativt. Byt till nya fresha däck, köp gärna ett par dyrare märkesdäck, billiga Asientillverkade brukar vara mjuka och gör att hela scootern blir sladdrig att köra
Framsvingsrenovering kan vara lite meckigt och man inte får isär bitarna som kanske suttit där sedan 1960. Själva jobbet med lagerbyte är inte så komplicerat. Fota eller rita av hur alla skruvar och brickor ska sitta när du demonterar så underlättar det.
lycka till! Federico
Har du något tips på vilket däck man ska ha? Jag har tittat runt på EM-Scooters GBG's hemsida http://www.emscooters.se men dom har ju några att välja på. jag skulle vilja ha vita däcksidor men då hade dom inte många att välja mellan. Får börja med däckbyte..(behövs ju ändå)... så får jag ta framsvingen sen om det inte hjälper.
/J
/J
Nu har jag bytt däck... I förhoppning om att det skulle lösa problemet... men icke. Så jag ryckte lite här och var och upptäckte vad jag tror är problemet... Vilket jag borde gjort tidigare men så va det med det...
När jag kände på bakdäcket så är det ett ganska rejält glapp fram och tillbaka. Har inte tagit av hjulet ännu. Någon som känner till vad jag ska göra? Går det att lätt riva paketet eller är det bara något man ska tajta till? Är det några lager som ska bytas?
Jag är redo att kavla upp ärmarna hur som helst. Hoppas någon kan beskriva vad jag ger mig in på innan jag börjar plocka.
/Jojje
När jag kände på bakdäcket så är det ett ganska rejält glapp fram och tillbaka. Har inte tagit av hjulet ännu. Någon som känner till vad jag ska göra? Går det att lätt riva paketet eller är det bara något man ska tajta till? Är det några lager som ska bytas?
Jag är redo att kavla upp ärmarna hur som helst. Hoppas någon kan beskriva vad jag ger mig in på innan jag börjar plocka.
/Jojje
Bakjulet var det.
För det första är det alltid ett "litet glapp" i utgående lager på en Vespa, d.v.s att det går att känna och att det kluckar lite. Men det är väldigt vanligt att centrummuttern lossnar, och det händer även om låssprinten finns på plats, då blir glappet ganska markant och hela Vespa svajjar. Oftast går det bra att dra åt muttern och problemet är löst, men om man kör länge med glappet så liter det på bromstrummans splines och den måste bytas, axeln brukar klara sig längst. Glapp kan det också bli om gummibussningarna i motorns svingarm blivit mjuka.
kolla också så att fälgen sitter ordentligt på trumman, så att allt känns tight, ibland kan hålen i fälgen blivit förstorade med följd att den glappar mot trumman när man bromsar och gasar. isåfall, byt fälg och kanske pinnbultarna i trumman.
lycka till med felsökningen! /federico
För det första är det alltid ett "litet glapp" i utgående lager på en Vespa, d.v.s att det går att känna och att det kluckar lite. Men det är väldigt vanligt att centrummuttern lossnar, och det händer även om låssprinten finns på plats, då blir glappet ganska markant och hela Vespa svajjar. Oftast går det bra att dra åt muttern och problemet är löst, men om man kör länge med glappet så liter det på bromstrummans splines och den måste bytas, axeln brukar klara sig längst. Glapp kan det också bli om gummibussningarna i motorns svingarm blivit mjuka.
kolla också så att fälgen sitter ordentligt på trumman, så att allt känns tight, ibland kan hålen i fälgen blivit förstorade med följd att den glappar mot trumman när man bromsar och gasar. isåfall, byt fälg och kanske pinnbultarna i trumman.
lycka till med felsökningen! /federico