parmakit tändning till px200 1984

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
le baguette
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 19
Joined: Tue 02 Mar 2010, 22:30
Location: los vespholmos

parmakit tändning till px200 1984

Post by le baguette »

har funderat på en investering till, men ska man välja 1, 1.5, eller 2 kg svänghul? kan det vara bättre med 2 kg om frugan ska åka mä, på min mazzuccelli vev rekomenderas max 1.6 kg svänghjul. har hört att veven kommer i självsvängning med lagerslitage som följd.
le baguette
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 19
Joined: Tue 02 Mar 2010, 22:30
Location: los vespholmos

Post by le baguette »

ingen som har provat parmakit???

eller kanske det finns tändning som är självjusterande?
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Du bör inte gå under 1,6 kg om du vill att din kopplings ska överleva. 1 kg är för lite. Bara att kolla med dem som kör HP4 svänghjul och dödar sin koppling.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Hur påverkar svänghjulets vikt kopplingens livslängd? :-?
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

rörelse-energi, vikt och längd.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

att man måste kompensera den lägre rörelseenergin med högre varv när motorn kopplas i vid start? :-?
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

patrikgrann wrote:Du bör inte gå under 1,6 kg om du vill att din kopplings ska överleva. 1 kg är för lite. Bara att kolla med dem som kör HP4 svänghjul och dödar sin koppling.
Nja, ikke helt sant Patrik.

Jeg har kjørt med HP4 i to sesonger nå.
Skiftet clutchPLATER en gang pr sesong.

CNC-clutch fungerer.
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Jag har också kört med Hp4 ganska många år och korgar och lameller tar stryk. Om du kört med tex ett 2kg svänghjul så lever både korgen och lamellernas kanter avsevärt längre. Men man förlorar lite i högvarvet.

Svänghjulets vikt bör vara minst samma som kopplingens.

Det svänghjul som jag gillar mest hitantills är ett nersvarvat från px elstart, 1,48kg, går bra att köra långsamt med och klarar varvtal uppåt 9000. Och lamellerna håller mer än ett år....
Har själv lite funderingar på att köpa in och testa ett Parmakit 1,6kg, vore kul att testa hur bra de fungerar.
le baguette
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 19
Joined: Tue 02 Mar 2010, 22:30
Location: los vespholmos

Post by le baguette »

jag börjar med orginal svänghjul, kanske svarvar lite på det.
om någon månad kanske det blir ett parma kit.

var köper man cnc koppling?
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

Men Øyvind, med all respekt, dro du i stykker clutchene dine før du fikk CNC?

har kört 2 sesonger nu och minst 20 lameller, och trots en MMW och tjocka gamla px lameller så ser kanterna ut som stryk.

nu är det iofs inte gatåka, och det har inte fungerat. men att lamellerna håller längre med cnc tror jag inte på.


ang rörelse energi så beror det ju så klart på högre acceleration.

mvh

Truls
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

Det kan jeg ikke si så mye om Truls,
skiftet til cnc-clutch og HP4 samtidig.

Sånn sett har jeg ikke belegg for å si at cnc-clutch gir lenger levetid på lamellerne.
Men jeg har i allefall kjørt en sesong pr sett, selv med HP4.
Truls wrote:Men Øyvind, med all respekt, dro du i stykker clutchene dine før du fikk CNC?

har kört 2 sesonger nu och minst 20 lameller, och trots en MMW och tjocka gamla px lameller så ser kanterna ut som stryk.

nu är det iofs inte gatåka, och det har inte fungerat. men att lamellerna håller längre med cnc tror jag inte på.


ang rörelse energi så beror det ju så klart på högre acceleration.

mvh

Truls
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Post Reply