parmakit tändning till px200 1984
-
- Nybörjare
- Posts: 19
- Joined: Tue 02 Mar 2010, 22:30
- Location: los vespholmos
parmakit tändning till px200 1984
har funderat på en investering till, men ska man välja 1, 1.5, eller 2 kg svänghul? kan det vara bättre med 2 kg om frugan ska åka mä, på min mazzuccelli vev rekomenderas max 1.6 kg svänghjul. har hört att veven kommer i självsvängning med lagerslitage som följd.
-
- Nybörjare
- Posts: 19
- Joined: Tue 02 Mar 2010, 22:30
- Location: los vespholmos
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Nja, ikke helt sant Patrik.patrikgrann wrote:Du bör inte gå under 1,6 kg om du vill att din kopplings ska överleva. 1 kg är för lite. Bara att kolla med dem som kör HP4 svänghjul och dödar sin koppling.
Jeg har kjørt med HP4 i to sesonger nå.
Skiftet clutchPLATER en gang pr sesong.
CNC-clutch fungerer.
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Jag har också kört med Hp4 ganska många år och korgar och lameller tar stryk. Om du kört med tex ett 2kg svänghjul så lever både korgen och lamellernas kanter avsevärt längre. Men man förlorar lite i högvarvet.
Svänghjulets vikt bör vara minst samma som kopplingens.
Det svänghjul som jag gillar mest hitantills är ett nersvarvat från px elstart, 1,48kg, går bra att köra långsamt med och klarar varvtal uppåt 9000. Och lamellerna håller mer än ett år....
Har själv lite funderingar på att köpa in och testa ett Parmakit 1,6kg, vore kul att testa hur bra de fungerar.
Svänghjulets vikt bör vara minst samma som kopplingens.
Det svänghjul som jag gillar mest hitantills är ett nersvarvat från px elstart, 1,48kg, går bra att köra långsamt med och klarar varvtal uppåt 9000. Och lamellerna håller mer än ett år....
Har själv lite funderingar på att köpa in och testa ett Parmakit 1,6kg, vore kul att testa hur bra de fungerar.
-
- Nybörjare
- Posts: 19
- Joined: Tue 02 Mar 2010, 22:30
- Location: los vespholmos
Men Øyvind, med all respekt, dro du i stykker clutchene dine før du fikk CNC?
har kört 2 sesonger nu och minst 20 lameller, och trots en MMW och tjocka gamla px lameller så ser kanterna ut som stryk.
nu är det iofs inte gatåka, och det har inte fungerat. men att lamellerna håller längre med cnc tror jag inte på.
ang rörelse energi så beror det ju så klart på högre acceleration.
mvh
Truls
har kört 2 sesonger nu och minst 20 lameller, och trots en MMW och tjocka gamla px lameller så ser kanterna ut som stryk.
nu är det iofs inte gatåka, och det har inte fungerat. men att lamellerna håller längre med cnc tror jag inte på.
ang rörelse energi så beror det ju så klart på högre acceleration.
mvh
Truls
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Ring efter kl...
Det kan jeg ikke si så mye om Truls,
skiftet til cnc-clutch og HP4 samtidig.
Sånn sett har jeg ikke belegg for å si at cnc-clutch gir lenger levetid på lamellerne.
Men jeg har i allefall kjørt en sesong pr sett, selv med HP4.
skiftet til cnc-clutch og HP4 samtidig.
Sånn sett har jeg ikke belegg for å si at cnc-clutch gir lenger levetid på lamellerne.
Men jeg har i allefall kjørt en sesong pr sett, selv med HP4.
Truls wrote:Men Øyvind, med all respekt, dro du i stykker clutchene dine før du fikk CNC?
har kört 2 sesonger nu och minst 20 lameller, och trots en MMW och tjocka gamla px lameller så ser kanterna ut som stryk.
nu är det iofs inte gatåka, och det har inte fungerat. men att lamellerna håller längre med cnc tror jag inte på.
ang rörelse energi så beror det ju så klart på högre acceleration.
mvh
Truls
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)