Står lite förbryllad och famlar med soppakranen. Nä den va ju på. Kickar, går igång.
Detta upprepar sig sedan vid ett antal tillfällen. Oftast går den ett tag och sedan stannar. Väntar du ett tag, går den igång.
Ok dax att förklara vad som är kollat.
-Tanken är fin, inge rost.
-Soppaslangen är bytt till en vanlig soppaslang (typ OK).
-Bil-soppafilter instoppat på slangen.
-Lufthål i locket, inget stopp.
-Förgasaren är öppnad och rengjord 2ggr, tryckluft, blåst munstycken.
-Spelar ingen roll om man drar ut choke'en och försöker starta direkt efter stopp. Vill inte. Vet dock inte om den då borde gå igång?
-Nålventil bytt eftersom den läckte efter sista genomgången.
-Packningarna i fuggen bytta.
-Har kollat tappat ur växellådsoljan, lukta fint, ingen soppa där inte.
-Har haft av svänghjulet, inge soppa eller visuella konstigheter.
Varje gång jag hoppat av och gängat ur stiftet (kollat typ 5-6 ggt) har det varit gnista. Kanske inte superblå och fin men kommer direkt på låga varv.
Hade en teori, där jag faktiskt trodde jag löst det hela. Gummislangen jag hade till bensinen var ganska lång. Den hade till viss del börjat slacka lite så den låg mellan fläktkåpa och chassi. Kunde nog tänka mej att den kom i kläm vid fjädring och rörelse. Sträckte upp denna och den gick som en klocka under någon vecka.... sedan på centralbron....bööööööh. Ok denna gång var det ingen slang i kläm.
Börjar få slut på teorier. Svårt att se om det verkligen är soppan som är problemet. Det är oftast inte så att den småhackar på samma sätt som när man glömt soppakranen utan den tvärdör mer bestämt. Har testat att trycka dödarn i nerförsbacke och kolla stiftet när jag stannat och tycker det är supersvårt att se att stiftet är speciellt blött även om det då borde varit det.
Ok, någon glad montör som kan komma med något kreativt uppslag?
/f2