riktning, balansering vevparti samt svänghjul

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
le baguette
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 19
Joined: Tue 02 Mar 2010, 22:30
Location: los vespholmos

riktning, balansering vevparti samt svänghjul

Post by le baguette »

har köpt mazzucchelli 60mm stroke vev och tänkte köra med mitt orginal tändsystem-svänghul. bör jag kolla upp balanseringen på veven? ska jag även kolla svänghjulet?

det rekomenderas att köra med lättare svänghjul men då får man ju väldigt dåligt vrid, och så får man byta hela tändsystemet ca 3000 kr, är det värt det? tror ni att orginal räcker eller ska jag byta.

hoppas någon kan tipsa en nybörjare på 2-takt
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Du kan köra med std-svänghjul o veven kommer med korrekt balansering. :)
le baguette
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 19
Joined: Tue 02 Mar 2010, 22:30
Location: los vespholmos

Post by le baguette »

tack, då kan jag börja plocka ihop projektet.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Kolven kommer att röra sig 1,5 mm längre upp o likaså 1,5 mm längre ner. Därför måste du placera en distansbricka 1,5 mm under cylindern. :)
le baguette
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 19
Joined: Tue 02 Mar 2010, 22:30
Location: los vespholmos

Post by le baguette »

ok, ska kolla om man fick med distansbricka i mallossi kitet
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Nä, du får ingen distansbricka i det kittet. Det är gjort för att köras mer originalvev. Men den här bör vara vad du söker http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... LOSSI.aspx
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

Det dom flesta förknippar med balansering, är i det minsta endast att veven är rak.

mazzuchelli har mycket dålig tolerans på sina vevar, oftast med spel upp till 0,6 mm har jag mätt.

Det skadar absolut inte att kolla om den är rak. OBS låt veven ligga löst mot lagerlägen när du klockar den

korrekt balanserad är den tyvärr inte. man bör ligga på runt 47%-55% balansfaktor och det uppnår man inte utan att vikta den och ta bort material. är det en fullcirkelvev du har, så måste man lägga till vikter. ett långt kapitel och kanske lite overkill även för moderat gatåka.

mvh

Truls
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
le baguette
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 19
Joined: Tue 02 Mar 2010, 22:30
Location: los vespholmos

Post by le baguette »

har kollat den nu och den var i utmärkt balans.
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

Vilket siffervärde fick du?

mvh

Truls
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Post Reply