Efter en tur på Vespan (GTR från 74) märker jag att det droppar olja från den. Trodde först att det kom från en dåligt åtdragen oljeplugg eftersom jag precis bytt oljan. Det visar sig dock att sipprar ut från springan mellan växelväljaren och växellådan. Vad tror ni har hänt då? Och hur löser jag detta?
Till saken hör att turen jag tog var till besiktningen och tillbaka. Besiktningsmannen hade dock inget att säga om (eller märkte inte) droppandet så det blev godkänt utan anmärkning!
Oljeläckage från växelväljaren - vad göra?
Oljeläckage från växelväljaren - vad göra?
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Vespa P200E från 1982
Har nu konsulterat min Haynes-manual (borde kanske gjort det innan jag tog er uppmärksamhet i anspråk. Sorry!).
Nu är ju den ungefär lika tillförlitlig som Peder Swarts krönika om Gustav Vasa, men enligt den sitter det en packning mellan blocket och väljaren (precis som du svarade) och två på skruvarna som håller fast väljaren. Är det dessa som är bovarna? För det sitter väl inte någon packning inne i motorn som ska hindra olja från att sippra ut mella pinnen och blocket? Jag gissar att det är meningen att oljan SKA komma ut i väljaren, men inte längre.
Försök till slutsats: Jag behöver ta bort väljaren och byta packning/packningar, men inte ta mig in i själva motorn?
Nu är ju den ungefär lika tillförlitlig som Peder Swarts krönika om Gustav Vasa, men enligt den sitter det en packning mellan blocket och väljaren (precis som du svarade) och två på skruvarna som håller fast väljaren. Är det dessa som är bovarna? För det sitter väl inte någon packning inne i motorn som ska hindra olja från att sippra ut mella pinnen och blocket? Jag gissar att det är meningen att oljan SKA komma ut i väljaren, men inte längre.
Försök till slutsats: Jag behöver ta bort väljaren och byta packning/packningar, men inte ta mig in i själva motorn?
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Vespa P200E från 1982