Vespa T5 motor

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
janix
Entusiast
Entusiast

Vespa T5 motor

Post by janix »

Hej!
Vad finns det att säga om T5-motorn, är det en av de bättre motorerna, vilka år tillverkades den, vilken vespamodell hade den motorn, vad har den för Specifikationer :?:

Mvh Jan
victor
Mästare
Mästare

Re: Vespa T5 motor

Post by victor »

janix wrote:Hej!
Vad finns det att säga om T5-motorn... vilken vespamodell hade den motorn :?:
Mvh Jan
Vespa T5 :D

http://www.google.it/search?client=safa ... sgaQ99zjBA :twisted:
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Den fanns så vitt jag vet i två modeller: Vespa T5 (Speciellt utseende, med en rektangulär strålkastare och massor med mystiska plastdetaljer), samt Vespa T5 Classic (ser ut som en vanlig PX, fast har T5-motorn).

Cylindern har fem överströmningskanaler (Travasi 5, eller T5), aluminumfoder med Nicasil. Tillsammans med en hel del andra förbättringar, så ger den runt 12 hp och är trivsamt varvvillig. Enligt de flesta jag snackat med, i orginalskick en näst intill oförstörbar motor.

Såldes aldrig i Sverige, men ett fåtal har letat sig hit iallfall. Väldigt populär i UK, då man kunde köra den på 'L'-plates och ändå hänga med större hojar. I Tyskland såldes den också.

För mig helt obegripligt varför inte Piaggio skrotade PX125/150-motorn och gick vidare med T5, men man får väl som vanligt anta att det var pengarna som satte gränserna.

/G
Vad finns det att säga om T5-motorn, är det en av de bättre motorerna, vilka år tillverkades den, vilken vespamodell hade den motorn, vad har den för Specifikationer :?:

Mvh Jan
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Hedge wrote: För mig helt obegripligt varför inte Piaggio skrotade PX125/150-motorn och gick vidare med T5, men man får väl som vanligt anta att det var pengarna som satte gränserna.
Undrar om det inte berodde på italienska körkortsregler; här nere får du ju köra 125cc på bilkortet och säkert var där någon begränsning, bortsett från den ekonomiska...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Hedge wrote:För mig helt obegripligt varför inte Piaggio skrotade PX125/150-motorn och gick vidare med T5, men man får väl som vanligt anta att det var pengarna som satte gränserna.

/G
Vespan har väl alltid varit ett fordon med mjuk gång och ett mera "rumsrent" transportmedel än kusinen motorcykeln. T5:an var en flirt med de yngre och avvek från den typiska Vespan. Om den lite "vildare" motorn hade slagit an på den typiska Vespakunden hade den haft större framgång.
T5 var liksom Cosan ett försök att nå nya kundgrupper.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Mvh Jan
Bara en sak att säga:
Bästa vespamotorn genom tiderna!
Går nästan vibrationsfritt och mycket billigt samt lättkörd och SNABB.
Den kostade helt klart Piaggio bra mer ärn en PX motor att bygga, Gilardoni-cylinder, NU-lager, sportiga kolvringar, trevligt svänghjul, effektblås (Sito + är baserat på detta).
Det måste varit ekonomiskt ohållbart att tillverka den motorn jmf. med PX etc.

Har haft tre T5-motorer, nu bara två...snart kanske bara 1 (har en till salu). Körde en gång från Malmö till Run & Race utanför götet på precis under 3h (inklusive ett tankstopp) med min cutdown med T5-motor och PM-blås, annars original. Kunde glada dagar komma ca 17mil på en full Sprinttank (5,5l) körandes i 110km/h.

I Taiwan tillverkade Vespa Taiwan också T5 med helt samma cylinderlayout fast i 150cc...sexigt.

VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
janix
Entusiast
Entusiast

Post by janix »

Hej!
Tack för all info om T5-motorn,har fått all svar jag undrade över,det blir nog ett sådant köp.
Mvh Janix :D :wink:
janix
Entusiast
Entusiast

Post by janix »

Hej Calle!
Nu har din Custom Touring med T-5:an fått en ny ägare gjorde upp affären med Olof i torsdagskväll (trevlig kille),vilken härlig maskin att köra,jag har en liten undran har du kopplat elen efter eget huvud eller efter något el-schema.
Mvh Jan :D
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Tjena!

Skoj! Ja, det är en otroligt bra scooter!
Oj, elen, det var bra länge sedan jag byggde det elsystemet, men säkert efter eget huvud.

VH/C
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Post Reply