Jag har nu letat passande hjälmar för Lambrattan. Jag har funnit några passade från Nolan, Davida och Cromwell
Nu undrar jag vad ni tycker om dessa två från Davida. Vilken av de två modellerna Jet och Speedster tycker ni är snyggast? Eller mest passande till en veteranscooter?
Jet är mer rund och Speedster är mer oval.
Rund eller oval brukar referera till huvudformen (nu vet jag inte om det gör det i just detta fallet). Man ska välja en hjälm som matchar ens egen huvudform. Denna varierar mellen människor och också med åren. Om jag minns rätt blir huvudet lite mer ovalt ju äldre man blir. En rund hjälm på ett ovalt huvud kommer inte att sluta tätt kring öronen och blir därmed ganska bullrig. En hjälm som passar perfekt blir också mer säker.
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Bra att veta om Davidas hjälmar är att de är så mycket retro att de inte har klick-spänne under hakan. Som du ser fäster man det via en öggla.
Jag har själv en Davida och älskar den.
MEN
Det är lite marigt att pilla med under hakan, där man av förklarliga skäl inte ser så bra. Så jag slarvar ofta. INte bra men så är det.
Den flärp som blir över föstes med kardborre som ju lätt blir lite slitet efter ett tag, tex full med halsduksludd. Då fäster remmen sämre och fladdrar i vinden och slår mot hjälm och ansikte.
Det går säkert att byta fästet billigt och lätt, men jag har inte fått tummen ur.
Jag en stars&stripe-mänstrad och trivs bra med den. Den roar och oroar omgivningen i fin balans. En gång gick Göran Greider gick på övergångstället när jag väntade på grönt. Han tittade på mig och hjälmen som om han sett ett spöke.
Dubbla d-ringar skall vara mycket säkrare enligt forskning. Av min förhyllade Vespahjälm med klick kan jag konstatera att remmen faktiskt börjar glida och därmed inte håller ordentligt fast. Vilket kan vara mycket tråkigt i en krasch.
Har alltid undrat varför D-ringarna håller hur bra som helst på en hjälm, medan motsvariget på en kappas bälte inte håller ett dugg. Antagligen usliga o-ringar som går igenom varandra eller något...