Eldelar

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Clater
Entusiast
Entusiast
Posts: 181
Joined: Mon 21 Apr 2008, 13:57
Location: Linköping

Eldelar

Post by Clater »

Mors! Håller på att tillverka en kabelstam för min Touring -58. Kopplingsschemat verkar stämma hyfstat med GS (VS1).

http://www.scooterhelp.com/electrics/wiring/VS1.pdf

Några undringar bara. Vad är det för motstånd som är kopplat "runt" vid tändningslåset? Vad är prylen som heter "Junction"? Någon som vet vad dessa delar heter på svenska och var man kan få tag på dom?
/Clas
/Clas
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Post by Mike Tropic »

Junctionbox är kopplingsdosan/plinten på motorn och ifall batteri är monterat så sitter det en kopplingsdosa över likriktaren (rectifier). Motståndet finns ju inte på en VGL så det är ju no worries. Du kanske har mer nytta av det här elschemat.

http://www.scooterhelp.com/electrics/pa ... T.150.html
Image
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Motståndet är en liten spole. Vet inte om det verkligen ska sitta en sån på tysktouring. Det borde synas i styrhuvudet i så fall. Junction box är den runda trepoliga ovanpå motorn. Jag har för mig att det var precis som VS1-schemat (uppe i styret, den hade inget batteri). Men om det fanns någon spole minns jag ej.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

När jag såg ordet "junction" kom jag att tänka på en olycksalig korsning utanför Melbourne, Camberwell Junction. Den var populär att krocka i... :lol: :lol:
Image
Clater
Entusiast
Entusiast
Posts: 181
Joined: Mon 21 Apr 2008, 13:57
Location: Linköping

Post by Clater »

Tackar ödmjukast. Blev inte mycket klokare. Min Touring har tändningslås och en omkopplare typ "GS", så nått spök är det. I bland känns det som om detta är den enda Tysktouringen i världen.....Jaja jag jobbar vidare. Om jag inte tar min Tysk och kör i blindo rätt in i en junction utanför Melbourne....Problem solved!
/Clas
/Clas
Clater
Entusiast
Entusiast
Posts: 181
Joined: Mon 21 Apr 2008, 13:57
Location: Linköping

Post by Clater »

Kan man inte bara planka GS-kopplingsschemat rakt av??? Jag fattar ingenting av el och har inga hämninger....
/Clas
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Jag skulle tro det. Hur ser din likriktare ut, och går tutan på likström som på VS1?
Clater
Entusiast
Entusiast
Posts: 181
Joined: Mon 21 Apr 2008, 13:57
Location: Linköping

Post by Clater »

Tutan saknas, så det är väl bara att skaffa en "kompatibel". Likriktaren ser ut så här:

Image
Image


Den skiljer sig från GS (VS1), men den är väl utbytbar (eller modifierbar).
/Clas
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Här har du ett tyskt schema:
Den spole som sitter uppe i styrhuvudet på VS1 sitter nog i likriktaren på tysken.

http://www.vc-celle.de/~kock/pics/Messe ... ltplan.jpg
Clater
Entusiast
Entusiast
Posts: 181
Joined: Mon 21 Apr 2008, 13:57
Location: Linköping

Post by Clater »

Intressant!! Detta har jag inte sett. Hmmm jag saknar bromsljus, men det är ju lungt. Får sätta mig in i detta. Tackar.
/Clas
Fluffy
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 26
Joined: Mon 15 Jun 2009, 21:15
Location: Norrköping, Sverige

samma här

Post by Fluffy »

Jag har ett liknande kopplingschema till min..
..men jag orkade inte dra ihop elsystemet utan köpte ett från BD-scooter (eller vad det heter)

En hel del svordomar & mycket 5-56 så var det på plats.
(men det känns som det är 10cm för kort åt alla håll)

Jag har inte fått dit alla vajrar, så jag har inte gett mig på att försöka koppla in allt upp i styret. Och jag vill helst inte tänka på hur jag ska få ihop allt, men men

Kabeln till bromsljuset har jag bara lämnat under tanken.
Självklart isolerad :)
Gerry Lindell
Kör Vespa 150 VL3 Struzzo... (1956-1957)
Clater
Entusiast
Entusiast
Posts: 181
Joined: Mon 21 Apr 2008, 13:57
Location: Linköping

Post by Clater »

Hej! Köpte oxå kabelstam från BD, fick en till ACMA. Retur på den. Tack till Paka för Messerschmitschemat. Du kan ha räddat mitt liv. Efter en del petande i går kväll såg schemat ut så här:

Image
By clater

Kan det funka??
@Fluffy: Krita gärna ner ditt schema för kommande "tyskbröder" (och mig).
/Clas
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Kan ju vara stiligt att dra sladd till bromsljus när då ändå håller på.
Rätt vad det är hittar du bromsljuskontakten:
http://www.vc-celle.de/~kock/pics/Messe ... lter2a.JPG
Clater
Entusiast
Entusiast
Posts: 181
Joined: Mon 21 Apr 2008, 13:57
Location: Linköping

Post by Clater »

Sorry, inget bromsljus på denna maskin. Lilla, rektangulära aluminiumlyktan.
/Clas
/Clas
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Underligt.
Clater
Entusiast
Entusiast
Posts: 181
Joined: Mon 21 Apr 2008, 13:57
Location: Linköping

Post by Clater »

Mycket som är underligt på denna maskin.

Image

/Clas
/Clas
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Det där är rätt baklyse, och det där misshandlade och böjda är det ena av två bleck som ska hålla två spollampor.
Clater
Entusiast
Entusiast
Posts: 181
Joined: Mon 21 Apr 2008, 13:57
Location: Linköping

Post by Clater »

Inget jag känner igen....ska kolla igen. Borde den inte synas här?

Image

/Clas
/Clas
Clater
Entusiast
Entusiast
Posts: 181
Joined: Mon 21 Apr 2008, 13:57
Location: Linköping

Post by Clater »

Paka du har rätt som vanligt! Under mycket skit fanns en tilltuffsad kontakt. Nytt schema:
Image

Kan funka...
/Clas
/Clas
Tobbe Visby
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 24
Joined: Sat 06 May 2006, 12:34
Location: Sweden
Contact:

Kopplingsschema Tysktouring

Post by Tobbe Visby »

Hej Clas!
Jag gjorde en attack på min tysk-58 i helgen, och för att få lyset att funka fick jag vända på skissens kablar på styrets omkopplare. Alltså 1 & 2 på skissens "omkopplare" går till lampan istället för tändningslåset.

Kan det vara så att det finns varianter på styrets omkopplare, eller har det blivit tokigt på skissen?

När omkopplarens tutknapp trycks ner träffar kontaktbleckets spets nr 3 på skissens omkopplare, i alla fall på min Vespa.

Tänkte bara nämna detta ifall andra har problem med kopplande av lyset.

Hel- och halvljus, samt baklyse, funkar för mig nu i alla fall. Däremot får jag inte liv i tutan. Det får bli gummibollstuthorn till besiktningen :wink:
..my ride is here.
Clater
Entusiast
Entusiast
Posts: 181
Joined: Mon 21 Apr 2008, 13:57
Location: Linköping

Post by Clater »

Ok! Intressant.....Har bara dragit elen, men inte kopplat ihop. Ska bli kul att se vad som lyser och tutar på min maskin. Skönt att man har en Gtr oxå!
/Clas
/Clas
Fluffy
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 26
Joined: Mon 15 Jun 2009, 21:15
Location: Norrköping, Sverige

Re: Eldelar

Post by Fluffy »

Hur har det gått för dig Clas?

Själv tröttnade jag på kabelstammen från bd-scooters och beställde en från Mauro Pascoli. Vilken skillnad!!
Den nya har underbar passform.

Jag har dragit fram gul, vit & röd till motorn, men hur kan jag få reda på vilken som ska sitta var (utan att ta bort svänghjul mm)
När jag mätt på de tre som "kommer upp ur motorn" så har jag (efter några sekunder) kontakt med jord på alla.

KablarPåMotor
KablarPåMotor
Photo.2012.01.22.19.14.37.jpg (53.67 KiB) Viewed 8258 times
Gerry Lindell
Kör Vespa 150 VL3 Struzzo... (1956-1957)
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Eldelar

Post by reVintage »

Lindningarna i spolarna har så lågt motstånd att de ej går att mäta med ett vanligt universalinstrument.
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Eldelar

Post by reVintage »

Du bör nog ta bort svänghjulet och byta kablaget från spolarna. Isoleringen ser ju aningen rutten ut :wink: .

Om det bara är tyghölje på lackisolerade ledare(förlängning på spolens) så är det iofs lugnt.
Vespoholic
Entusiast
Entusiast
Posts: 117
Joined: Wed 23 Nov 2011, 16:03

Re: Eldelar

Post by Vespoholic »

Kanske rör jag till det men jag tycker detta schema är redigare.

http://www.vespa-klub.dk/pics/pdf%20tegninger/Bat_1.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;

Är det fel schema finns fler att välja på där.

http://www.vespa-klub.dk/DIAGRAMMER.HTM" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply