Eldelar
Eldelar
Mors! Håller på att tillverka en kabelstam för min Touring -58. Kopplingsschemat verkar stämma hyfstat med GS (VS1).
http://www.scooterhelp.com/electrics/wiring/VS1.pdf
Några undringar bara. Vad är det för motstånd som är kopplat "runt" vid tändningslåset? Vad är prylen som heter "Junction"? Någon som vet vad dessa delar heter på svenska och var man kan få tag på dom?
/Clas
http://www.scooterhelp.com/electrics/wiring/VS1.pdf
Några undringar bara. Vad är det för motstånd som är kopplat "runt" vid tändningslåset? Vad är prylen som heter "Junction"? Någon som vet vad dessa delar heter på svenska och var man kan få tag på dom?
/Clas
/Clas
-
- Lärling
- Posts: 276
- Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
- Location: ÖREBRO
- Contact:
Junctionbox är kopplingsdosan/plinten på motorn och ifall batteri är monterat så sitter det en kopplingsdosa över likriktaren (rectifier). Motståndet finns ju inte på en VGL så det är ju no worries. Du kanske har mer nytta av det här elschemat.
http://www.scooterhelp.com/electrics/pa ... T.150.html

http://www.scooterhelp.com/electrics/pa ... T.150.html

[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Motståndet är en liten spole. Vet inte om det verkligen ska sitta en sån på tysktouring. Det borde synas i styrhuvudet i så fall. Junction box är den runda trepoliga ovanpå motorn. Jag har för mig att det var precis som VS1-schemat (uppe i styret, den hade inget batteri). Men om det fanns någon spole minns jag ej.
Tackar ödmjukast. Blev inte mycket klokare. Min Touring har tändningslås och en omkopplare typ "GS", så nått spök är det. I bland känns det som om detta är den enda Tysktouringen i världen.....Jaja jag jobbar vidare. Om jag inte tar min Tysk och kör i blindo rätt in i en junction utanför Melbourne....Problem solved!
/Clas
/Clas
/Clas
Här har du ett tyskt schema:
Den spole som sitter uppe i styrhuvudet på VS1 sitter nog i likriktaren på tysken.
http://www.vc-celle.de/~kock/pics/Messe ... ltplan.jpg
Den spole som sitter uppe i styrhuvudet på VS1 sitter nog i likriktaren på tysken.
http://www.vc-celle.de/~kock/pics/Messe ... ltplan.jpg
samma här
Jag har ett liknande kopplingschema till min..
..men jag orkade inte dra ihop elsystemet utan köpte ett från BD-scooter (eller vad det heter)
En hel del svordomar & mycket 5-56 så var det på plats.
(men det känns som det är 10cm för kort åt alla håll)
Jag har inte fått dit alla vajrar, så jag har inte gett mig på att försöka koppla in allt upp i styret. Och jag vill helst inte tänka på hur jag ska få ihop allt, men men
Kabeln till bromsljuset har jag bara lämnat under tanken.
Självklart isolerad
..men jag orkade inte dra ihop elsystemet utan köpte ett från BD-scooter (eller vad det heter)
En hel del svordomar & mycket 5-56 så var det på plats.
(men det känns som det är 10cm för kort åt alla håll)
Jag har inte fått dit alla vajrar, så jag har inte gett mig på att försöka koppla in allt upp i styret. Och jag vill helst inte tänka på hur jag ska få ihop allt, men men
Kabeln till bromsljuset har jag bara lämnat under tanken.
Självklart isolerad

Gerry Lindell
Kör Vespa 150 VL3 Struzzo... (1956-1957)
Kör Vespa 150 VL3 Struzzo... (1956-1957)
Hej! Köpte oxå kabelstam från BD, fick en till ACMA. Retur på den. Tack till Paka för Messerschmitschemat. Du kan ha räddat mitt liv. Efter en del petande i går kväll såg schemat ut så här:

By clater
Kan det funka??
@Fluffy: Krita gärna ner ditt schema för kommande "tyskbröder" (och mig).

By clater
Kan det funka??
@Fluffy: Krita gärna ner ditt schema för kommande "tyskbröder" (och mig).
/Clas
Kan ju vara stiligt att dra sladd till bromsljus när då ändå håller på.
Rätt vad det är hittar du bromsljuskontakten:
http://www.vc-celle.de/~kock/pics/Messe ... lter2a.JPG
Rätt vad det är hittar du bromsljuskontakten:
http://www.vc-celle.de/~kock/pics/Messe ... lter2a.JPG
-
- Nybörjare
- Posts: 24
- Joined: Sat 06 May 2006, 12:34
- Location: Sweden
- Contact:
Kopplingsschema Tysktouring
Hej Clas!
Jag gjorde en attack på min tysk-58 i helgen, och för att få lyset att funka fick jag vända på skissens kablar på styrets omkopplare. Alltså 1 & 2 på skissens "omkopplare" går till lampan istället för tändningslåset.
Kan det vara så att det finns varianter på styrets omkopplare, eller har det blivit tokigt på skissen?
När omkopplarens tutknapp trycks ner träffar kontaktbleckets spets nr 3 på skissens omkopplare, i alla fall på min Vespa.
Tänkte bara nämna detta ifall andra har problem med kopplande av lyset.
Hel- och halvljus, samt baklyse, funkar för mig nu i alla fall. Däremot får jag inte liv i tutan. Det får bli gummibollstuthorn till besiktningen
Jag gjorde en attack på min tysk-58 i helgen, och för att få lyset att funka fick jag vända på skissens kablar på styrets omkopplare. Alltså 1 & 2 på skissens "omkopplare" går till lampan istället för tändningslåset.
Kan det vara så att det finns varianter på styrets omkopplare, eller har det blivit tokigt på skissen?
När omkopplarens tutknapp trycks ner träffar kontaktbleckets spets nr 3 på skissens omkopplare, i alla fall på min Vespa.
Tänkte bara nämna detta ifall andra har problem med kopplande av lyset.
Hel- och halvljus, samt baklyse, funkar för mig nu i alla fall. Däremot får jag inte liv i tutan. Det får bli gummibollstuthorn till besiktningen

..my ride is here.
Re: Eldelar
Hur har det gått för dig Clas?
Själv tröttnade jag på kabelstammen från bd-scooters och beställde en från Mauro Pascoli. Vilken skillnad!!
Den nya har underbar passform.
Jag har dragit fram gul, vit & röd till motorn, men hur kan jag få reda på vilken som ska sitta var (utan att ta bort svänghjul mm)
När jag mätt på de tre som "kommer upp ur motorn" så har jag (efter några sekunder) kontakt med jord på alla.
Själv tröttnade jag på kabelstammen från bd-scooters och beställde en från Mauro Pascoli. Vilken skillnad!!
Den nya har underbar passform.
Jag har dragit fram gul, vit & röd till motorn, men hur kan jag få reda på vilken som ska sitta var (utan att ta bort svänghjul mm)
När jag mätt på de tre som "kommer upp ur motorn" så har jag (efter några sekunder) kontakt med jord på alla.
Gerry Lindell
Kör Vespa 150 VL3 Struzzo... (1956-1957)
Kör Vespa 150 VL3 Struzzo... (1956-1957)
Re: Eldelar
Lindningarna i spolarna har så lågt motstånd att de ej går att mäta med ett vanligt universalinstrument.
Re: Eldelar
Du bör nog ta bort svänghjulet och byta kablaget från spolarna. Isoleringen ser ju aningen rutten ut
.
Om det bara är tyghölje på lackisolerade ledare(förlängning på spolens) så är det iofs lugnt.

Om det bara är tyghölje på lackisolerade ledare(förlängning på spolens) så är det iofs lugnt.
-
- Entusiast
- Posts: 117
- Joined: Wed 23 Nov 2011, 16:03
Re: Eldelar
Kanske rör jag till det men jag tycker detta schema är redigare.
http://www.vespa-klub.dk/pics/pdf%20tegninger/Bat_1.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;
Är det fel schema finns fler att välja på där.
http://www.vespa-klub.dk/DIAGRAMMER.HTM" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vespa-klub.dk/pics/pdf%20tegninger/Bat_1.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;
Är det fel schema finns fler att välja på där.
http://www.vespa-klub.dk/DIAGRAMMER.HTM" onclick="window.open(this.href);return false;