Vinter pyssel TV175 Serie3

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
OlaN
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 23
Joined: Sun 26 Nov 2006, 14:24
Location: Sweden

Vinter pyssel TV175 Serie3

Post by OlaN »

Hej alla Scooterister

Har lite bilder från mitt vinterpyssel som jag kan dela med mig av.

Det blev lite med pyssel än vad jag först räknade med. Ganska lång uppförsbacke.. Men nu är jag på rätt sida krönet

Satt länge och väl och kollade på en annons på Blocket där en TV175 Serie 3 1964 annonserades ut.

Ringde till slut annonsören i Göteborg. Jodå scootern var kvar och var enligt honom i hyffsat skick. Sydde man ihop en spricka i sadeln och spacklade till en spricka i framstänkan så skulle det bara vara att åka.

Jag slog till över telefon och köpte scootern osedd. Jag var medveten om att scootern säkert var sämre an vad säljaren sade.

Upp till Göteborg med släp från nordvästra Skåne. Skrev kontrakt lastade scootern, kollade medvetet inte så mycket på skicket (så jag inte skulle ångra mig).

Väl hemma kunde jag inse att skicket var ganska häckigt (som förväntat).

Så här såg den ut innan sönderrivningen började. Värmeslag efter igensvetsning av emblemhål på bakre delen av sidopanelen kan oberveras.
Image

Spucken glasfiber framstänka, hade dessutom tappat formen ganska mycket
Image

Sprucken helt utnött sadel. Svart är ju snyggt... Särskilt när det är penselmålat!!
Image

På insidan av panelerna kunde man se det mindre skickliga handlaget som sidopanelerna var riktade med. Mycket spackel på utsidan gjorde ytan hyffsat jämn.
Image



Nåväl efter att ha konstaterat att att bara göra en mindre renovering av framskärmar och sidopanerler inte skulle göra mig nöjd så grävde jag djupt i plånboken och beställde en rejäl laddning grejor från ScootRS och började riva ner hela scootern.

Bula på benskölden var i verkligheten ännu större när allt spackel avlägnats dessutom dolde spacklet en svetsning som hade spruckigt. Här fick jag ta till MIGen och plåtslagar kittet från biltema.
Image

På väg mot ett bättre liv.
Image

--------------------------------------------------------------------------

Grejorna från ScootRS anlände. Jag ställde en fråga om ScootRS sidopaneler på Scooterotic forumet. Tråden exploderade i 8 sidor gräl mellan ScooteRS ägare och några Scooteristers groll mot honom. Endast ett par svar handlade om panelerna. Jag chansade och köpte ändå.

När delarna kom kunde jag konstatera att plåtdelarna de inte helt motsvarade mina förväntningar.
Jag köpte ScootRS "dyrare" paneler som är maskinpressade och inte svetsade någon stans. Tyvärr är det så att pressformen har en del imperfektioner som följer med till sidopanelerna (som man faktiskt kan se på bilderna på hemsidan om man tittar noga).
Vissa konturer stämmer ganska dåligt överens med orginalet.
Dessutom har en hel del konturer "bättrats på" med hammare efteråt. När jag viade dem för en lackerare så sa han att han skulle behöve lägga 2000 kr i arbete för spackling för att få rätt på dem.

ScootRS rostfira dämpare har förövrig bara drag-dämping, knappt ingen kompressionsdämpning alls.

Golvlisterna från ScootRS kan jag inte heller rekomendera eftersom de är "öppna" i botten iställer för att vara en sluten 4-kants profil. ScootRS listerna kommer man lätt att trampa ner så att man kröker aluminimu skenorna.

I övrigt tycker jag att grejorna från ScootRS var ganska bra.

----------------------------------------------------------------------------


Jag grävde ännu djupare i plånboken och beställde andra sidopaneler från Cambridge Lambretta istället. Tillverkare till dessa är Lambretta Body Bits.
Dessa hade betydligt bättre form, men såg ut som om de hade släpat dem över gårdsplanen innande hade kastat dem i en hög på lagret. Lackeraren fick spackla även dessa.

Orginal
Image

ScootRS (den bästa sidan vänster är värre).
Image

ScootRS (Vänster sida med stora "plus" bulor i den inpressade konturen)
Image

Lambretta Body Bits
Image$$$$


Lackat och klart. Orginal ljusblå metallic beställdes från Färg teknik i Göteborg http://www.fargteknik.com/1.html
Image

Snyggare i vitt än svart
Image

Rostfria muttrar är fint och vita fälgar är visst orginal så det fick bli så (även om det inte är så praktiskt)

Image

Så lång jag har hunnit nu
Image

Fortsättning följer.

Ska visa lite bilder på ett litet missöde när jag skulle byta motorbussningar.

M.v.H
Ola N
Last edited by OlaN on Tue 13 Apr 2010, 10:26, edited 1 time in total.
TV175 S3 4EVR
Pata
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 45
Joined: Wed 09 May 2007, 08:14
Location: Sweden

Post by Pata »

Grattis till Lambrettan!

Ja, div plåtjobb får man kallt räkna med om man inte köper en renoverad scoot. Den tunna plåten som klär in våra vackra fordon är ju ganska känslig. Antingen så är det spacklat eller skevt. rost angripet = hål som kan på vissa ställen vara lite svåra att svetsa. tack herre för vinkelslipen!

Nu vet jag inte vad du pyntade för tv´n men dem blir allt mer sällsynta i radannonserna. Såg att det även satt ett Varotronic tändsystem på scooten, nytt ligger på ca 2700 nu när pundet är lågt. Samtidigt lite trist att det sitter trumma fram. Om man nu har turen att hitta en beg skivbroms så brukar priset vara galet högt. Finns ju numera nytillverkade i org spec. Notera att det även där finns kopior och kopior från fjärran!

Noterade att du hade kupolmuttar på alla 8 fälgbultar, kan rek, och som orginal ersätta hälften med nyloc (dem som fäster i naven)

Av vissa scootrar jag köpt så kan jag trösta dig att ditt "objekt" var i bra skick.

Ser fram emot lite mer bilder under renoveringen, Lycka till!
//P
LD 150 -55
Tv 175 -61
Li 150 -62
Tv 175 -65
Li 150 -64
Tv 200 -65
Sx 200 -66
Sx 150 -67
DL 125 -70
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Post by Mike Tropic »

Pata du har PM
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Jag vet var den Lambrettan varit innan den hamnade hos dig. Nu blir den fin igen, kul :wink:

Jag kör en kusin till den, fast med trimmad DL200-motor http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1399

Lycka till med det fortsatta arbetet!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
OlaN
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 23
Joined: Sun 26 Nov 2006, 14:24
Location: Sweden

Hur det gick när jag skulle byta motorbussningar

Post by OlaN »

Och så var det missödet vid bytet av motorbussningar.

Detta kanske ger en del anledning att dra på smilbanden (men kanske fungerar som bra tips för andra)

Hade beställt nya motorbussningar från Cambridge Lambretta eftersom jag tyckte att de gamla såg fula ut och att den ena hade ett antagit ett sådant läge i gummit att man kunde misstänka att den var på väg att lämna in.

Hittade ett bra tips på en sida om hur man använder hyslor från en hylsnyckelsats, en M12 gängstång och lite muttrar och brickor. I tipset står det att man ska värma aluminiumgodset runt bussningen för att bussningen ska lossna. Annars riskerar man att bryta av motorfästena.
Image


Det verkade ju enkelt. Införskaffade det som behövdes och satte i gång.
Jag värmde så mycket jag vågade med tanke på att packningar annat som kan ta skada av värme finns ganska nära. Spände gängan - hörde ett litet knäpp - Ja - där kom den nog !, värmde lite till , spände gängan och PANG - bilden visar resultatet (efter att jag har tagit bort mag flange kolv och cylinder).
Image
Tänk vad trött man kan bli heltplötsligt......


Tack och lov finns det en firma på orten som är mycket duktiga att svetsa i aluminium så de fick göra sitt bästa. Resultatet syns i nästa bild.

Bussningarna satt ju dock fortfarande kvar. Ny ide'. Att hålla emot på utsidan av motorfästet och trycka på insidan. Men jag hade ingen hylsa som var så stor så att den delen av bussningen som sitter inpressad i motorfästet går igenom.
Men så gick det upp ett Liljeholmens. Sågade av den del av bussningen som står ut utanför motorfästet.
Image[/i]

Rensade ut den gamla bussningen med borrmaskin
Image

Och så hade jag min hylsa
Image

Sedan var det lite lättare. En hel del värmande fick det bli ändå, men jag behövde inte vara rädd att knäcka aluminimum blocket igen.
Image

Montering skedde på motsatt sätt.

M.v.H
Ola N
TV175 S3 4EVR
OlaN
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 23
Joined: Sun 26 Nov 2006, 14:24
Location: Sweden

Lite längre framskridet

Post by OlaN »

Det har blivit mycket resor i jobbet sista tiden så det har gått lite trögt med projektet men lite har jag hunnit med i alla fall.

Sadelramen har fixats till med roterande stålborste på vinkelslip och sprayburks lack. Samma behandling för bakre dämpar/fjäderenheten (lite pilltgt att maskera dämparens kolvstång men det gick). Resultatet blev helt OK. Sadeln är klädd med nytt överdrag från ScootRS. Klart godkänd passform. Hoppas att den är lika snygg i slutet på säsongen den verkade lite "splinkig" i materialet.

Vajrar och elsystemet är draget. Lyckades lösa en del feldragningar som var på scootern när jag köpte den så nu funkar allt. Testade elen genom att koppla på ett 12 aggregat på "bruna tåten" eftersom jag inte har något batteri. Det var skönt att kunna kolla detta innan panelerna monterades på. Hade ju kunnat starta motorn också för att kolla elen men det hade kanske inte varit så lyckat eftersom jag håller till i en källare med endast små fönster.

Image


Och efter ytterligare en hel söndags mekande senare ser det ut så här:
Image

Passformen mellan bensköld och framskärm var inte helt lysande men tack ock lov har gummilisterna från ScootRS tjockare kantläppar än orginalen så med en hel del flyttande pillande och instoppande så ser det rätt OK ut

Hoppas jag kan få ihop resten och besiktiga innan premiären 1a Maj

Forsättning följer
TV175 S3 4EVR
OlaN
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 23
Joined: Sun 26 Nov 2006, 14:24
Location: Sweden

Post by OlaN »

Nu äntligen.......

På 5:e månaden upphalad ur källaren.

I med en skvätt bensin, växellådasolja. Skulle den starta ?.. Upprepade kickningar gav inget resultat.

Efter en kortare spring start runda hostade den igång (tag mig tusan) - Jippy !!.

Allt elektriskt fungerade utom tutan, trots test körning med 12V aggregat under källarvistelsen. Dubbel-Jäklans också, eftersom jag inte har lyckats lossa tutgrillen utan lät lacka tutgrill och styr-stångs sköld (eller vad man nu kallar den) i ett stycke.
Lyckades trots allt att demontera tutgrill-styrsångsskölden utan att behöva demontera framskärmen, skönt eftersom framskärmsmonteringen var behäftat med en hel del passningsarbete. Ny tut låg redo i källaren och funkade efter montering.

Upptäckte att förgasaren droppade lite soppa. Men ny ringpackning till sidolocket löste det problemet. P.g.a rost i tanken har jag även monterat ett extra soppa filter.

Frambromsen hade lite dålig återgång så den draggade lite. Problemet har jag avhjälpt med en liten hjälpfjäder mellan spännaren till bromsvajern och konsollen på bromsskölden där bromsvajern är iträdd. Vände upp och ner på nästan hela huset för att hitta en lämplig fjäder men, nej hittade ingen. Var i en järnaffär och frågade - inget napp där heller. Men när soporna skulle sorteras så stod jag plötsligt med en pump till en hand-kräms-pump-flaska i näven. Fick ett infall - bröt sönder pumpen - och där inne fanns en fjäder som passade perfekt - ibland har man tur som en tok.

Lite extra återgång till gasen får jag nog fixa också, nu har jag lite väl lätt att få "semestergas".

Här lite bilder på resultatet. Besiktning nu på fredag om den gå igenom så blir det Scooterpremiären i Malmö på lördag.

Image


Image


Image


Image

Känns skönt att vara färdigt - och själv är jag nöjd med resultatet.

Nu är det tag mig tusan scooter säsong på riktigt.

Hmm. en liten info efterlysning har jag också. När jag kopplar ur känns det som om kopplingen "draggar" lite först för att sedan släppa helt. Någon som har något tips om vad det kan vara.

M.v.H
Ola N
TV175 S3 4EVR
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Fin!

...men ser ut som att framhjulet inte sitter rakt, kolla bussningar (både de av mässing och mothållen av gummi).

VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Ooh så snygg den blivit, grattis! Jag minns den ju i sin gamla uppenbarelse här i Göteborg, skillnaden är dramatisk. Var har du köpt framdämparna, känner inte igen modellen? Och jag tror jag nämnt att jag har en kusin till den :D
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

calle wrote:Fin!

...men ser ut som att framhjulet inte sitter rakt, kolla bussningar (både de av mässing och mothållen av gummi).

VH/Calle
Tänkte det samma, men sedan kom jag på att det kanske var perspektivet på fotot.

Kolla upp det med det samma hur som helst, kan vara farligt!
OlaN
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 23
Joined: Sun 26 Nov 2006, 14:24
Location: Sweden

Post by OlaN »

Hej alla uppmärksamma

tack för tipset om att framhjulet är snett - det måste jag kolla med en gång. Helt riktigt att det kan vara farligt.

Jag hade bort hjulet för att svetsa en spricka i infästningen till bulten som tar bromsreaktionsmomentet, noterade därefter att det var lite kinkigt att montera hjulet, kändes skevt på det hållet som det nu lutar på bilderna.

Tack igen för tipset.

M.v.H
Ola N
TV175 S3 4EVR
OlaN
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 23
Joined: Sun 26 Nov 2006, 14:24
Location: Sweden

Post by OlaN »

Hej Igen

Nu har jag kollat upp framhjulets "snedhet". När jag mätte avstånd till gaffeln skiljde det bara 2mm mellan höger och vänster sida. Inte så farligt tycket jag.

Monterade av hjulet och dubbelkollade även länkar och bussningar, inget fel där heller (tack för tipset Calle).

När jag monterade hjulet så fanns det ingen kärvhet eller misstänkt snedställning heller (som jag tyckte/inbillade mig vid förra monteringen).

Mätte igen skiljer 2mm höger/vänster sida där däcket är som bredast.

Jag har tagit ett nytt foto och var noga med at få styyret så rakt som möjligt.

Image

Ser mycket bättre ut än på förra kortet. Det var nog mest en optisk synvilla när styret inte stod helt rakt.

Men tack för tipset i alla fall - hellre ett tips för mycket än ett för lite.

Jens:
Angående dämparna. Jag har faktiskt ingen aning om vad det är för några. De satt på scootetn när jag köpte den, jag har bara sprajat dem i silver för att det passade bättre än svart.
Jag har köpt nya rostfria "bling" dämpare från ScootRS också men..... de har bara dragdämpning (obefintlig kompressionsdämpning - detta är dock OK tyckte ScootRS när jag kontaktade dem) och bussningarna är 17mm breda mot orginalets 12mm. Jag var inte beredd att bräcka upp fästkonsollen på gaffeln och fixa längre skruvar på länkarna för att montera dessa.
Så ScootRS dämpare kan jag därför verkligen INTE rekomendera.

M.v.H
Ola N
TV175 S3 4EVR
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

OlaN wrote: Monterade av hjulet och dubbelkollade även länkar och bussningar, inget fel där heller (tack för tipset Calle).

När jag monterade hjulet så fanns det ingen kärvhet eller misstänkt snedställning heller (som jag tyckte/inbillade mig vid förra monteringen).

Mätte igen skiljer 2mm höger/vänster sida där däcket är som bredast.

Jag har tagit ett nytt foto och var noga med at få styyret så rakt som möjligt.
- ser mycket bättre ut nu :)
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast
Posts: 105
Joined: Fri 13 Feb 2009, 12:09
Location: Göteborg
Contact:

Post by andreas.larsson »

Hej! Snyggt jobbat!
Ska inte sidokåpornas låshandtag peka bakåt i låst läge, istället för framåt?
OlaN
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 23
Joined: Sun 26 Nov 2006, 14:24
Location: Sweden

Post by OlaN »

andreas.larsson wrote:Hej! Snyggt jobbat!
Ska inte sidokåpornas låshandtag peka bakåt i låst läge, istället för framåt?
Hej Andreas

På Li/Tv serie 1 och serie 2 pekar sidåkåpornas låshandtag bakåt, men på serie 3 pekar de frammåt.

M.v.H
Ola N
TV175 S3 4EVR
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast
Posts: 105
Joined: Fri 13 Feb 2009, 12:09
Location: Göteborg
Contact:

Post by andreas.larsson »

OlaN wrote:På Li/Tv serie 1 och serie 2 pekar sidåkåpornas låshandtag bakåt, men på serie 3 pekar de frammåt.
Aha - tack för lärdomen :) !
Post Reply