Har lite bilder från mitt vinterpyssel som jag kan dela med mig av.
Det blev lite med pyssel än vad jag först räknade med. Ganska lång uppförsbacke.. Men nu är jag på rätt sida krönet
Satt länge och väl och kollade på en annons på Blocket där en TV175 Serie 3 1964 annonserades ut.
Ringde till slut annonsören i Göteborg. Jodå scootern var kvar och var enligt honom i hyffsat skick. Sydde man ihop en spricka i sadeln och spacklade till en spricka i framstänkan så skulle det bara vara att åka.
Jag slog till över telefon och köpte scootern osedd. Jag var medveten om att scootern säkert var sämre an vad säljaren sade.
Upp till Göteborg med släp från nordvästra Skåne. Skrev kontrakt lastade scootern, kollade medvetet inte så mycket på skicket (så jag inte skulle ångra mig).
Väl hemma kunde jag inse att skicket var ganska häckigt (som förväntat).
Så här såg den ut innan sönderrivningen började. Värmeslag efter igensvetsning av emblemhål på bakre delen av sidopanelen kan oberveras.

Spucken glasfiber framstänka, hade dessutom tappat formen ganska mycket

Sprucken helt utnött sadel. Svart är ju snyggt... Särskilt när det är penselmålat!!

På insidan av panelerna kunde man se det mindre skickliga handlaget som sidopanelerna var riktade med. Mycket spackel på utsidan gjorde ytan hyffsat jämn.

Nåväl efter att ha konstaterat att att bara göra en mindre renovering av framskärmar och sidopanerler inte skulle göra mig nöjd så grävde jag djupt i plånboken och beställde en rejäl laddning grejor från ScootRS och började riva ner hela scootern.
Bula på benskölden var i verkligheten ännu större när allt spackel avlägnats dessutom dolde spacklet en svetsning som hade spruckigt. Här fick jag ta till MIGen och plåtslagar kittet från biltema.

På väg mot ett bättre liv.

--------------------------------------------------------------------------
Grejorna från ScootRS anlände. Jag ställde en fråga om ScootRS sidopaneler på Scooterotic forumet. Tråden exploderade i 8 sidor gräl mellan ScooteRS ägare och några Scooteristers groll mot honom. Endast ett par svar handlade om panelerna. Jag chansade och köpte ändå.
När delarna kom kunde jag konstatera att plåtdelarna de inte helt motsvarade mina förväntningar.
Jag köpte ScootRS "dyrare" paneler som är maskinpressade och inte svetsade någon stans. Tyvärr är det så att pressformen har en del imperfektioner som följer med till sidopanelerna (som man faktiskt kan se på bilderna på hemsidan om man tittar noga).
Vissa konturer stämmer ganska dåligt överens med orginalet.
Dessutom har en hel del konturer "bättrats på" med hammare efteråt. När jag viade dem för en lackerare så sa han att han skulle behöve lägga 2000 kr i arbete för spackling för att få rätt på dem.
ScootRS rostfira dämpare har förövrig bara drag-dämping, knappt ingen kompressionsdämpning alls.
Golvlisterna från ScootRS kan jag inte heller rekomendera eftersom de är "öppna" i botten iställer för att vara en sluten 4-kants profil. ScootRS listerna kommer man lätt att trampa ner så att man kröker aluminimu skenorna.
I övrigt tycker jag att grejorna från ScootRS var ganska bra.
----------------------------------------------------------------------------
Jag grävde ännu djupare i plånboken och beställde andra sidopaneler från Cambridge Lambretta istället. Tillverkare till dessa är Lambretta Body Bits.
Dessa hade betydligt bättre form, men såg ut som om de hade släpat dem över gårdsplanen innande hade kastat dem i en hög på lagret. Lackeraren fick spackla även dessa.
Orginal

ScootRS (den bästa sidan vänster är värre).

ScootRS (Vänster sida med stora "plus" bulor i den inpressade konturen)

Lambretta Body Bits

Lackat och klart. Orginal ljusblå metallic beställdes från Färg teknik i Göteborg http://www.fargteknik.com/1.html

Snyggare i vitt än svart

Rostfria muttrar är fint och vita fälgar är visst orginal så det fick bli så (även om det inte är så praktiskt)

Så lång jag har hunnit nu

Fortsättning följer.
Ska visa lite bilder på ett litet missöde när jag skulle byta motorbussningar.
M.v.H
Ola N