Varför så hårda växlar?
Varför så hårda växlar?
När jag vrider i växlarna så smäller det till ibland och det är ofta lite trögt med "hårda lägen". Ettan är värst.. Vad kan detta på bero på? Växelkorset är nyligen bytat men det kanske inte beror på det?
/ Christian
Vespans växellåda kan väl inte direkt kallas för en modern och smidig konstruktion. Jag har liknande problem med min PX och det är framför allt vid nedväxling. Jag försöker planera inbromsningar vid tex trafikljus och rulla sista biten innan stopp i friläget.
Vid kall motor kan den hoppa till när jag lägger i ettan, precis som den inte frikopplar ordentligt.
Jag kör på Biltemas gräsklipparolja, men undrar om det inte finns någon bättre för ändamålet.
Vid kall motor kan den hoppa till när jag lägger i ettan, precis som den inte frikopplar ordentligt.
Jag kör på Biltemas gräsklipparolja, men undrar om det inte finns någon bättre för ändamålet.
Go classic, not plastic
Både min touringlåda o min P200E låda gör likadant. Tror det ingår i konceptet liksom. Troligen drar kopplingen runt kuggarna med mycket låg friktion även när man kopplar ur.
Vid rödljus från friläge till ettan är värst, och ju högre tomgångsvarv man har desto värre. Jag brukar alltid skruva ner tomgången så lågt att den självdör efter ett tag om man inte matar, för att minska problemet.
Vid rödljus från friläge till ettan är värst, och ju högre tomgångsvarv man har desto värre. Jag brukar alltid skruva ner tomgången så lågt att den självdör efter ett tag om man inte matar, för att minska problemet.
jag upplever att äldre typ Touring har en växellåda som smäller mer än PX, även när de är helt nyrenoverade.
Ordenligt intrimmade och fettade växelvajrar är så klart ett måste för att få flyt i växlingarna. Men om det är svårt att få i växlar beror det oftast på kopplingen, att den ligger på lite eller hakar sig som Calle skriver.
Jag håller inte med Vespaman om att det är normalt, jag har flera blåde 200 motorer och äldre 150cc som inte har några problem med tröga växlingar, troligtvis något som måste justeras eller bytas om man har problem.
Ordenligt intrimmade och fettade växelvajrar är så klart ett måste för att få flyt i växlingarna. Men om det är svårt att få i växlar beror det oftast på kopplingen, att den ligger på lite eller hakar sig som Calle skriver.
Jag håller inte med Vespaman om att det är normalt, jag har flera blåde 200 motorer och äldre 150cc som inte har några problem med tröga växlingar, troligtvis något som måste justeras eller bytas om man har problem.
Federico
Re: Varför så hårda växlar?
Vespor smäller när man växlar. Så är det bara. PX-EFL-lådan (e -84?) är något bättre än de gamla, men konstruktionen är helt enkelt inte designad för smidiga växlingar.
Man kan få till tystare växlingar genom att växla långsamt, dvs säkerställa att motorn kommer ner i varv och att motorn verkligen är urkopplad. En dåligt spänd kopplingsvajer märks direkt i lådan, tycker iaf jag.
EDIT: Är det trögt att växla, så är det nog läge att kolla upp hur växelboxen mår. Den ska vara rejält infettad, och ska vara lätt att påverka med händerna. Är det inte den, kolla upp växelvajrarna. Jag har aldrig upplevt trög växling på en Vespa, bara att lådan är klonkig. Ettan kan vara lite seg att få i om man står still, men jag brukar slira aningens på kopplingen om den trilskas, då glider den i utan problem.
/G
Man kan få till tystare växlingar genom att växla långsamt, dvs säkerställa att motorn kommer ner i varv och att motorn verkligen är urkopplad. En dåligt spänd kopplingsvajer märks direkt i lådan, tycker iaf jag.
EDIT: Är det trögt att växla, så är det nog läge att kolla upp hur växelboxen mår. Den ska vara rejält infettad, och ska vara lätt att påverka med händerna. Är det inte den, kolla upp växelvajrarna. Jag har aldrig upplevt trög växling på en Vespa, bara att lådan är klonkig. Ettan kan vara lite seg att få i om man står still, men jag brukar slira aningens på kopplingen om den trilskas, då glider den i utan problem.
/G
colsson wrote:När jag vrider i växlarna så smäller det till ibland och det är ofta lite trögt med "hårda lägen". Ettan är värst.. Vad kan detta på bero på? Växelkorset är nyligen bytat men det kanske inte beror på det?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Ska man inte ha rak 30 olja i gammelvesporna?
Jag brukar köpa den där flaskan som Ehr säljer, med perfekt pipett. Den rekomenderas, eftersom det bara är att injicera oljan utan spilll i det lilla hålet.
Jag brukar köpa den där flaskan som Ehr säljer, med perfekt pipett. Den rekomenderas, eftersom det bara är att injicera oljan utan spilll i det lilla hålet.
Last edited by vespaman on Sat 01 May 2010, 11:04, edited 1 time in total.
Visst är det en bra grej, jag har en sån som jag köpte på 80-talet, det är bara att fylla upp den med ny olja.vespaman wrote:Ska man inte ha rak 30 olja i gammelvesporna?
Jag brukar köpa den där flaskan som Ehr säljer, med perfekt pipett. Den rekomenderas, eftersom det bara är att injicera oljan utan spilll i det lilla hålet.

