montera vevlager VGLA

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Fredde
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 09 Nov 2009, 13:47

montera vevlager VGLA

Post by Fredde »

JAhopp då håller man på med renoveringen men är lite brydd då jag efter att ha lossat veven och fått bort lagren upptäcker att det gamla lagret på kopplingssidan inte direkt är svårt att trycka tillbaka in i motorhalvan...

Jag lär inte behöva en stark press eller liknade, lite lätt lirkande och se till att det är rakt så kan jag nästan nästan trycka tillbaka det gamla lagret in i motor halvan för hand, känns inte bra, lite lätt knackning är det enda som behövs.
Är det någon ide att ens bygga ihop? Verkar som om lagret har rört sig lite i huset, jag har inte fått de nya lagren än så jag har ju inte testat med dem. Men går detta att rädda på något vis eller är det ingen fara?

Kanske rengöring och lite lämplig locktite när man monterar ihop räcker,
eller behöver jag ett ny motorhalva?
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Post by Vespalun »

Synd att det är så men det finns hopp.
Har själv framgångsrikt använt "loctite 603".
Det är ett lim som är speciellt framtaget för cylindrisk fastsättning, klara "glapp" upp till 0.1 mm.
Använd google och sök efter Loctite så hittar du mer. Hela 600 seriaen från Loctite är avsett för just lager fastsättning, det finna en massa olika varianter. Det klara temperaturer upp till c:a 150 grader (under lång tid).
Tyvärr så är en flaska loctite (50 ml) ganska så dyr (450-700 kr) så försök att prata med någon mekanisk verkstad i närheten så kanske dom donerar ett par droppar, det är vad som behövs.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: montera vevlager VGLA

Post by Hedge »

Kolla med ett nytt lager först, är även det för litet, så kan du låsa det med Loctite's lagerlåsning.

/G
Fredde wrote:JAhopp då håller man på med renoveringen men är lite brydd då jag efter att ha lossat veven och fått bort lagren upptäcker att det gamla lagret på kopplingssidan inte direkt är svårt att trycka tillbaka in i motorhalvan...

Jag lär inte behöva en stark press eller liknade, lite lätt lirkande och se till att det är rakt så kan jag nästan nästan trycka tillbaka det gamla lagret in i motor halvan för hand, känns inte bra, lite lätt knackning är det enda som behövs.
Är det någon ide att ens bygga ihop? Verkar som om lagret har rört sig lite i huset, jag har inte fått de nya lagren än så jag har ju inte testat med dem. Men går detta att rädda på något vis eller är det ingen fara?

Kanske rengöring och lite lämplig locktite när man monterar ihop räcker,
eller behöver jag ett ny motorhalva?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Fredde
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 09 Nov 2009, 13:47

Post by Fredde »

Tackar för tipsen! Har faktiskt lite cylindrisklåsning hemma då jag fixerade kicken med den innan jag tog beslutat att splitta motorn och göra "rätt" reparation istället.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Post Reply