Vässa lx 125 med insprut, erfarenheter?

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
Niclasan
Nybörjare
Nybörjare

Vässa lx 125 med insprut, erfarenheter?

Post by Niclasan »

Hej!

en LX125 med insprut står förhoppningsvis på gården inom kort och redan innan leverans är man sugen på att skruva :twisted:

Insprutaren har väl funnits i europa ett par år (eller är det ny insprutning from. 2010??) ett första steg bör ju vara ny datorbox? vad finns på marknaden? Avgassystem, Vilka passar? andra uppgraderingar?
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Med risk för att framstå som den gubbe jag är: trimma aldrig ett nytt fordon. Köp ett vassare fordon istället.

Jag kan lungt sätta en månadslön på att du aldrig får upp effekten märkbart förrän du TOTALT byggt om motorn, till kostnader som vida överstiger mellanskillnaden mot t.ex. en gt200.

Men det är klart, en smallframe är ju en smallframe även om en LX är rätt stor jämfört med en primmy.

Kör med lx:en en säsong och byt till något vassare nästa år om du fortfarande känner behovet, det är mitt råd.

Mvh,
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Vässa lx 125 med insprut, erfarenheter?

Post by Hedge »

Att vässa en fyrtaktare utan turbo är ganska vanskligt. Visst, du kan byta avgassystem till ett utan kat och sedan mappa om för det, men någon stor effektökning blir det inte. Av egen erfarenhet kan jag rekommendera att du först kollar på en ersättningsvariator. Du får inte mer effekt, men du utnyttjar den effekt som finns optimalt.

För att du ska få till nåt som känns, så krävs det ny kam, större ventiler, högre komp och bättre avgassystem. Malossi brukar ha kits till Vespa 125 fyrtakt, ett sådant kanske kunde vara något.

/G
Niclasan wrote:Hej!

en LX125 med insprut står förhoppningsvis på gården inom kort och redan innan leverans är man sugen på att skruva :twisted:

Insprutaren har väl funnits i europa ett par år (eller är det ny insprutning from. 2010??) ett första steg bör ju vara ny datorbox? vad finns på marknaden? Avgassystem, Vilka passar? andra uppgraderingar?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Niclasan
Nybörjare
Nybörjare

Post by Niclasan »

Ok ok!

jag ändrar mig, vässa kanske inte var riktigt rätt ordval :roll:

Personifiera kan vi kalla det. Är inte ute efter ett effektmonster utan snarare en trevlig city-pendlare som är trevlig att se på :D

ang. variatorn, är det lönt att byta enbart vikterna i befintlig variator eller ska man sattsa på en helt ny eftermarknads variator?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Variatorer brukar ha en rampning (?) på variatorskivorna som växlar upp till högsta utväxlingen väldigt snabbt. Typiskt är att man ligger på högsta läge redan vid 70 km/h, och allt däröver får man segdra hojen till.

Detta för att få bättre värden på bullermätningar. Ersättningsvariatorerna har en mer linjär utformning, vilket gör att man får bättre ax, och en mer lättkörd hoj, speciellt i farter över 60.

Det är iallfall min erfarenhet, som amrisarna säger 'Your Mileage May Vary'.

/G
Niclasan wrote:Ok ok!

jag ändrar mig, vässa kanske inte var riktigt rätt ordval :roll:

Personifiera kan vi kalla det. Är inte ute efter ett effektmonster utan snarare en trevlig city-pendlare som är trevlig att se på :D

ang. variatorn, är det lönt att byta enbart vikterna i befintlig variator eller ska man sattsa på en helt ny eftermarknads variator?
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Hedge wrote:Variatorer brukar ha en rampning (?) på variatorskivorna som växlar upp till högsta utväxlingen väldigt snabbt. Typiskt är att man ligger på högsta läge redan vid 70 km/h, och allt däröver får man segdra hojen till.
Det är inte hela sanningen, i sekundärvariatorn sitter momentdelen av variatorn som växlar ner när du vrider på full gas mha. en fjäder och ett vridet spår vilket gör att de bakre skivorna vill vrida ihop sig och därmed växla ner.. :wink:
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Absolut...med variatorn menade jag hela 'kedjan' av grejor. Skivor, rullar, mottrycksfjäder och kopplingsfjäder. Dock har jag själv känt störst skillnad på att byta den främre samt rullar.

/G
marre wrote:
Hedge wrote:Variatorer brukar ha en rampning (?) på variatorskivorna som växlar upp till högsta utväxlingen väldigt snabbt. Typiskt är att man ligger på högsta läge redan vid 70 km/h, och allt däröver får man segdra hojen till.
Det är inte hela sanningen, i sekundärvariatorn sitter momentdelen av variatorn som växlar ner när du vrider på full gas mha. en fjäder och ett vridet spår vilket gör att de bakre skivorna vill vrida ihop sig och därmed växla ner.. :wink:
Post Reply