Hur lossa tanken på en Vespa Smallframe?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Ulf_Engborg
Drömmare
Drömmare

Hur lossa tanken på en Vespa Smallframe?

Post by Ulf_Engborg »

Jag har en nyinköpt Vespa 50 från 60-talet. Gasvajern är av så jag måste byta den, men för att komma åt änden som sitter i förgasaren måste man lossa tanken. Problemet är att den bult som sitter längst bak, som också låser sadeln går inte att gänga loss. Den bara snurrar. Därför har jag kört fast. Tips på hur man kan lösa det skulle vara uppskattat.

Mvh

Ulf
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Sitter nog en mutter på undersidan. :)
janove
Entusiast
Entusiast

Post by janove »

Muttern sitter vell inte under tanken. Den sitter vell høgst upp øver hjulet om jag inte minns fel
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Stämmer bra det, den sitter i princip rakt ovanför bakhjulet och det är en M7 mutter. Det är alltså en 11mm hylsa som gäller.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

janove wrote:Muttern sitter vell inte under tanken. Den sitter vell høgst upp øver hjulet om jag inte minns fel
de e väl ovansidans undersida, lr?? :-?
aryan
Lärling
Lärling

Re: Hur lossa tanken på en Vespa Smallframe?

Post by aryan »

Ulf_Engborg wrote:Jag har en nyinköpt Vespa 50 från 60-talet. Gasvajern är av så jag måste byta den, men för att komma åt änden som sitter i förgasaren måste man lossa tanken.
Är du säker på det att du måste lossa tanken? Jag har bytt kabeln med tanken kvar flera gånger! Om du ta loss förgasare kan du lyfta upp den för att bättre nå wiren.

Först ska du då haka av chokewiren, sedan ta loss sprinten vid bränslekranen för att ta bort "kranpinnen" sen tar du loss förgasaren och komma åt wiren.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Ulf_Engborg
Drömmare
Drömmare

Post by Ulf_Engborg »

Tack för tipset Aryan. Jag testar att lossa förgasaren. Men om det inte funkar och jag ändå måste lossa tanken, hur kommer man åt M7-muttern som sitter på undersidan? Lossa bakhjulet först antar jag? Ni får ursäkta mina korkade frågor, men jag är van vid min Harley och där kommer man åt det mesta.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Ulf_Engborg wrote:Tack för tipset Aryan. Jag testar att lossa förgasaren. Men om det inte funkar och jag ändå måste lossa tanken, hur kommer man åt M7-muttern som sitter på undersidan? Lossa bakhjulet först antar jag? Ni får ursäkta mina korkade frågor, men jag är van vid min Harley och där kommer man åt det mesta.
konstig hd...
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Du behöver inte ta av bakhjulet, fast det blir såklart lite trångt. Följ bakskärmens insida med handen så kommer du rätt. Lednyckeln fixar resten.
/R
SIGGE_1
Entusiast
Entusiast

Post by SIGGE_1 »

Arayan har helt rätt, det är enklare att göra det utan att ta bort tanken. Bytte själv min i helgen. .
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

... det beror på hur stora händer man har. min erfarenhet är att jag ofta börjar med att försöka komma åt förgasaren utan att ta bort tanken men efter ett tag så offrar jag 3 minuter och skruvar loss tanken istället.

C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Post Reply