en LX125 med insprut står förhoppningsvis på gården inom kort och redan innan leverans är man sugen på att skruva
Insprutaren har väl funnits i europa ett par år (eller är det ny insprutning from. 2010??) ett första steg bör ju vara ny datorbox? vad finns på marknaden? Avgassystem, Vilka passar? andra uppgraderingar?
Med risk för att framstå som den gubbe jag är: trimma aldrig ett nytt fordon. Köp ett vassare fordon istället.
Jag kan lungt sätta en månadslön på att du aldrig får upp effekten märkbart förrän du TOTALT byggt om motorn, till kostnader som vida överstiger mellanskillnaden mot t.ex. en gt200.
Men det är klart, en smallframe är ju en smallframe även om en LX är rätt stor jämfört med en primmy.
Kör med lx:en en säsong och byt till något vassare nästa år om du fortfarande känner behovet, det är mitt råd.
Att vässa en fyrtaktare utan turbo är ganska vanskligt. Visst, du kan byta avgassystem till ett utan kat och sedan mappa om för det, men någon stor effektökning blir det inte. Av egen erfarenhet kan jag rekommendera att du först kollar på en ersättningsvariator. Du får inte mer effekt, men du utnyttjar den effekt som finns optimalt.
För att du ska få till nåt som känns, så krävs det ny kam, större ventiler, högre komp och bättre avgassystem. Malossi brukar ha kits till Vespa 125 fyrtakt, ett sådant kanske kunde vara något.
/G
Niclasan wrote:Hej!
en LX125 med insprut står förhoppningsvis på gården inom kort och redan innan leverans är man sugen på att skruva
Insprutaren har väl funnits i europa ett par år (eller är det ny insprutning from. 2010??) ett första steg bör ju vara ny datorbox? vad finns på marknaden? Avgassystem, Vilka passar? andra uppgraderingar?
Variatorer brukar ha en rampning (?) på variatorskivorna som växlar upp till högsta utväxlingen väldigt snabbt. Typiskt är att man ligger på högsta läge redan vid 70 km/h, och allt däröver får man segdra hojen till.
Detta för att få bättre värden på bullermätningar. Ersättningsvariatorerna har en mer linjär utformning, vilket gör att man får bättre ax, och en mer lättkörd hoj, speciellt i farter över 60.
Det är iallfall min erfarenhet, som amrisarna säger 'Your Mileage May Vary'.
/G
Niclasan wrote:Ok ok!
jag ändrar mig, vässa kanske inte var riktigt rätt ordval
Personifiera kan vi kalla det. Är inte ute efter ett effektmonster utan snarare en trevlig city-pendlare som är trevlig att se på
ang. variatorn, är det lönt att byta enbart vikterna i befintlig variator eller ska man sattsa på en helt ny eftermarknads variator?
Hedge wrote:Variatorer brukar ha en rampning (?) på variatorskivorna som växlar upp till högsta utväxlingen väldigt snabbt. Typiskt är att man ligger på högsta läge redan vid 70 km/h, och allt däröver får man segdra hojen till.
Det är inte hela sanningen, i sekundärvariatorn sitter momentdelen av variatorn som växlar ner när du vrider på full gas mha. en fjäder och ett vridet spår vilket gör att de bakre skivorna vill vrida ihop sig och därmed växla ner..
Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Absolut...med variatorn menade jag hela 'kedjan' av grejor. Skivor, rullar, mottrycksfjäder och kopplingsfjäder. Dock har jag själv känt störst skillnad på att byta den främre samt rullar.
/G
marre wrote:
Hedge wrote:Variatorer brukar ha en rampning (?) på variatorskivorna som växlar upp till högsta utväxlingen väldigt snabbt. Typiskt är att man ligger på högsta läge redan vid 70 km/h, och allt däröver får man segdra hojen till.
Det är inte hela sanningen, i sekundärvariatorn sitter momentdelen av variatorn som växlar ner när du vrider på full gas mha. en fjäder och ett vridet spår vilket gör att de bakre skivorna vill vrida ihop sig och därmed växla ner..