Hum, V32M, Elit -51

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
User avatar
micke_th
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 75
Joined: Thu 05 Nov 2009, 21:57
Location: Blekinge

Hum, V32M, Elit -51

Post by micke_th »

Japp så har den kommit :D

Det första som slog mig att, nej det blir nog skroten! Eller vad säger ni?

Ingen skönhet direkt, men på pappret är det en vespa -51

Kommer att behöva massor av hjälp och tips av er vespa proffs om jag nu börjar med detta projekt!

Kan man köpa nytt golv till denna? Och vart i så fall någon som har ett artnr kanske? Någon som sitter på cylinder och förgasare till en sådan här? För det fattas en bit på cylinden, kanske man kan plana den? Och aluminium till förgasaren börjar vitra sönder! Går det att beställa ny motor delar till en sådan här?

Motor nummer: *215193* V32M
Ramnummer: 222800

Är det samma delar på en -53 motor?
Någon som vet vart jag kan köpa "Vespa Technica vol1" Till ett bra pris eller om någon har den som pdf och kan skícka över den :roll:

Färgkod någon? Och vilken färg och vart kan jag köpa den?

Pust många frågor och funderingar!!

Hyggligt intryckt!
Image
Lite smått rostigt var det här!
Image
Fattas en bit!
Image
Ja svetsa i aluminium kan man ju, men vet ifan när det är så här tunt, som i godset till lampan!
Image
/ Micke
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Jag skulle bli otroligt imponerad om du fick ihop den.
Om du fixar karossen så finns alla delar. Vissa nyare delar (elit) passar, men ganska få, tyvärr. Det positiva är att den är mycket snyggare när den är klar.
Här finns lite inspiration: http://www.kaneban-vintage.jp/vespa/
/P
User avatar
micke_th
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 75
Joined: Thu 05 Nov 2009, 21:57
Location: Blekinge

Post by micke_th »

/ Micke
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Så nära du kan komma, skulle jag tro. Originalgolven på just 51-52 är liksom förlängda på fabrik i bakkant, man ser en skarv.
På 1950 (V15) och äldre är de kortare.
Jag antar att de förlängde dem manuellt innan de hann bygga om pressarna.
Fr.o.m. 1953 är golvet helt.
Det här var något som Federico såg direkt när jag köpte min första V31.
/P
tysken
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Sat 29 Apr 2006, 22:07
Location: Sweden

Post by tysken »

Grattis! undrade vart killen hade såld skatten...

Jag har en Vespa Tecnica #1 1946-55 (italienska) i nyskick - du kan få den billigt om du vill ha den...
/T
"Blech und Freude Rollerjungen"
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

tysken wrote:Jag har en Vespa Tecnica #1 1946-55 (italienska) i nyskick - du kan få den billigt om du vill ha den...
/T
Då måste han förstås lära sig italienska. Men i det här projektet är nog att lära sig italienska den enkla biten...
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Bästa sättet att lära sig språk! Parafango, manubrio, serratura, fanale, fanalino, sella, sella lunga, volano, amortizzatore, commando luci...
User avatar
micke_th
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 75
Joined: Thu 05 Nov 2009, 21:57
Location: Blekinge

Post by micke_th »

Paka...

Tänkte att är det någon som har några delar till V32M -51 så är det väl du? Så min fråga är har du några delar som jag skulle kunna ha användning för? Typ förgasare för det går väl inta att få tag på? Baklykteglas? Gashandtaget?

*Pust* Detta var en jättesnabb överblick undra då när man sätter sig in i det hela 8)

Såg även att den armen var knäckt vet i fan om man reder ut att svetsa den....

Image
/ Micke
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Är detta den som ramlade fram i Örnsköldsvikstrakten?
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
User avatar
micke_th
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 75
Joined: Thu 05 Nov 2009, 21:57
Location: Blekinge

Post by micke_th »

Japp det är den, kostad mig 3000:- spänn för att få hem den 8)
/ Micke
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Du kan väl mejla mig? Lite känsligt att nasa prylar på forumet.
micke_th wrote:Paka...

Tänkte att är det någon som har några delar till V32M -51 så är det väl du? Så min fråga är har du några delar som jag skulle kunna ha användning för? Typ förgasare för det går väl inta att få tag på? Baklykteglas? Gashandtaget?

*Pust* Detta var en jättesnabb överblick undra då när man sätter sig in i det hela 8)

Såg även att den armen var knäckt vet i fan om man reder ut att svetsa den....

Image
User avatar
micke_th
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 75
Joined: Thu 05 Nov 2009, 21:57
Location: Blekinge

Post by micke_th »

Japp då var golvet inhandlat och sandsäcken.
/ Micke
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Hejaa!! Skall bli fascinerande att följa med!

Hittar du förresten ramnumret ännu på ramen? Och du har tillräckligt med papper för bevis vid registrering?
User avatar
micke_th
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 75
Joined: Thu 05 Nov 2009, 21:57
Location: Blekinge

Post by micke_th »

Fanns både reg papper och plåt till den! Och japp man kan utläsa ramnummret fortfarande!
/ Micke
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Då är det bara att börja kämpa! Om det skulle delas ut årets rostrenoveringsdiplom så skulle du ligga bra till när den blir färdig!

Paka vann givetvis fjolårets nominering med GS:n, om det hade funnits ett sådant diplom.

:wink:
User avatar
micke_th
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 75
Joined: Thu 05 Nov 2009, 21:57
Location: Blekinge

Post by micke_th »

Första riktiga motgången, ramen var sned med fem centermeter!! Hum får nog kalla in expert hjälp!!
/ Micke
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

micke_th wrote:Första riktiga motgången, ramen var sned med fem centermeter!! Hum får nog kalla in expert hjälp!!
Så att halva Vespan är bortrostad är inte lika jobbigt :-?
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
anz
Entusiast
Entusiast
Posts: 167
Joined: Wed 11 Jul 2007, 21:34
Contact:

Post by anz »

Ja du marre, du fick mig at skratta.
Fy f**, ser ju hur enkelt ut som helst, nästan som att baka pepparkakor!

Kul länk att titta på.
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

anz wrote:Ja du marre, du fick mig at skratta.
Fy f**, ser ju hur enkelt ut som helst, nästan som att baka pepparkakor!

Kul länk att titta på.
Det gäller bara att ha en steril verkstad ser det ut som, renare än mitt vardagsrum :O
User avatar
micke_th
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 75
Joined: Thu 05 Nov 2009, 21:57
Location: Blekinge

Post by micke_th »

Japp då har plåtslagaren/bilriktaren "experten" sagt sitt.....

"INGA BEKYMMER DETTA" men det tar en månad eller två. Om det skall bli billigt :oops:

Han lovade ta bilder och maila under processen gång!!

Image
/ Micke
anz
Entusiast
Entusiast
Posts: 167
Joined: Wed 11 Jul 2007, 21:34
Contact:

Post by anz »

Han i bakgrunden, vad letar han efter? Tändstiftsnyckeln?
Väntar ivrigt på att se vad som kommer att hända med den. Kul att det inte blev skrot av den!
User avatar
micke_th
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 75
Joined: Thu 05 Nov 2009, 21:57
Location: Blekinge

Post by micke_th »

Så har golvet ANLÄNT!

Image
/ Micke
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Kul projekt! Liknar de bilar som en kompis släpar hem ibland, och som något år senare kommer ut på vägen bättre än ny.
Hans filosofi är att " bara det finns en rostflaga att fästa första svetsen på så är det lugnt"
Ska bli kul att följa det här!
Hoppas det går bra!
User avatar
micke_th
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 75
Joined: Thu 05 Nov 2009, 21:57
Location: Blekinge

Post by micke_th »

Japp, så börjar resan!

Golvet som är bortrostat till största delen. Dock inte svetspunkterna. Satt som ... Fick borra ut alla nitarna plus hugga bort resterna som hade rostat ihop.

Image
Någon kunnig som vet om gas och kopplings vajern/höljet skall ligga löst utan något rör att ligga i? Så som broms-växelvajern gör? Tänkte bara om höljet går av. Hur lyckas man då få in ett nytt och hur får man det rätt?


Image

Fattar ... inte varför de har klämt ihop golvet mellan två plåtar. Var ett jädrans jobb att dela på plåtarna och skära bort det gammla golvet! Fick mer eller mindra borra ut alla nitar plus lite till och skära det som gick.


Image
/ Micke
User avatar
micke_th
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 75
Joined: Thu 05 Nov 2009, 21:57
Location: Blekinge

Re: Hum, V32M, Elit -51

Post by micke_th »

Image

Nej tog det hela i egna händer till slut!

Image

Riktning, det var fanimej inte helt lätt :D

Image
Image
Image
Kontroll

Image

Börjar närma sig, lite till

Image

Image

Image
Svetsning
/ Micke
Post Reply