Råttan gör entré! (Mycket bilder)

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Ronnie
Lärling
Lärling

Råttan gör entré! (Mycket bilder)

Post by Ronnie »

Jag som kom in ordentligt på scooterscenen först i början av 2000-talet har alltid med viss avundsjuka hört folk berätta om den gamla goda tiden då man fortfarande kunde hitta någon gammal hoj stående i en lada eller springa på någon gubbe som säger att han "har en gammal scooter stående som jag inte vet vad jag skall göra av - vill du ha den?". De tiderna verkar ju vara sedan länge förbi - men så, för ett par helger sedan ringde ett okänt nummer på min mobil.

Det var en äldre herre i Södertälje som hittat mitt nummer på internet och han sade att han "hade en gammal scooter stående som jag inte vet vad jag skall göra av". Kunde jag vara intresserad, kanske? Klart jag kunde.

Efter mycket om och men (det var en upptagen äldre herre) lyckades vi hitta en tid som fungerade och idag åkte jag för att kolla på den. Det visade sig vara en tämligen risig Vespa Touring -60. Fullackerad i svart (utan att maskera eller ta bort emblem och bensköldslister dessutom), med ett par hemmapulade lösningar samt ganska repig och lite bucklad efter närkontakt med en åker någon gång på 80-talet. Inte körd på 15 år, men gnista hade den...och ett jäkla komp! :D Starta ville den däremot inte, men det berodde nog mest på att både stift och soppa var slut (något jag så här i efterhand kanske skulle ha tänkt på att ta med mig). Dessutom gick inte gashandtaget att rubba.

Säljaren hade redan på telefon förklarat att han bara var ute efter en symbolisk summa samt att han mest ville att "någon skulle förbarma sig över den", men samtidigt ville jag inte blåsa honom fullständigt och förklarade därför ungefär vad en någorlunda fräsch Touring kunde tänkas gå för samt att det kändes svårt för mig att komma med ett bud då jag egentligen inte var på jakt efter ett nytt objekt och det var en del att fixa på den.

Därför erbjöd han mig ett pris istället. Ett pris som var så pass lågt att jag, i bilen på vägen hem, nästan inte kunde låta bli att känna att jag blåst honom ändå - trots att jag varit helt ärlig.

Så nu har jag alltså ännu en scooter i garaget. Eller, inte i garaget ännu egentligen - den står kvar hos säljaren och skall på grund av diverse orsaker inte hämtas förrän efter påsk. Men affären är i alla fall uppgjord och klar.

Planen är att fräscha upp och transplantera vissa tillbehör (grodynglen, störtbågarna, listen till framstänkan) till min "gamla" Touring som är i så gott som orenoverat, bra originalskick men saknar dem.

Sedan tänker jag lite i banorna att först och främst få den "nya" att starta och gå bra. Sedan, eftersom den redan är så pass fulrenoverad, bara banka ut bucklorna så gott det går, slänga på ett sidostöd, plocka av lister och emblem helt och gå lös med en eller ett par flaskor spackel och mattsvart spraylack. Kanske slänga på en eller två klibbor. Och sedan bara köra. En brukshoj i lite ratbikestil fast ändå inte helt nedkörd, helt enkelt.

Inte mycket till projekt kanske, men eftersom jag har så många bollar i luften (och dessutom ett par andra scootrar som slåss om uppmärksamheten) kan det nog ta sin lilla tid ändå.

Hur som helst tänkte jag dokumentera det här - mest för skojs skull.

Här är ett par bilder på den (han? henne?) i garaget hos säljaren till att börja med.

Jag tänker kalla den "Råttan".

Image
Image
Last edited by Ronnie on Sat 24 Apr 2010, 15:37, edited 1 time in total.
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
Loose Lips City Punk
Entusiast
Entusiast

Post by Loose Lips City Punk »

Grattis, ett hett tips (eller: så skulle jag gjort), fixat emblemet på frontskölden, fixat lite grön, vit och röd pinstriping och kört som bara den.
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)
Klingen
Entusiast
Entusiast

Post by Klingen »

Härligt Ronnie, Grattis!
Jag tycker vespan är riktigt ball och framför allt hård
som den är. Håller med om att fixa framsköldsloggan,
och behåll nuvarnade stuk, + ett fett blås.
Och, ja, jag är ju svag för vita däcksidor....
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Tackar, boys!

Jo, den är riktigt skönt medfaren och känns som ett riktigt fynd. Fett blås är ju nästan ett måste.. 8)
Förresten, Klingen - har du fått mailet jag skickade dig via Mondo?
Klingen
Entusiast
Entusiast

Post by Klingen »

Nope!
Ronnie wrote:Tackar, boys!

Jo, den är riktigt skönt medfaren och känns som ett riktigt fynd. Fett blås är ju nästan ett måste.. 8)
Förresten, Klingen - har du fått mailet jag skickade dig via Mondo?
tysken
Lärling
Lärling

Post by tysken »

GRATTIS Ronnie!!! Det är bara början! "Samlar viruset" har slagit till hos dig med...

Image

/T
"Blech und Freude Rollerjungen"
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Klingen wrote:Nope!
Skumt...skickade det via sidan i förrgår (har jag för mig det var). Du har PM nu iaf! :wink:
tysken wrote:

GRATTIS Ronnie!!! Det är bara början! "Samlar viruset" har slagit till hos dig med...

/T
Jag har ju faktiskt ett par scootrar sedan tidigare och samlar dessutom så smått på gitarrer, tändare, vinylskivor, Apple-produkter (iaf tycker min flickvän det verkar så :lol: ) och onödigt vetande. Samt lite annat smått och gott.
Så jag tror jag drabbades av det viruset för länge sedan, egentligen.

Till råga på allt har jag kanske ytterligare ett scooterprojekt på ingång (har för mig jag nämnde det sist vi sågs?)...men det är så mycket som är oklart kring den hojen (och kring hur det blir med mitt övertagande av den) att jag inte kommer att lita på det med säkerhet förrän jag har grejerna hemma.

Fortsätter det så här blir jag snart tvungen att göra något åt garagesituationen - det är nätt och jämt att jag kommer att få plats med Råttan, så ytterligare en scooter (i delar dessutom) är tvärkört. Får väl sparka ut min garagekompis plastmoppe.... :lol:
tysken
Lärling
Lärling

Post by tysken »

ach ja ... just det. Kom ihåg du mummlade nått om en DL200 i mint kondition som stod hos en farbror som under alla år bara hade tvättat den. Och han ville ge dig den för en symboliskt summa - typ 1000,- spänn eller en smörgås torta.....
Jag tar den gärna om du har fullt i garaget.
Image
"Blech und Freude Rollerjungen"
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

tysken wrote:ach ja ... just det. Kom ihåg du mummlade nått om en DL200 i mint kondition som stod hos en farbror som under alla år bara hade tvättat den. Och han ville ge dig den för en symboliskt summa - typ 1000,- spänn eller en smörgås torta.....
Jag tar den gärna om du har fullt i garaget.
Image
Nja, det var mera "något opålitlig ingift släkting har blivit erbjuden att ta över något han påstår är en Lambretta i kartonger men trots snälla påtryckningar från min sida har han inte ens fått tummen ur och åkt och kollat på den än". Så vi får väl se hur det blir med den saken...

Visar det sig vara en Puch Dakota kan du få den. :lol:
anz
Entusiast
Entusiast

Post by anz »

Även jag har blivit drabbad av samma virus. Från latinska "accumulo virus", mycket farlig och vanlig bland Vespa ägare.

Inkubationstiden: direkt efter första köpet.
Syntomen: letar ständigt efter nya objekt. (kan nog ha en till i garaget)
Vanlig utgång: skillsmässa eller inga andra hobbys.
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Dags för en liten update, bara: har ännu inte hämtat hem Råttan, då ägaren varit på semester. Nu är han dock hemma igen, så förhoppningsvis blir det en tur till Södertälje för att plocka hem den till garaget någorlunda snart. Måste bara lyckas tajma in en tidpunkt då vi båda kan och fixa ett lämpligt fordon att transportera den i...

En liten fråga har jag också: tänkte som sagt transplantera vissa delar (störtbågar, grodyngel och ev sadlar) till min befintliga Touring -60 för att återställa den till tidsenligt original i största möjliga mån. Dock är, som synes på bilderna, gummidetaljerna på störtbågarna i rätt taskigt skick. Vet någon om det går att få tag på någon form av utbyte någonstans ifrån? Reproduktioner verkar ju inte finnas (om man inte vill köpa helt nya bågar), men det kanske finns något smart alternativ man kan använda som ändå ser något sånär korrekt ut? Hur har ni andra som har originalbågarna gjort?
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Sådärja! Igår hämtades äntligen åbäket hem till Eskilstuna. Hade tur att få låna en gammal pickup av en bekant - att den var minst lika risig som Råttan var en ren bonus (även om det i ärlighetens namn var det lite jobbigt att sitta och köra tur och retur Södertälje i en rishög med ax som en traktor, väghållning som en minicykel, styregenskaper som en finlandsfärja och en marschfart på typ 80km/h).

Image
Råttan pålastad och klart vid det obligastoriska skräpmatsstoppet på vägen hem. Min gode vän, bärhjälp och Blacksmiths-hangaround Johan till höger.

Image
Skönt tillknycklad lyktsarg...

Image
Hörde jag någon säga "rishög"?

Image
Växelspaksknoppen var förmodligen det fräschaste på hela bilen. Bara en avsågad hagelbrakare liggandes i bakrutan som saknades för den ultimata white trash-känslan...

Image
Hela familjen äntligen samlad i garaget!

Hoppas få tid att lossa den fastärgade gasen och ge den en snabb översyn för att sedan provstarta i veckan...
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by superkassen »

Härliga bilder och lycka till med köpet.

Vad är det för hjälmar du har på sista bilden?
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

superkassen wrote: Vad är det för hjälmar du har på sista bilden?
Det är ett par Piaggio-pottor. Replikor av gamla 60-talshjälmar typ. Riktigt fina, med äkta läder och grejer. En är en "vanlig" kruka, en har en liten skärm. Inte godkända för fem öre och fullkomligt livsfarliga, men rackarns snygga. :lol:

När en lokal moppe/mc-butik slog igen kom jag över deras restlager Vespa-prylar (några hjälmar, en ryggsäck samt lite tröjor/pikeér och sådant). Då var de här med...
Har faktiskt försökt hitta någon info om dem på nätet, men inte sett dem någonstans vilket är lite konstigt.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Ronnie wrote: Har faktiskt försökt hitta någon info om dem på nätet, men inte sett dem någonstans vilket är lite konstigt.
Snygga hjälmar!

På vissa länder i närheten av där jag bor har jag sett de använda piaggiologgor på allt möjligt...utan att ha någon som helst koppling till Pontadera. Oftast tillverkade för Europeiska importörer...
VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

calle wrote:
Ronnie wrote: Har faktiskt försökt hitta någon info om dem på nätet, men inte sett dem någonstans vilket är lite konstigt.
Snygga hjälmar!

På vissa länder i närheten av där jag bor har jag sett de använda piaggiologgor på allt möjligt...utan att ha någon som helst koppling till Pontadera. Oftast tillverkade för Europeiska importörer...
VH/Calle
Ja, jag är mycket nöjd med dem! :D
Tror dock de här är "the real thing", faktiskt...dels var de andra grejerna jag kom över definitivt äkta (ett par av deras Copterhjälmar bland annat) och alla kläderna var ordentligt märkta med både logga och "äpplet", dessutom fanns Piaggiostämplar på kartongerna och även märkningen i hjälmarna (har jag för mig iaf, kan kolla senare).

Enligt killen som ägde butiken som slog igen hade han fått grejerna i samband med leverans av ett gäng moderna Vespor.

Image
Klingen
Entusiast
Entusiast

Post by Klingen »

Fina hjälmar Ronnie. Angående gummidetaljerna,
kolla med http://gethip.se/! Dom har gummigrejjer & mycket annat till touring och andra klassiska scootrar. Butiken ligger ju inte så långt ifrån Eskilstuna heller (Örebro).
Ronnie wrote: En liten fråga har jag också: tänkte som sagt transplantera vissa delar (störtbågar, grodyngel och ev sadlar) till min befintliga Touring -60 för att återställa den till tidsenligt original i största möjliga mån. Dock är, som synes på bilderna, gummidetaljerna på störtbågarna i rätt taskigt skick. Vet någon om det går att få tag på någon form av utbyte någonstans ifrån? Reproduktioner verkar ju inte finnas (om man inte vill köpa helt nya bågar), men det kanske finns något smart alternativ man kan använda som ändå ser något sånär korrekt ut? Hur har ni andra som har originalbågarna gjort?
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Tack för tipset, Klingen, men där har jag såklart redan kollat (måste ju stödja sina "lokala" handlare) och hittade inga.

Dock har jag vid närmare inspektion insett att störtbågarna är ganska ärgade och att det kan bli svårt att få fason på dem utan omkromning, så ev får de sitta kvar på Råttan bara. Och då spelar det ju ingen roll att gummit är lite sprucket - tvärtom nästan. :)

För övrigt fick jag i förmiddags gasen att släppa med hjälp av generösa mängder 556, en smal skruvmejsel och en rörtång. Nu snurrar den hur fint som helst igen. Skönt med en hoj man törs bruka lite tough love emot... :lol:

I mån av tid kanske första provstarten blir ikväll.
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Här kommer en bildupdate på Råttan. Passade på att lägga till en liten varning i trådrubriken också för er som av någon anledning inte orkar sitta och vänta på att en massa foton skall laddas... :wink:

Första starten är ännu inte gjord, då gashandtaget som sagt ärgat fast och jag även insåg att bensinkransvredet (som jag hoppades bara hängde under tanken) helt saknades. Nu är som sagt gasen lossad och ett nytt vred inhandlat. Har även passat på att ge förgasaren en rejäl rengöring, så förhoppningsvis räcker det med ett nytt tändstift och lite soppa för att den skall vakna till liv nu!

Image
Lagom till knycklad fotbräda/bensköld efter närkontakt med en åker någon gång i början av 90-talet. Har inte vågat kolla hur det kan tänkas se ut under gummimattan... :lol:

Image
Störtbågarna är i lite sämre skick än jag först hoppades, så jag steker nog idén att försöka polera upp dem för att transplantera till min andra Touring och låter dem sitta kvar på Råttan istället.

Image
Samma sak med grodynglen...
Notera även den intressanta vinkeln på kicken.

Image
Hmm...saknas det inte något här?

Image
Det här bakljuset lär väl knappast vara original? Det skiljer sig iaf en del från det på min andra Touring -60.

Image
Härligt ärgad motor med spännande hemkopplad el.

Image
Klockrent lackjobb, komplett med apelsinskalseffekt och övermålade lister samt emblem.
GS
Nybörjare
Nybörjare

Post by GS »

Den ser ju RIKTIGT bra ut. Grattis! Baklyktan är misstänkt lik den som sitter på en GS160.
Reg skylten kunde dock vara lite större. Svårt för medtrafikanter att se numret. :lol:
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Ja, jag gillar din positiva anda! Den lär du ju behöva! :lol:
/ Christian
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

GS wrote:Den ser ju RIKTIGT bra ut. Grattis! Baklyktan är misstänkt lik den som sitter på en GS160.
Reg skylten kunde dock vara lite större. Svårt för medtrafikanter att se numret. :lol:
Haha...ja, regskylten är fantastisk och får med största sannolikhet sitta kvar.
Nu när du säger det ser det faktiskt ut som en GS-lykta. Frågan då är ju hur den hamnat på Råttan?
colsson wrote:Ja, jag gillar din positiva anda! Den lär du ju behöva! :lol:
Nu skall du inte vara sådan. :wink:
Den mekaniska biten är ju det lätta och resten tänker jag nog låta vara som det är. Skönt med en scooter man bara kan luta mot lyktstolpen när man slinker in och handlar, liksom...
borje
Nybörjare
Nybörjare

Post by borje »

"Det här bakljuset lär väl knappast vara original? Det skiljer sig iaf en del från det på min andra Touring -60. "
En sådan lampa har jag på min 62'a
Touring 150cc, 62'a, VGLB1T
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

borje wrote:"Det här bakljuset lär väl knappast vara original? Det skiljer sig iaf en del från det på min andra Touring -60. "
En sådan lampa har jag på min 62'a
Aha. Ja, det kan vara så att den av någon anledning är reggad som fel årsmodell. Vore ju inte första gången...
Förgasaren är inte riktigt likadan heller som på min andra Touring 60 heller. I min andra sitter det en SI21/17A (har jag för mig), i Råttan en B (den som har choken i filtret så att säga)...

För övrigt försökte jag kicka igång den igår men den gick sådär eftersom jag upptäckte att jag plötsligt tappat gnistan. Kollade det när jag precis fått hem den och då fanns den (om än svag) men nu är det tvärdött...så det blir väl till att felsöka tändning någon dag framöver. :roll:
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Dags för en liten lägesuppdatering då:
Igår kväll hade vi lite garagehäng/mekkväll med Blacksmiths (dvs jag mekade och två av mina klubbkamrater satt bredvid på trädgårdsstolar och drack öl), under vilken jag passade på att grotta mig vidare med Råttan.

Eftersom den saknade gnista beslutade jag, efter att ha kollat tändspole/tändkabel/tändhatt och konstaterat att de trots allt verkar ok titta lite mer på svänghjul och brytarspetsar. Kunde då konstatera att någon faktiskt verkar ha bytt ut dem ganska nyligen - de såg mer eller mindre splitternya ut!

Dock hade de tydligen glömt krysskilen då de monterade ihop igen. En sådan hade jag som tur var liggande och efter att ha satt ihop allt igen hade vi plötsligt gnista! Om än bara ibland - något verkar nämligen vara mycket märkligt kopplat elmässigt. Flera kablar glappar och det känns inte som om alla sitter riktigt där de skall. Till råga på allt har någon dessutom hemkopplat allt med hjälp av en hel del sockerbitar och kablar man haft liggande, så att spåra vad som skall gå var lär ta lite tid.

Det kändes inte som om vi hade varken ork eller tid att fortsätta med det igår kväll, därför avbröt vi operationen där någonstans och gick upp till mig för att lyssna på musik istället.

Hur som helt känns det som om Råttan nu är ett par rejäla steg närmare att vakna till liv igen!
Det enda som oroar mig en smula är vad som kan ha gjorts (och gjorts fel/glömts bort) med motorn i övrigt och som jag ännu inte upptäckt med tanke på hur det sett ut hittills. Nåja - det lär jag bli varse vartefter!

Image
Post Reply