Det var en äldre herre i Södertälje som hittat mitt nummer på internet och han sade att han "hade en gammal scooter stående som jag inte vet vad jag skall göra av". Kunde jag vara intresserad, kanske? Klart jag kunde.
Efter mycket om och men (det var en upptagen äldre herre) lyckades vi hitta en tid som fungerade och idag åkte jag för att kolla på den. Det visade sig vara en tämligen risig Vespa Touring -60. Fullackerad i svart (utan att maskera eller ta bort emblem och bensköldslister dessutom), med ett par hemmapulade lösningar samt ganska repig och lite bucklad efter närkontakt med en åker någon gång på 80-talet. Inte körd på 15 år, men gnista hade den...och ett jäkla komp!

Säljaren hade redan på telefon förklarat att han bara var ute efter en symbolisk summa samt att han mest ville att "någon skulle förbarma sig över den", men samtidigt ville jag inte blåsa honom fullständigt och förklarade därför ungefär vad en någorlunda fräsch Touring kunde tänkas gå för samt att det kändes svårt för mig att komma med ett bud då jag egentligen inte var på jakt efter ett nytt objekt och det var en del att fixa på den.
Därför erbjöd han mig ett pris istället. Ett pris som var så pass lågt att jag, i bilen på vägen hem, nästan inte kunde låta bli att känna att jag blåst honom ändå - trots att jag varit helt ärlig.
Så nu har jag alltså ännu en scooter i garaget. Eller, inte i garaget ännu egentligen - den står kvar hos säljaren och skall på grund av diverse orsaker inte hämtas förrän efter påsk. Men affären är i alla fall uppgjord och klar.
Planen är att fräscha upp och transplantera vissa tillbehör (grodynglen, störtbågarna, listen till framstänkan) till min "gamla" Touring som är i så gott som orenoverat, bra originalskick men saknar dem.
Sedan tänker jag lite i banorna att först och främst få den "nya" att starta och gå bra. Sedan, eftersom den redan är så pass fulrenoverad, bara banka ut bucklorna så gott det går, slänga på ett sidostöd, plocka av lister och emblem helt och gå lös med en eller ett par flaskor spackel och mattsvart spraylack. Kanske slänga på en eller två klibbor. Och sedan bara köra. En brukshoj i lite ratbikestil fast ändå inte helt nedkörd, helt enkelt.
Inte mycket till projekt kanske, men eftersom jag har så många bollar i luften (och dessutom ett par andra scootrar som slåss om uppmärksamheten) kan det nog ta sin lilla tid ändå.
Hur som helst tänkte jag dokumentera det här - mest för skojs skull.
Här är ett par bilder på den (han? henne?) i garaget hos säljaren till att börja med.
Jag tänker kalla den "Råttan".