Genomgående bult ljuddämparupphängning P200?
Genomgående bult ljuddämparupphängning P200?
De senaste dagarna till o från jobbet har det börjat skramla något infernaliskt om min vespa. Måhända klagan på vädret?
Nå, har kommit fram till att det som låter är att avgasröret glappar mot cyllen, inte själva kröken, utan det lilla röret som går upp i cyllen glappar.
Vet inte om det har gått av, är gängpaj eller vad, men jag måste fixa det.
Dock; ljuddämparen sitter väl fast i svingen på ljuddämparens främre fäste. Ser ut som en pinbult med tillhörande mutter. Tittar på SIP:s sprängskiss och där verkar det vara genomgående bult (detta är en P200 79).
På min finns ingen alltså ingen bult, möjligen kanske det har funnits en som har dragits av och sitter fastrostad i svingen. Ljuddämparen har en bakre fläns enligt alla bilder jag sett, men den är alltså i luften.
Kan det stämma?
Tyvärr är det rätt tight att komma åt muttern, och den sitter inte löst, så jag börjar undra om jag måste ta loss motorn igen, innan jag drar muttern rund. suck. Kanske man kan droppa den i framkant, någon som gjort det?
Misstänker att cyllen tar i karossen innan svingen kommer fri.
Nå, har kommit fram till att det som låter är att avgasröret glappar mot cyllen, inte själva kröken, utan det lilla röret som går upp i cyllen glappar.
Dock; ljuddämparen sitter väl fast i svingen på ljuddämparens främre fäste. Ser ut som en pinbult med tillhörande mutter. Tittar på SIP:s sprängskiss och där verkar det vara genomgående bult (detta är en P200 79).
På min finns ingen alltså ingen bult, möjligen kanske det har funnits en som har dragits av och sitter fastrostad i svingen. Ljuddämparen har en bakre fläns enligt alla bilder jag sett, men den är alltså i luften.
Kan det stämma?
Tyvärr är det rätt tight att komma åt muttern, och den sitter inte löst, så jag börjar undra om jag måste ta loss motorn igen, innan jag drar muttern rund. suck. Kanske man kan droppa den i framkant, någon som gjort det?
Re: Genomgående bult ljuddämparupphängning P200?
Vilken mutter?vespaman wrote:De senaste dagarna till o från jobbet har det börjat skramla något infernaliskt om min vespa. Måhända klagan på vädret?
Kan det stämma?

Visste att det skulle bli knepigt att förklara, men enligt sips sprängskiss, så sitter P200 ljuddämparen med en genomgående bult + mutter (genom baksvingen).
Muttern ifråga sitter alltså på svingens framsida. Hmm. Nu tittar jag igen på sprängskissen, och där verkar sagda mutter inte vara med...
Med din motfråga börjar jag ana att muttern ifråga /är/ska vara/ fastsvetsad på ljuddämparfästet? Så skulle det möjligen kunna vara. Fast jag tycker att den ser ut att vara en lös mutter. Men det är ju svårt att se .
Isf måste jag ta ur motorn igen och kapa bort den med vinkelkap, och knacka ur bulten ur svingen.
Grundproblemet är alltså att denna verkar ha gått av eller något;
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... wable.aspx
Är det ett vanligt fel? (Kan ju gissa mig till att detta inte är vanligt)
Kan inte se hur den skulla ha gängat ur sig, eftersom den kläms av ljuddämparen. Så kanske måste jag byta cylinder likaså, om den har rostat av, för att få ut själva gängan lär ju inte vara lätt om så är fallet.

http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... wable.aspx
Är det ett vanligt fel? (Kan ju gissa mig till att detta inte är vanligt)
Kan inte se hur den skulla ha gängat ur sig, eftersom den kläms av ljuddämparen. Så kanske måste jag byta cylinder likaså, om den har rostat av, för att få ut själva gängan lär ju inte vara lätt om så är fallet.

-
- Mästare
ja, det är tyvärr ett vanligt fel att bulten fastnar eftersom den är förzinkad och svingen är av aluminium = oxid.
Ska du få ut bulten måste den antagligen borras ut och då måste motorn vara ur och sitta i stativ. Du borde se en rest av bulten med sin avdragna skalle i ljuddämparfästet som vetter mot bakhjulet
/HB
Ska du få ut bulten måste den antagligen borras ut och då måste motorn vara ur och sitta i stativ. Du borde se en rest av bulten med sin avdragna skalle i ljuddämparfästet som vetter mot bakhjulet
/HB
Jäklars!
Det låter ju mer som ett vinterprojekt än ett vårprojekt med stigande temperatur.
Hade ändå tänkt göra en motorrenovering i vinter..
Undrar om jag kan hitta på en fusklösning som håller sommaren ut.
Ser att Biltema har avgasfjärdrar, kanske går att hitta en lösning med dessa, så man får tyst på skramlet åtminstånde.
Det låter ju mer som ett vinterprojekt än ett vårprojekt med stigande temperatur.
Hade ändå tänkt göra en motorrenovering i vinter..
Undrar om jag kan hitta på en fusklösning som håller sommaren ut.
Ser att Biltema har avgasfjärdrar, kanske går att hitta en lösning med dessa, så man får tyst på skramlet åtminstånde.
Aha,
dock kan jag se att avgas-pipan (den inskruvade) rör sig när jag juckar dämparen, så något har hänt därinne.
Har kollat nogrannare nu i morse, och det sitter helt klart en mutter på dämparen utan korgen du visade på din bild. Men den kan ju vara fastsvetsad, och hur som helst kommer jag inte åt så länge svingen är monterat i chassit.
Jag bannar mig själv att jag inte kollade mer noga på ljuddämparinfästningen när jag hade motorn ur, nåväl...
dock kan jag se att avgas-pipan (den inskruvade) rör sig när jag juckar dämparen, så något har hänt därinne.
Har kollat nogrannare nu i morse, och det sitter helt klart en mutter på dämparen utan korgen du visade på din bild. Men den kan ju vara fastsvetsad, och hur som helst kommer jag inte åt så länge svingen är monterat i chassit.
Jag bannar mig själv att jag inte kollade mer noga på ljuddämparinfästningen när jag hade motorn ur, nåväl...

Ja, exakt!fritte wrote:borren måste gå spikrakt genom stålbulten och det blir svårt om motorn sitter i ramen
Kanske svårt även om motorn är loss. Ni som gjort denna operation tidigare, har ni kört med en handmaskin, eller pelarborr? Hur spänner ni fast motorn?
Kanske måste ta tag i detta på riktigt på en gång, så man blir av med det...
Synd bara på de nya vajrarna..
Äh. Jag orkade inte fundera mera, så jag har nu rivit ur motorn, bankat loss dämparen med en hel del våld. "Pinbulten" är mycket riktigt den del av den genomgående (avdragna) bulten.
Det verkar som att skruvröret som går in i cyllen bara inte var ordentligt fastskruvat, eller så är det gängpaj i cyllen, men det kändes inte som det. Jag har skruvat ur den och rengjort gängorna. Funderar på om man bara ska skruva i den igen, eller om man ska hä på lite klägg av något slag. Tex fibercement e.d.
Nåväl, nu måste jag bli väck med bulten, den verkar vara ett med svingen, så borra är absolut det enda. Men gör man det med handjagaren?
Det verkar som att skruvröret som går in i cyllen bara inte var ordentligt fastskruvat, eller så är det gängpaj i cyllen, men det kändes inte som det. Jag har skruvat ur den och rengjort gängorna. Funderar på om man bara ska skruva i den igen, eller om man ska hä på lite klägg av något slag. Tex fibercement e.d.
Nåväl, nu måste jag bli väck med bulten, den verkar vara ett med svingen, så borra är absolut det enda. Men gör man det med handjagaren?
Börja med en mindre borr tex 4 mm. Du känner o ser på spånen om du kommer in i aluminiumet, då börjar du från andra sidan, nu är du nog försiktigare. Sätt en borr i första hålet så du har ett riktmärke. För att borra rakt måste man hålla ögonen på att borren går in i rät vinkel från 2 håll, 90 grader från varandra. Till detta tar man en klarsynt vän eller vännina till hjälp.
Lycka till!
Lycka till!

Ännu värrefritte wrote:M10victor wrote:Du kan inte göra det med handjagaren.
Det är en M8-bult har jag för mig, och den är nog en ca 8 cm lång.
Det är omöjligt att borra centrerat utan en rejäl pelarborrmaskin där du monterar fast motorn stabilt.
Jag fick det gjort på en mekanisk verkstad när samma sak hände mig.

Min hade jag dessutom försökt att värma loss, så den hade nog i slutänden blivit härdad för den var otroligt svår att få ur.
Jag tror dock ändå inte att det är en hemma-operation

Den gängade biten i cyllen går nog att bara dra åt efter att du gjort ren dess gänga o även gängan i cylindern. Ta lacknafta o en tandborste, därefter skrapa i gängan ren med en knivspets.Sätt ett plattjärn i de 2 hacken o dra åt för kung o fosterland.
Man undrar varför du tidigare tagit ur motorn ? Vad kan man göra med den utan att demontera avgasröret?

Man undrar varför du tidigare tagit ur motorn ? Vad kan man göra med den utan att demontera avgasröret?

Fusk, Fusk och åter fusk. Jag fuskade. Alltså.
Tänker som så att jag skjuter på urborrningsproceduren till i vinter, så kan jag splitta motorn och totalrenovera.
Så jag skruvade åt röret i cylindern, dock inte för kung o fosterland, eftersom det var ett balansstycke att göra det, eftersom jag var tvungen att ha motorn på bänken. Men den sitter bra mycket hårdaren än förut iaf, då var det ett ordentligt och påtagligt glapp.
Sedan bankade jag dit dämparen igen, och körde på muttern. Slängde i motorn.
Ska bara fixa kopplingsvajern och bakbromsvajern, sedan testa. Men först en fika. Med gamla touringmotorn var det en evig kamp med avgassystemet, som alltid ville lossna från cyllen. Jag hoppas att det inte blir samma sak med nya motorn, är rätt less på att stå vid vägkanten med en dämpare som hoppat av, hett o skitigt.
Nu är det bara att hålla tummarna under sommaren.
Stoppade in denna P200 motor i min gamla trotjänar-touring. Så jag har bara flyttat över den från donatorn.
Hade tänkt att renovera den i vinter men så köpte jag en smart med rasad motor, så jag har mekat rätt ordentligt ändå, så jag beslutade mig för att köra vespan utan motorrenovering under första året.
Kanske inte var så bra ide...
Men nu vet jag iaf vad jag kan förvänta mig i vinter.
Tänker som så att jag skjuter på urborrningsproceduren till i vinter, så kan jag splitta motorn och totalrenovera.
Så jag skruvade åt röret i cylindern, dock inte för kung o fosterland, eftersom det var ett balansstycke att göra det, eftersom jag var tvungen att ha motorn på bänken. Men den sitter bra mycket hårdaren än förut iaf, då var det ett ordentligt och påtagligt glapp.
Sedan bankade jag dit dämparen igen, och körde på muttern. Slängde i motorn.
Ska bara fixa kopplingsvajern och bakbromsvajern, sedan testa. Men först en fika. Med gamla touringmotorn var det en evig kamp med avgassystemet, som alltid ville lossna från cyllen. Jag hoppas att det inte blir samma sak med nya motorn, är rätt less på att stå vid vägkanten med en dämpare som hoppat av, hett o skitigt.
Nu är det bara att hålla tummarna under sommaren.

fritte wrote: Man undrar varför du tidigare tagit ur motorn ? Vad kan man göra med den utan att demontera avgasröret?
Stoppade in denna P200 motor i min gamla trotjänar-touring. Så jag har bara flyttat över den från donatorn.
Hade tänkt att renovera den i vinter men så köpte jag en smart med rasad motor, så jag har mekat rätt ordentligt ändå, så jag beslutade mig för att köra vespan utan motorrenovering under första året.

Kanske inte var så bra ide...
Men nu vet jag iaf vad jag kan förvänta mig i vinter.
-
- Mästare
Jag borrade ur min bult med handjagare. (efter att ha plockat ur motorn) Liten borr i början, sen större och större, borrade från två håll. Gick hur bra som helst.
Försökte först dra loss den med "grispittar" trots att detta forum tidigare varnat för dessa. Efter att jag dragit av två "grispittar" som var ruggigt svåra att få bort kommer jag aldrig mer gå emot de rekommendationer jag får här
Försökte först dra loss den med "grispittar" trots att detta forum tidigare varnat för dessa. Efter att jag dragit av två "grispittar" som var ruggigt svåra att få bort kommer jag aldrig mer gå emot de rekommendationer jag får här

Vespa Rally 180 1971
Tar upp en gammal tråd...
Upptäckte idag när jag skulle ta av min dåliga dämpare att jag har samma problem. Mutterhuvudet är av mot bakhjulet...
Surt...
Hur har det gått här? Känner inte för att riva ur motorn nu för att fixa det.
Gick det bra med handjagare? Dock inget man kan fixa utan att riva loss motorn?
Någon som har en dålig ljuddämp utan hål i Lundatrakten till min px200 -84?
Mvh
Daniel
Upptäckte idag när jag skulle ta av min dåliga dämpare att jag har samma problem. Mutterhuvudet är av mot bakhjulet...
Surt...
Hur har det gått här? Känner inte för att riva ur motorn nu för att fixa det.
Gick det bra med handjagare? Dock inget man kan fixa utan att riva loss motorn?
Någon som har en dålig ljuddämp utan hål i Lundatrakten till min px200 -84?

Mvh
Daniel