Tändspole!!......och lite annat...(V50)

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
ola.G
Entusiast
Entusiast

Tändspole!!......och lite annat...(V50)

Post by ola.G »

Har en Vespa 50L-69 med endast en inre tändsspole.Nästan 40år gammal levererar den en knappt märkbar gnista. Har bytt brytare och kondensator.

Antar att det bästa är att ersätta den med en yttre sekundärspole?

Hur går det till? Vad behöver man?

Dryftade tidigare mina problem med ett rejält trasigt svänghjul.Flera kylflänsar är av och dom sista spåren av magnetism försvann antagligen samtidigt som eldkvarn brann. Är med andra ord i desperat behov av ett nytt.Rädda min sommar,gå ut i garaget och leta i lådorna.Har inget i scooterväg att byta med men betalar bra.

Det här är mitt första vespaprojekt efter att ha renoverat massor av snickerimaskiner.Tack alla ni som tar er tid och svarar(och tack Terraplane Blues för att du ställer frågorna). Ni har varit till stor hjälp.Hämtar delarna hos lackeraren (ingen orginalkulör utan S6020-R90B)på fredag.Hoppas hinna få ihop allt innan sommaren är slut!!!

Hälsningar Ola. 070-3138432.

Ola.G
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by ola.G</i>
<br />Tack alla ni som tar er tid och svarar (och tack Terraplane Blues för att du ställer frågorna).
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ha-ha, dom kallar mig "Jeopardy"... Det är ju åtminstone trevligt att mina frågor blir till svar för andra. Det är ju på gränsen till genant om jag enbart uppfattas på det viset... :oops: Drog på smilbanden åt din reflektion om mig, gjorde jag iallafall... :)

Nu skall jag drista mig till något så ovanligt som att ge ett svar: det finns ett set att köpa för konvertering till yttre tändspole, t ex det här:

http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 645&kId=74

...eller så kan du köpa hela tändplattan, med spolar och allt:

http://sip.sipww3.de/pages/index.php?ID ... etails.php

Scooterhälsningar

/ Terraplane Blues

<font color="blue">- "Ni ger svaren och jag ställer frågorna!" -</font id="blue">
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by ola.G</i>
<br />Dryftade tidigare mina problem med ett rejält trasigt svänghjul.Flera kylflänsar är av och dom sista spåren av magnetism försvann antagligen samtidigt som eldkvarn brann. Är med andra ord i desperat behov av ett nytt.Rädda min sommar,gå ut i garaget och leta i lådorna.Har inget i scooterväg att byta med men betalar bra.

Ola.G
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Har du vägarna förbi Malmö skulle du kunna få låna både svänghjul och en komplett tändplatta över sommaren, så att du åtminstone får avnjuta några mil innan hösten gör entré. Jag håller på och renoverar en av mina V50:or, men p g a många andra bollar i luften blir den säkerligen inte klar innan vintern. Bara jag får tillbaks prylarna igen så...

Scooterhälsningar

/ Terraplane Blues

<font color="blue">- "Ni ger svaren och jag ställer frågorna!" -</font id="blue">
zwap
Nybörjare
Nybörjare

Post by zwap »

Efter att fått problem med mitt tändsystem (V50 med utanpåliggande tändspole) igår på väg till jobbet, så jag exprimenterade lite på lunchen med hjälp av lånade delar från en lokal moppeverkstad. Vad du behöver är en primärspole och en sekundärspole. Jag vet inte om en primärspole (den inre i systemet alltså) från en annan moppe kan fungera rent passformsmässigt alltså, annars verkar det inte vara så noga vad man använder.
Jag fick låna en begagnad sekundärspole från en Yamaha FS1 samt en standard Bosch kondensator (till Sachs, Puch mfl), och det fungerade alldeles utmärkt. Körde över 2 mil igår, samt 2 mil imorse med den uppsättningen utan några som helst problem, alltså skulle även en primärspole från en FS1 kunna användas om den passar i hålen samt diametern om du inte skulle hitta en orginalspole.
Jag har även använt en sekundärspole av universaltyp på en FS1 tidigare och den fungerade också utan problem, så sådär jättenoga är det inte.
ola.G
Entusiast
Entusiast

Post by ola.G »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by ola.G</i>
<br />Dryftade tidigare mina problem med ett rejält trasigt svänghjul.Flera kylflänsar är av och dom sista spåren av magnetism försvann antagligen samtidigt som eldkvarn brann. Är med andra ord i desperat behov av ett nytt.Rädda min sommar,gå ut i garaget och leta i lådorna.Har inget i scooterväg att byta med men betalar bra.

Ola.G
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Har du vägarna förbi Malmö skulle du kunna få låna både svänghjul och en komplett tändplatta över sommaren, så att du åtminstone får avnjuta några mil innan hösten gör entré. Jag håller på och renoverar en av mina V50:or, men p g a många andra bollar i luften blir den säkerligen inte klar innan vintern. Bara jag får tillbaks prylarna igen så...

Scooterhälsningar

/ Terraplane Blues

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tack! Ett mycket generöst erbjudande att få låna prylarna,närmast
rörande.Har det i åtanke om det inte löser sig på annat sätt. Beställer en ny spole av EM och återkommer säkert när det är dags för installation. Har inte gett upp förhoppningarna på att någon hjälte (i raden av mina hjältar är platsen mellan Neil Young och Stig Salming ledig)har ett svänghjul att sälja.........

Hälsningar Ola!

Ola.G
Terraplane Blues

<br />Tack! Ett mycket generöst erbjudande att få låna prylarna,närmast
rörande.Har det i åtanke om det inte löser sig på annat sätt. Beställer en ny spole av EM och återkommer säkert när det är dags för installation. Har inte gett upp förhoppningarna på att någon hjälte (i raden av mina hjältar är platsen mellan Neil Young och Stig Salming ledig)har ett svänghjul att sälja.........

Hälsningar Ola!

Ola.G
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej Ola!

Neil Young, sa du...hrmm...jag tar tillbaks det där erbjudandet vid närmare eftertanke. Skämt å sido, har något svårt för denna herre - även om Crosby, Stills & Nash gjorde ett helt okej uppträdande på Woodstock, i mina ögon främst beroende på att Young inte var med... Men skall jag vara helt ärlig så spelade Jimi Hendrix, Butterfield Bluesband, Canned Heat och Ten Years After i en helt annan liga, både där och senare... :wink:

Om du tänker beställa från EM, så prata gärna med Erik där om dina problem (jag menar inte om Neil Young då, alltså...). Han är en hyvens man som verkligen vet allt om Vespa 50 och som generöst delar med sig av sina kunskaper. Eventuellt kan han även hjälpa dig med ett begagnat svänghjul, då de brukar ha en del gamla prylar liggandes på hyllorna. Hör också efter med Erik om de kanske har någon gammal inre spole liggandes, eller om du bör konvertera till yttre.

Skulle EM mot förmodan inte kunna hjälpa dig, kvarstår givetvis mitt erbjudande om lån under sommaren. Jag vet hur frustrerande det kan kännas när något fordon är obrukligt p g a någon jobbig liten del som är svår att lokalisera på ett snabbt och smidigt sätt. Skicka ett mail om lån blir aktuellt, så kan vi säkert lösa detta på ett vettigt sätt.

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues

PS. Som kuriosa kan jag berätta att jag 1976 fick både Stig och Börje Salmings autografer "in person" när dessa gjorde reklam för Stiga hockespel på Wessels i Malmö. De signerade affischerna redan sålda, dock... DS.
Post Reply