Hittade en artikel i Scootering om en hylsa som sätts på kopplingsavdragaren för att kunna byta lameller med kopplingen på plats, dvs utan att dra av hela korgen och plocka ut den:
Skruva på kopplingsavdragaren med toppskruven borttagen. Sätt på en hylsa som går innanför den stora plåtbrickan som är lite trattformad. En 27 mm hylsa från min 1/2-tums hylsnyckersats var perfekt. Skruva i avdragarens bult och när den börjar dra i hylsan komprimeras kopplingen, och den stora låsringen kan tas bort och lamellerna tas ur.
Kanske ett självklart know-how för gamla rävar, men jag hade inte sett detta förut.
/M
Byta lameller utan att ta ut kopplingen
Re: Byta lameller utan att ta ut kopplingen
Jag antar att det gäller Vespa smallframe, eller?
/G
/G
madoc wrote:Hittade en artikel i Scootering om en hylsa som sätts på kopplingsavdragaren för att kunna byta lameller med kopplingen på plats, dvs utan att dra av hela korgen och plocka ut den:
Skruva på kopplingsavdragaren med toppskruven borttagen. Sätt på en hylsa som går innanför den stora plåtbrickan som är lite trattformad. En 27 mm hylsa från min 1/2-tums hylsnyckersats var perfekt. Skruva i avdragarens bult och när den börjar dra i hylsan komprimeras kopplingen, och den stora låsringen kan tas bort och lamellerna tas ur.
Kanske ett självklart know-how för gamla rävar, men jag hade inte sett detta förut.
/M
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!