Införsel av (oregistrerad) utländsk scooter

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
victor
Mästare
Mästare

Införsel av (oregistrerad) utländsk scooter

Post by victor »

Hej!

Satt och slöläste lite på transportstyrelsen sajt, och hittade en lista över vad som krävs vid införsel av ett fordon från annat EU-land:
  • 1. Ansök om ursprungskontroll
    2. Beställ tid för registreringsbesiktning & identitetskontroll
    3. Kontrollbesikta fordonet
    4. Fordonet tilldelas ett registreringsnummer
    5. Ställ på fordonet
Punkt 1 stipulerar att följande dokument krävs:
  • Undertecknad bekräftelse
  • Registreringsbevis från ursprungslandet i original
  • Köpehandling
So far so good. Men de anger också att "Är fordonet oregistrerat ska du i vissa fall även skicka in något av följande dokument:"
  • ”Certificate of conformity” (CoC), det vill säga fordonets helfordonsgodkännande. Detta gäller om fordonet är nytt (saknar tidigare permanent registrering) och om ett sådant intyg har utfärdats. Helfordonsgodkännandet ska du få av tillverkaren eller, i vissa fall, av generalagenten. Sänd in originalet till oss.
  • Tillverkarintyg om det inte finns en utfärdad registreringshandling eller ett CoC-dokument för fordonet. Sänd in en kopia till oss. Bilprovningen kräver ett tillverkarintyg i original på tunga fordon samt lätta och tunga släp. Tillverkarintyget ska du få av tillverkaren eller generalagenten.
  • CE-intyg för nya och oregistrerade terränghjulingar och snöskotrar. CE-intyget får du från tillverkaren, eller i vissa fall generalagenten. I intyget ska det framgå att fordonet uppfyller gällande maskindirektiv. Sänd in en kopia till oss då du ska ha originalet med dig vid registreringsbesiktningen.
Rätta mig om jag har fel, men eftersom ett oregistrerat fordon omöjligen kan ha ett registreringsbevis som man kan skicka in i original, måste väl ovanstående innebära att det är möjligt att införa ett fordon utan papper från ett annat EU-land?

Och om det är så, var skulle man kunna få tag på ett av ovanstående tre dokument (CoC/Tillverkarintyg/CE-intyg) för en 60-tals plåtscooter?

Om det visar sig att det skulle vara möjligt att på ett enkelt sätt registrera ett infört fordon utan papper, öppnas för oss en veritabel guldgruva, eftersom Italien är fullt av papperslösa fordon (som blivit "skrotade" för skrotningspremiens skulle eller permament avregistrerade för att kunna nyttja någon miljöpremie vid anskaffande av ny bil ("löser" du in ett euro 0 fordon i Italien kan det ge upp till €1.000 i rabatt)...

Är det någon här som är bättre på de byråkratiska svängarna än jag som skulle kunna verifiera ovanstående?

Länken till transportstyrelsens sida är http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... till-slut/

PS. Ovanstående gäller enbart vid införsel från annat EU-land och ej vid import från nation utanför EU. Gäller inte heller för införsel av flytt- eller arvegods.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Ok, ett litet steg för mänskligheten är taget - kontaktade transportstyrelsen men samtalet bröts tyvärr när jag skulle få den avgörande informationen.

Hur som helst, ställde frågan ovan till en vänlig kille från norrland som trodde det gällde veteransnöskotrar, och han hann med att säga innan det bröts:

"-Ja, det borde ju gå. Det finns ju folk som renoverar och registrerar 'skogsvrak'... Men jag ska höra efter med ursprungskontrollskillarna, men de är svåra att få tag på... Kan du lämna din mailadress?

- victor@..." *click*
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Det har skrivits lite i ämnet tidigare men ingen har kommit på en lösning så vitt jag vet.
Det är en stor skillnad byråkratiskt sett på ett skogsvrak och ett importerat fordon. Skogsvraket har nämligen med stor sannolikhet tidigare varit registrerad i Sverige och kan således med olika intyg (i optimala fall orginalkopior från något duktigt länsarkiv) åter registreras in.
Det kan även vara så att om du hittar en scooter i skogen och lämnar in den hos polisen så kan papprerna du får från polisen när du senare hämtar ut den räcka som ursprungshandling. Jag har nämligen för mig att det står något om fordon som köpts från polisens hittegodsavdelning i reglementet för ursprungskontroll och det måste ju vara likvärdigt.

Men ge inte upp, säg till om du hittar en laglig lösning.
C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

crispin wrote:Det har skrivits lite i ämnet tidigare men ingen har kommit på en lösning så vitt jag vet.
Det är en stor skillnad byråkratiskt sett på ett skogsvrak och ett importerat fordon. Skogsvraket har nämligen med stor sannolikhet tidigare varit registrerad i Sverige och kan således med olika intyg (i optimala fall orginalkopior från något duktigt länsarkiv) åter registreras in.
Det kan även vara så att om du hittar en scooter i skogen och lämnar in den hos polisen så kan papprerna du får från polisen när du senare hämtar ut den räcka som ursprungshandling. Jag har nämligen för mig att det står något om fordon som köpts från polisens hittegodsavdelning i reglementet för ursprungskontroll och det måste ju vara likvärdigt.

C
Jag ska höra av mig till dem igen så snart som möjligt.

Eftersom ett oregistrerat fordon ska ha EC eller typ-papper, och dessa självklart inte går att få tag på för exvis en Lambretta m t p att Innocenti inte längre existerar, borde det gå att ursprungskontrollera m h a exvis ett reg-bevis för en annan scooter av samma modell; anledningen till att man gör det är väl för att få rätt siffror på reg-beviset, inte sant?

Hur som helst, jag återkommer, och om någon annan har input är det också välkommet.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Plocka hem, kontakta MHRF för ursprungsbesiktning, registreringsbesiktiga. Det funkar, men bara om modellen sålts i Sverige.

/G
victor wrote:
crispin wrote:Det har skrivits lite i ämnet tidigare men ingen har kommit på en lösning så vitt jag vet.

C
Jag ska höra av mig till dem igen så snart som möjligt.

Eftersom ett oregistrerat fordon ska ha EC eller typ-papper, och dessa självklart inte går att få tag på för exvis en Lambretta m t p att Innocenti inte längre existerar, borde det gå att ursprungskontrollera m h a exvis ett reg-bevis för en annan scooter av samma modell; anledningen till att man gör det är väl för att få rätt siffror på reg-beviset, inte sant?

Hur som helst, jag återkommer, och om någon annan har input är det också välkommet.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Hedge wrote:Plocka hem, kontakta MHRF för ursprungsbesiktning, registreringsbesiktiga. Det funkar, men bara om modellen sålts i Sverige.

/G
Det låter ju fantastiskt. Finns det några skrivna källor att hänvisa till? Så att man sedan inte står där, harklande, utan att kunna referera till något?

Vh vic
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Bo Martin "forsakringar (at) scooterklubben.com" är ju också SSK:s man hos MHRF, kan väldigt mycket om sådant här. Maila honom!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Samma procedur som används för alla skogslik utan papper. Ingen skillnad. Dock, som sagt: Modellen måste ha sålts i Sverige, och skall vara i orginalskick eller som det heter 'tidstypiskt modifierad'. Annars tar inte MHRF i den. Kontakta MHRF så kan dom upplysa dig.

EDIT:

Tydligen har relglerna/förfarandet ändrats så att man måste kunna styrka att 'fordonet funnits i Sverige i minst 20 år' om man inte kan uppvisa gamla papper. Om man med det avser aktuellt fordon, eller fordonsmodellen är oklart.

Länk:
http://www.mhrf.se/index.php?show=ursprkontroll&f=u8

/G
victor wrote:
Hedge wrote:Plocka hem, kontakta MHRF för ursprungsbesiktning, registreringsbesiktiga. Det funkar, men bara om modellen sålts i Sverige.

/G
Det låter ju fantastiskt. Finns det några skrivna källor att hänvisa till? Så att man sedan inte står där, harklande, utan att kunna referera till något?

Vh vic
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Post Reply