Köpråd önskas ang P 200 E, långmilare.

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
darter
Drömmare
Drömmare

Köpråd önskas ang P 200 E, långmilare.

Post by darter »

Hej, helt ny här på forumet.

Ska kolla på en P 200 E ikväll.
Enligt bilbesiktningen gick vespan igenom senaste besiktningen utan några anmärkningar. Dock ska vespan enligt protkollet ha gått drygt 8000 mil. Motor och växellåda ska enligt ägaren vara renoverad under 2008. Enligt honom finns det kvitton på hela renoveringen.

Så till min fråga. Är det en vettig ide att köpa en vespa som gått så långt, eller borde jag hoppa över den? Eller är det så att om den går bra och ser bra ut bara är att köpa?

Tar gärna emot andra synpunkter på vad som bör kontrolleras vid eventuellt besök.

Tacksam för snabba svar.
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Är inte 8000 mil extremt långt för en Vespa? Stämmer det verkligen?
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
darter
Drömmare
Drömmare

Post by darter »

Stod så i besiktningsprotokollet och av provkörningen att döma är det inte alls otroligt. Således ingen affär.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Antalet mil spelar inte så stor roll om motorn är väl omhändertagen.

/G
darter wrote:Stod så i besiktningsprotokollet och av provkörningen att döma är det inte alls otroligt. Således ingen affär.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Självklart kan en Vespa hålla hur många mil som helst om nödvändiga delar byts. Frågan är ju hur milen har påverkat skicket på karossen. Ser karossen någorlunda snygg/rostfri ut, motorn går utan missljud och priset är lågt kan man ju alltid byta det som är utslitet. Men det gäller nog att köparen har en viss mekvana om affären ska löna sig.
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Det bästa är ändå att åka och kolla på den

Om motorn är helrenoverad ser jag inte några problem i att den skulle gått 8k mil. Däremot så borde växelhandtag och styrhuvud vara ganska slitna för att inte tala om framgaffeln som borde ha nigit ett antal gånger på den sträckan.

Sen beror det på priset, men generellt skulle jag inte vara rädd för en vespa som på 30 år körts 250 mil per år och motorrenoverats 2008

/HB
darter
Drömmare
Drömmare

Post by darter »

Lite återkoppling.

Motorn var väldigt pigg och gick mycket rent.
Tyvärr var det en hel del annat på den som inte var något vidare bra.
Bland annat kändes växellådan ytterst oprecis samt att tvåan och trean konstant hoppade ur. Mycket möjligt att det var fråga om justering.
Tyckte också att den drog snett, kändes precis som att den var ramsned.
Frambromsen tog knappt.

Om det inte vore för att den drog snett hade jag möjligen kunnat köpa den men är egentligen i första hand ute efter en PX eller P som jag inte måste börja med att mecka med.

Tack för alla svar.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Köp den inte om du inte är nöjd med den. :D
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Nej, det är nog bättre att hoppa den.

Hoppar 2:an och 3:an ur är växelkorset slutkört. Det borde det inte vara om den motorrenoverades för en säsong sedan. Eftersom det är meckigt att byta är det inget som rekommenderas om du inte är extremt motorkunnig.

Att den drar snett och saknar bromsar kanske beror på att du har MC-vana sedan tidigare? Alla Vespor har motorn till vänster och det påverkar förstås balansen. Avsaknaden av vettig broms är den främsta anledningen till att vi eftermonterar skivbroms :)
darter
Drömmare
Drömmare

Post by darter »

Tack för infon ang växlarna. Bra att veta till nästa vespa jag tittar på.
Har haft en PX 200 E tidigare i tre år som blev stulen och den drog inte till närmelsevis så mycket. Inte heller var bromsen så svag. Bromsen kan ju självklart enbart ha varit frågan om justering dock.
Håller fortsatt på att kollar på vespor så om ni har tips på vad man ska kolla efter vad gäller problem och brister så skriv gärna.
Post Reply