Något skruvad PX 200E, vägrar varvar ur !

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
User avatar
olsann
Drömmare
Drömmare
Posts: 6
Joined: Fri 13 Aug 2004, 13:14
Location: Sweden

Något skruvad PX 200E, vägrar varvar ur !

Post by olsann »

Har kört fast, har så lite tid, och har definitivt inget tålamod...

På min PX 200E-86 med endast 800 mil lugna har pillat dit en Malossi
210cc, HP4 svänghjul och ett SIP Racing exhaust "Performance", och
original förgasare med 130 munstycke.

Vi har sänkt tändningen men inte så mycket som vi hört att man ska.
Den gick så ruskigt dåligt när vi sänkte mera. Efter ca 80 mil så
kollade kolven nu i lördags och den såg jätte fin ut, inte det
minsta tecken på någon skada i toppen av kolven.

Efter vi skruvat upp luftskruven hela 2,5 varv går den så bra den
kan just nu. Den går igång på typ förstas kicken, svarar som ett
skott men varvar inte ur när man i friläge drar på full gas !?

När man kör kan man mjölka upp den till bättre varv, alltså gasa
fullt, släpp av, gasa lite till, släppa lite, öka lite till, och så
lite till, tillslut är är vi uppe i högre varv men det skulle gå
att klämma ut mera hör man...


JAG SÅ TRÖTT PÅ MOTGÅNGAR, VAD GÖR MAN ?
Ändra tändningen, större munstycket, luftskruven ?

Eller är det bara hot om våld som hjälper ?

//Ola

Born again!
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Hur står det till med tändningen i övrigt?
Matarkablar (kolla vid tändenheten/tändspolen)
Tändstiftet
Tändhatten

Går den bättre eller sämre utan luftfilter?

Vilket gradtal har du på förtändningen? Den extra skåran i HP4-svänghjul är ibland lite dåligt anpassade till PX...

Har du portat vevpartiet?

Har du origial lågfartsmunstycke?

Norrie Kerr, den gamle scootertrimmaren skriver alltid att man skall använda TLC vid trimning av gamla scooters...
/Calle
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by olsann</i>
<br />Har kört fast, har så lite tid, och har definitivt inget tålamod...

På min PX 200E-86 med endast 800 mil lugna har pillat dit en Malossi
210cc, HP4 svänghjul och ett SIP Racing exhaust "Performance", och
original förgasare med 130 munstycke.

Vi har sänkt tändningen men inte så mycket som vi hört att man ska.
Den gick så ruskigt dåligt när vi sänkte mera. Efter ca 80 mil så
kollade kolven nu i lördags och den såg jätte fin ut, inte det
minsta tecken på någon skada i toppen av kolven.

Efter vi skruvat upp luftskruven hela 2,5 varv går den så bra den
kan just nu. Den går igång på typ förstas kicken, svarar som ett
skott men varvar inte ur när man i friläge drar på full gas !?

När man kör kan man mjölka upp den till bättre varv, alltså gasa
fullt, släpp av, gasa lite till, släppa lite, öka lite till, och så
lite till, tillslut är är vi uppe i högre varv men det skulle gå
att klämma ut mera hör man...


JAG SÅ TRÖTT PÅ MOTGÅNGAR, VAD GÖR MAN ?
Ändra tändningen, större munstycket, luftskruven ?

Eller är det bara hot om våld som hjälper ?

//Ola

Born again!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

både Malossin och ditt nya avgasystem börjar ge effekt när en originalvev inte räcker till längre. läs instruktionen som kom med malossicylindern, porta veven eller ännu bättre köp en ny race-vev. ett bättre topplock än original kan också rekomenderas

och som Calle skriver, mät upp tändningen och strobba, omfrästa HP4 och PK-XL svänghjul är inte att lita på, kolla först att du använder rätt kilspår.

lycka till

Federico
User avatar
olsann
Drömmare
Drömmare
Posts: 6
Joined: Fri 13 Aug 2004, 13:14
Location: Sweden

Post by olsann »

Tjenare,

Fick tidigare idag ett förslag av Mats att det kunde vara för
mycket eller för lite luft.

Då tänkte jag till och gjorde det lättaste när jag väl kom hem.
Så bort med allt kring förgasaren, LUFTEN ÄR FRI, tänkte jag...

Höll på att åka av vägen efter detta ingrepp !

Den drog iväg så blodigt på ettans växel, på rent gaspådrag.
Drog som vanligt på full gas och så i en kurva, vägen svängde
men jag åkte bara på bakhjulet, det höll på att gå åt....


Sedan har jag dragit fram och tillbaka i industriområdet skruvat
lite på mixtur-skruven, allt från ett kvartsvarv till som nu när
jag landat på ett varv.

Den gick inte upp 100 % på fullt gaspådrag utan till uppskattningsvis
90 % urvarvning, och så bludrade den till lite och sedan fortsatte
den till vad jag upplevde som max/100 %.

Skruvade fram och tillbaka på mixture-skruven och lyckades kanske
med att flyttade bluddret lite på tidsaxeln men det gick inte att
få bort helt.

När jag senare kom hem och satte på locket förgasarboxen men inte
luftfilter och luft-gummislang från förgasarlådan, satte sedan på
sidokåpan. Nu går den inte lika bra, men säkert 10 ggr bättre än
med luftfilttret på.

Med andra ord så kvarstår det uppenbart lite skruvande...

Born again!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

hur ser det ut under din sadel där luften ska in? måste vara fritt in där annars går den surt.

en variant som jag sett men inte testat själv är att montera ett "K&N" filter direkt på förgasarburken där gummibälgen nu sitter. min erfarenhet är att gummibälgen tar en del effekt, framför allt får man snabbare respons med öppningen nära förgasaren.

Federico
Nypa
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 77
Joined: Fri 23 Sep 2005, 19:29
Location: Ljungsbro
Contact:

Post by Nypa »

Tjenixen, jag har nog stort sett samma problem med att den bluddrar på högvarv och har kommit fram till (tror jag) att brytarspetsen inte hänger med, alltså inte orkar med att öppna och stänga.
Ska nu inhandla nya brytarspetsar, de gamla vet jag inte hur länge de har suttit så fjädern är väl inte purfärsk så vi får se om det hjälper.

Kolla upp dina kan vara samma problem.

Själv kör jag en Primavera -68

----"När jag kör min Primavera så blir det Blåååröksdimma"----
Patrik_
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 64
Joined: Wed 12 Apr 2006, 15:16
Location: Sweden

Post by Patrik_ »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Nypa</i>
Kolla upp dina kan vara samma problem.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det är bara det att PX har brytarlös tändning…

/Patrik
Post Reply