Rengjøring av kolv

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Rengjøring av kolv

Post by janove »

JAg har lagt in denna frågan under prosjekt bilder tråden tidligare utan några svar och førsøker meg her.

Jag har presis klarat att få ut kolven på min Bella som hadde satt seg efter 40 år av stillastående.

Syllindern ser ut som at den bara ær att hona, och at den blir bra.

Frågan ær om kolven går att rædda. Den ser ut som f----n men jag håppas på lite tips om hur jag kan bli av med skiten på den.

Jag har tenkt på at legga den i allt møjligt men håppas at jag kan få lite tips her inne.
http://img258.imageshack.us/i/dsc0024o.jpg/]Image
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Man brukar kunna tvätta av kolvar med diesel och polera dem med 600 våtslippapper men i detta fallet ser det ut som om den har suttit i en cylinder som nypt, kanske pga oljebrist. Kraftiga repor och riktig rost

Jag skulle köpt en ny kolv (om det finns) efter att ha kollat om cylindern måste borras om

/HB
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Post by janove »

henrikborjeson wrote:Man brukar kunna tvätta av kolvar med diesel och polera dem med 600 våtslippapper men i detta fallet ser det ut som om den har suttit i en cylinder som nypt, kanske pga oljebrist. Kraftiga repor och riktig rost

Jag skulle köpt en ny kolv (om det finns) efter att ha kollat om cylindern måste borras om

/HB
Hei och takk før svar. Att kjøpa ny kolv er en utmaning.

Vad jag kan se på kolven er den inte utsatt før något nyp, her er det antagligen jag soom har skrapat med nageln.

JAg tror inte skiten sitter så otroligt hårdt men det er mye av det.

Cylindern behøver till 99% sikkerhet ikke borras om
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
gusten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 71
Joined: Tue 13 Oct 2009, 13:05
Location: Lund

Post by gusten »

Kolsyreisblästring med efterföljande polering kanske kan vara ett alternativ ?

Hur fick du ut kolven ? Knackade du ut den ?
Ural m72 och BMW R75 i garaget nu i sällskap med en Lambretta li 1958
User avatar
borje
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 39
Joined: Mon 05 Jan 2009, 14:17
Location: Borås

Post by borje »

Här är en sida med måttsatta kolvar som kanske kan vara till hjälp.

http://www.pvlsverige.se/vrm/kolvar/kolvar.html
**********************
Touring 150cc, 62'a, VGLB1T
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Post by janove »

Då har jag fått kolven i diesel ett par dagar och har då polerat lite på den efterpå.

Inte allt før illa resultat med tanke på hur den såg ut innan jag børgade.
Men så blir det alltid ett par utmaningar.

Som ni ser på foto hær under så har det gått av en bit av kolven, jag vet inte om det gjør någon direkt skillnad eller lite. Om ni ser på min tumme så får man ett inntrykk av hur "stor " bit som saknas.

Vidare ser det inte ut som om jag får loss kolv ringarna. JAg har gått fram med ett rakblad før at førsøka att få bort så mycket som møjlighet av skiten før at få den at lossna.

Sist men inte minst ser det ut som om at det har "irret" (vet inte det svenska ordet) lite på toppen. tenker her at jag eventuellt kan "slipa" bort detta.

Vad tror ni? ska jeg bruke mer tid på denna kolven eller er det hela kjørt?

Her er det kolven har "irret"
http://img683.imageshack.us/i/dsc0046xt.jpg/]Image

Toppen av kolven ser inte allt før illa ut.
http://img691.imageshack.us/i/dsc0047ts.jpg/]Image

Her ser ni den lilla biten som saknas,
http://img690.imageshack.us/i/dsc0045id.jpg/]Image

http://img39.imageshack.us/i/dsc0048xf.jpg/]Image
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

janove wrote:
Hei och takk før svar. Att kjøpa ny kolv er en utmaning.
Åfan? jag googlade i 3 sek?
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 0476683095
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Post by janove »

Tanken var god men den kolven er til en 200cc. Det er en relativt vanlig modell.

Den jeg har er en R154, 150cc betydeligt større utmaning
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Post by janove »

Da har jeg behov før hjelp. Igjenn.......

Kolvringarna sitter som f...n, jag ahr førsøkt med at slå med hammare på en skruvmejsel før at få loss dem utan att rubba dom en milimeter.

Några førslag på hur jag kan få loss dom utan at riskera att førstøra kolven?
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Ikonen
Entusiast
Entusiast
Posts: 190
Joined: Sat 19 Dec 2009, 02:15
Location: Göteborg

Post by Ikonen »

Kanske ha kolven i röstlösarbad i ett dygn och se vad som händer? Kanske 5-56 eller liknande som får verka en längre tid.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Post by janove »

jag la kolven i felg rens i två omgånar innan jag børgade slå loss på dom, utan resultat.

Problemet er vell at det har irrat på "baksidan" av ringarna och der trenger inte diesel eller något annat in
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Ikonen
Entusiast
Entusiast
Posts: 190
Joined: Sat 19 Dec 2009, 02:15
Location: Göteborg

Post by Ikonen »

Värme kanske hjälper, fram med gasolflaskan?
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
Post Reply