Det känns dags att även jag dokumenterar vad som händer med min Lambretta. Det är en TV 175 av serie 2 från 1961 och till att börja med kanske jag ska dra lite historia och bakgrund till scootern.
Historia
Det är så att jag sedan flera år tillbaka (sedan ca 2005) har letat efter en Lambretta av just den här modellen och serien − för jag fastnade för dess former och linjer.
En dag i februari 2009 ringde en äldre herre till mig − han hade sett min köpesannons och faktiskt den av mina annonser som jag satt ut här på Scooterklubbens marknad (Tack Scooterklubben!). Han sa att han hade just en sådan ståendes i garaget − exakt den modell och serie som jag så tydligt i annonsen sa att jag letade efter och önskade köpa. Herren berättade att han hade köpt scootern ny och han mindes fortfarande glädjen den dagen i juli 1961 som han fick åka in till Chalmersgatan 31 här i Göteborg för att hämta ut sin scooter − som han sedan tidigare hade beställt och lagt handpenning på hos Terra Motor AB.
Jag kan förstå att han var en mäkta stolt ung kille pluggandes på Chalmers till ingenjör som den sommaren fick många mil på sin scooter och att hans tidigare somrars knegande på Hindåsgården hade gett honom valuta för riksdalerna.
Åren gick, men inte så många, för 1964 var herren nyexaminerad ingenjör från Chalmers och han fick sitt första jobb på Volvo i Skövde. 1965 hade kassan stärkts, jämfört med att vara student, och Lambrettan fick lämna plats till den första bilen i hans ägo. Sedan dess och fram till april 2009, ca 44 år, hade Lambrettan inte rastas en mil och trippmätaren stod fortfarande på ett fåtal 2 596 mil, tills en vårdag i april då det var dags för mig att återigen få höra ljudet av skönheten!
Jag tömde den halvfulla tanken på bensin, för något sa mig att så gammalt bränsle inte kommer att tända och fyllde på ny fräsch bensin. Bytte olja i motorn, rengjorde förgasaren, tog fotpumpen till cykeln och fick luft i de gamla Gislaveds-däcken (som än efter snart 1 år håller luften). Men något nytt tändstift verkade inte behövas för gnista fick jag − men än kanske inte den rätta gnistan, men det tänkte jag snart skulle ge sig. För det behövdes inte allt för många kickningar innan de första hostarna började höras och ytterligare några innan jag satte mig på den för att åka de första staplade stegen på ett antal decennier. Snacka om känsla att få uppleva detta! Vilken kvalité!
Lite fakta
I köpet fick jag även med gamla dokument på scootern och däribland originalkvittot från den 4:e juli 1961.
2 329 kr kostade scootern och med varuskatt på 4,2%, samt "Utrustning" för 78 kr, blev den totala summan 2 508 kr. Enligt SCB's prisomräknare är det 26 694 kr i dagens penningvärde (mars 2010).
Framtid
Sedan scootern andades luft igen genom sin förgasare en vårdag förra året, var det i påskas i år 2010 dags att än en gång ta fram pärlan!
Hon startade så vackert och jag tog mig en tur runt området. Men framåt kvällen var det dags att påbörja renoveringen. För under vintern har jag samlat kunskap, delar och pengar till att få henne fin igen! Jag kommer här i tråden att visa hur hon fortskrider och förhoppningsvis vill ni hjälpa mig med problem, idéer, tankar och ge mig inspiration!
Foton