Portning av block - malossi 136

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
discohed
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 40
Joined: Tue 12 Jan 2010, 11:30
Location: Malmö, Sweden

Portning av block - malossi 136

Post by discohed »

Ska försöka få till det där med portning av blocket till min PV och anpassa till en malossi 136 cylinder. http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... LOSSI.aspx. Kommer köra kittet med befintligt reedinsug direkt till cylinder.
Behöver tips angående tillvägagångssätt. Vilka verktyg ska jag använda?

Jag har fixat så att jag kan lägga på aluminium material på utsidan av blocket för att porten ska kunna vidgas utan problem. Den enda information som tillhandahålls av malossi är följande, "Then join the section of the transfer ports on the crankcase with that on the cylinder, using the base gasket as point of reference."

Att tillägga är att jag redan har förstärkt koppling, utökad utväxling, poninibananblås, 28 mm dellorto fugge med reedmatning till cylinder.
Min gamla malossicylle med enkolvringskolv har skurit och nu är jag trött på att den stått i skamvrån sen 1996 och ska nu ut på vägarna igen.

På inköpslistan står även en ny fetare worb5 vev. http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... orb+5.aspx Och på önskelistan ett 12 voltssysem såklart. Får försöka köra med brytarsystem ett tag till. Funkar förresten worbveven med originalbrytarsystemet?

Så till min fråga igen, hur ska jag porta? Hur djupt ska man gå, vilka vinklar/böjar ska man ha i blocket mm, vilka verktyg ska användas? Funkar biltemas Minislipmaskin, 130 W
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=125173

Polinis instruktioner för portning är ju ganska utförliga och tror ni experter att jag kan använda dessa instruktioner för att porta till malossikittet eller har ni andra användbara tips. Jag har även kollat på scooterhelp och deras utförliga instruktioner men det är återigen till Polinikittet som de refererar till.

Tack på förhand
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

Post by primmy73 »

Hei,

Worb veven är inte för dig. Den är anpassad för crankcase reed, och du skulle ju mata via cylindern. Fullcirkel fungerar bäst men i princip kan du köra med originalveven. Fullcirkeln fyller upp vevhuset bättre och ger en högre vevhuskomppression och dessutom så är den i bra balans.
Finns 12v system till både 19/20 och 20/20 vevar, dock är en 20/20 att föredra.

Polini portning, samma gäller för malossi och övriga cyllen
http://www.scooterhelp.com/tuning/vespa ... stall.html

Och en par bilder för inspiration


Här har man bultat fast cylindern i ena blockhalvan i taget och portat innifrån, bra sätt att få en fin övergång från cylle till block.

Image

Image

nicke
discohed
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 40
Joined: Tue 12 Jan 2010, 11:30
Location: Malmö, Sweden

Post by discohed »

Hej Primmy
Tack för svar. Ska kolla på fullcirkelvevar, har du något tips, vilken ska man välja? Det finns ju en del på Sip. Vill ju så klart ha en 20/20 om den är att föredra.
Förresten, vilka lager och packboxar ska jag använda till en sådan vev?
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

Post by primmy73 »

Hei,

Original tändningen kommer inte att passa med 20/20 veven, så du måste investera i ett tändsystem också.
20/20 är att föredra för att den är hållbarare, men jag tror att Subitus körde med 19/20 på sin filade polini, utan problem. Jag körde 2000 km med min poliniprimmy i somras och min vev(19/20) höll ihop fast jag kör med olättat original svänghjul. Hållbarheten går väl hand i hand med körstilen.
Primaverans original svänghjul väger närmare 3kg om jag minns rätt, mot 1kg eller 1.6kg Vespatronic/Parma svänghjul. Försöker väl säga att om du reijsar så måste du ha 20/20 men om du tar det relativt lugnt så kommer du undan med 19/20. Om du sen vid senare tillfälle satsar i Vespatronic så kommer ju veven att få en märkbar avbelastning och kommer att klara av en sportigare körstil.

Om budgeten tillåter skall du glömma allt ovan och göra det rätt med en gång:

Fullcirkel vev 20/20

http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... Vespa.aspx

Vespatronic tändning 20/20

http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... Vespa.aspx


Om du har en budget:

http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... Vespa.aspx

Kör med original tändning.




20/20
Lager koppling typ 6303 17x47x14
packb. koppling 22,7x47x7/7,5

Lager svänghjul Nu204 c3 20x47x14
packb. svänghjul 20x32x7

edit: calle har lagt in en länk på en tabell alla lager/packbox storlekar. Använd sök funktionen så borde du hitta
nicke
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

Ahhh... kul att möta våren på en vässad smallie...

Biltema maskinen du länkar funkar säkert för detta jobb.
Men för att göra ett snyggt/enkelt jobb kan jag rekomendera:
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=116326
Förmodligen lika dyra som maskinen du hade i åtanke men värda varenda krona! Vid behov smörj med sprit lr stearin, låter sjukt men funkar.
Tror inte du behöver lägga till material på blocket för att matcha en malossi 136cc, såvitt du inte siktar mot stjärnorna. Försök undvika detta om du kan. Gammal gjuten alu är lurigt även för duktiga svetsare.

Jag körde 19/20 worb spezial lip dock med vespatronic s-hjul till min filade polini.

Att lätta orginal PV s-hjul är i det närmaste menlöst, har försökt. Verkar som att det är magneterna som väger mest. Svarvade våldsamt ett orginal hjul med minimalt gods kvar för att inte skjuta magneterna igenom sadeln, knapp vikt skillnad, inte värt jobbet.
En eftermarknads tändning (typ parma, v-tronic) gör mycket på totala upplevelsen, nästan så att jag hade prioriterat den framför mycke annat lull-lull.

Att matcha blocket rätt..... Finns förmodligen lika många skolor som det finns 2-taktare. Kolla runt på nätet, GSF, et3.it, smallframeforum.com, youtube.
Tänk på att det skiljer sig en hel del på slipning beroende på om man kör med vev lr kolvstyrt. Låna boken "two stroke performance" av Graham Bell på biblioteket, han har en del tips. Eller som Pdf:
http://www.kreidler.nl/artikelen/perfor ... m-bell.pdf

Ps. Reedmatad 136:a och 28:a fugge kan troligtvis belöna dig med ett par xtra smiles om du överväger lite vassare expansionskammare än bananen.Ds :wink:
-1967 Primavera 154cc-
discohed
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 40
Joined: Tue 12 Jan 2010, 11:30
Location: Malmö, Sweden

Post by discohed »

Stämmer detta nu då? Här är min iköpslista.

Full circle crankshaft Vespa
PK125/XL 20/20mm
Art.Nr. 45063000 1.264,35 kr
129,73 €
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... Vespa.aspx

CDI ignition VESPATRONIC Vespa
PK, incl. flywheel, stator
plate, coil, voltage regulator
tool
Art.Nr. 50006000 3.491,50 kr
358,25 €
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... Vespa.aspx

Racing cylinder 136cc MALOSSI
Vespa PK/PV, direct or
crankshaft casing intake,
Ø=57.5mm, incl. cylinder head
Art.Nr. 15030000 1.672,80 kr
171,64 €
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... LOSSI.aspx

Bearing crankshaft clutch V50/
PV/ET3/PK/XL, 17x47x14
Art.Nr. 22768700 154,67 kr
15,87 €
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... h+V50.aspx

Bearing flyhweel side V50/S/SS
PK/S/XL/XL2/FL/MINARELLI engin
output shaft wheelside Vespa
20x47x14, SKF/FAG, C3 bearing
Art.Nr. 90030000 96,29 kr
9,88 €
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... 50SSS.aspx

Oil seal flywheelside V100/
PK50/80/100/125/S/XL/FL/N/Rush
XL2, big cone, 20x32x7mm
Art.Nr. 15579100 51,56 kr
5,29 €
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... +V100.aspx

Oil seal kit V50/90/PV/ET3/PK
50-125/S, 19mm,
19x32x7-22,7x47x7/7,5-37x37x7
Art.Nr. 91100000 82,65 kr
8,48 €
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... ET3PK.aspx


Vad säger proffsen, lirar grejorna ihop, speciellt då vev, lager och packboxar som jag är lite osäker på?
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Post by wanten »

Du har glömt insug och reed.
discohed
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 40
Joined: Tue 12 Jan 2010, 11:30
Location: Malmö, Sweden

Post by discohed »

Har redan insug och reed från gamla kittet som var ett malossi 121ccm.

Det kanske finns någon här som vill köpa min gamla malossicylle med topp och borra om?
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

Post by primmy73 »

V.tronic för 294e(310e - online discount 5%)
http://www.duepercento.com/product_info ... cts_id=309

Tvivlar på att reed från lilla malossin är samma som till 136..fast är inte säker. Någon vet säkert.

Annars ser prylarna rätt ut. Veven du har nu kräver att reed-ventilen monteras direkt i cylindern.
discohed
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 40
Joined: Tue 12 Jan 2010, 11:30
Location: Malmö, Sweden

Post by discohed »

Ja, jag tänkte testa med mitt bef. reed och insug. funkar det inte får jag beställa nytt sådant också.
discohed
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 40
Joined: Tue 12 Jan 2010, 11:30
Location: Malmö, Sweden

Post by discohed »

primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

Post by primmy73 »

Hei! Alltid lika roligt med paket.
Kollade igenom din lista på nytt och såg att du har kullagret 20x47x14 till vevens svänghjulsida. Det är helt rätt men det finns ett alternativ,tvådelade nållagret NU204, som underlättar mycket då du lägger ihop blockhalvorna.

Image

Image

NU 204 har jag köpt på lokala lagerhandlaren, borde finnas på hyllan,standardvara.

Om du bestämmer att använda nållagret så har du inte köpt kullagret i onödan,som du ser på bilden så är det samma lager som huvudaxeln använder sig av.

nicke
discohed
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 40
Joined: Tue 12 Jan 2010, 11:30
Location: Malmö, Sweden

Post by discohed »

Kanon, tack för infon. Då fixar jag ett NU204 också.
Kan även upplysa om att mitt gamla reedkit funkar med nya cyllen.
discohed
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 40
Joined: Tue 12 Jan 2010, 11:30
Location: Malmö, Sweden

Post by discohed »

Så där ja, då har scootermeckgurun Henrik hjälpt mig att få ur alla lager. Henrik uppmanade mig att även ändra utväxling i detta projekt, så till frågan, vad tycker ni att man bör köra på?
Henrik trodde att standardutväxling skulle bli lite väl högvarvigt.
Vad säger ni?
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Vad sitter där för drev nu?

Jag skulle siktat på en primärutväxling kring 2.6 , då får du en toppfart kring 115km/h på 8000 varv vilket ska gå bra utan att du behöver växla om 4.e växeln.

Om scooterhelp har rätt har du idag en 24/61=2.54 primärutväxling vilket innebär att du inte behöver byta.

/HB
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

Post by primmy73 »

En kort 4:de växel borde vara bra med malossin, eftersom den trivs högre i registret.

DRT gör denna som fungerar med original primmy julgranen.

http://www.duepercento.com/product_info ... cts_id=355
discohed
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 40
Joined: Tue 12 Jan 2010, 11:30
Location: Malmö, Sweden

Post by discohed »

Japp, idag har jag en 24/61 primärutväxling.
Är det värt 1000 spänn att skaffa en kort 4:de växel?
Jag ska inte tokrejsa på något sätt. Primmyn borde väl bli kul ändå? Eller kommer man att reta sig på originalutväxlingen. Faktum är att jag inte vet hur den känns att köra nu med denna setup.
De pengarna kanske jag kan ha till något annat, typ ny lack eller något sånt. Shit det finns ju hur många hål att stoppa slantarna i när man börjar riva och renovera. Det är ju precis som ett husprojekt...
:-?
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Jag hade hellre sparat pengarna - den korta 4:an behövs om du får kraftig motvind/uppförsbacke då steget mellan 3:a & 4:a kan bli lite långt med orginalet.
Jag tror du blir nöjd med originalet.

/HB
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

Post by primmy73 »

Testa med originallådan om den orkar dra på fyran så fint, om inte så kommer ju vinter i vilket fall som helst snart igen.

Jag körde min poliniprimmy med originalutväxling och down n´forward blås förra säsongen och had inte mycket nöje av fyran, jag är 185cm 80kg.
Blåset är typ det sämsta möjliga för vridet, kan vara att med ett PM40 eller FRANZ skulle det ha fungerat bättre.

Skulle nog ha gett 1000 spänn direkt om man hade kommit upp i registret då man låg och tryckte bakom legshielden på landsvägen.

För quattrinimotorn är drt fyran inskaffad.
discohed
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 40
Joined: Tue 12 Jan 2010, 11:30
Location: Malmö, Sweden

Post by discohed »

Sakta men säkert är PVn snart färdiglackad. Motorn har fått upptagna portar och nya lager överallt och kan snart stoppas tillbaka i ramen om en vecka förhoppningsvis. Jag behöver beställa lite kompletterande grejor.
1. Mitt elsystem är nu konverterat till 12 Volt och då behöver jag nya lampor. Vilken sort använder ni som har konverterat till 12 V.?
2. Tändstift verkar vara svårt att få tag på här hemma. Rekommendationen är ett Denso W 24 FS-ZU och dessa finns att köpa på Sip, men ett liknande stift finns till exempel varken på MC-huset/Malmö eller MC-depån/Staffanstorp. :-(
3. Jag har sett i Subitus tråd att HT coil och regulator har placerats under sadeln, har ni några andra bra ställen att sätta dessa grejor på? Hur har ni gjort kabeldragning till exempel?
4. En sista fråga till er som installerat Vespatronic tillsammans med Malossi 136. Vad jag kan se så finns inga markeringar på statorplattan hur den ska sitta, den enda info jag hittat på nätet är denna bild: http://img459.imageshack.us/img459/5573 ... nikrk5.jpg
Givetvis får jag stroba tändningen till 17° men det hade varit bra med ett utgångsläge för statorplattan så att man kan starta motorn. Kan detta stämma?
    primmy73
    Entusiast
    Entusiast
    Posts: 247
    Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
    Location: Finland

    Post by primmy73 »

    1. Jag tog de gamla 6v lamporna med mig och gick till lokala lampspecialisten. Han hade alla i hyllan.

    2.Kan säkert använda ett NGK eller Bosch el. motsvarande..

    3.Handsfacket på vänster sida? Jag hatr som subitus valt att placera i förgasarutrymmet.

    4.Bilden borde fungera som utgångsläge, dock är den för en M1/M1L cylinder, jag använde bilden som ref. och hade 22/14 med bildens anvisning.
    kolla bara med strobon.

    nicke
    discohed
    Nybörjare
    Nybörjare
    Posts: 40
    Joined: Tue 12 Jan 2010, 11:30
    Location: Malmö, Sweden

    Re: Portning av block - malossi 136

    Post by discohed »

    Primavera Malossi 136 Dellorto PHBH BS 28mm Vespatronic 12V

    http://www.youtube.com/watch?v=xJBRyEagyQU" onclick="window.open(this.href);return false;

    Nu snart börjar det likna något...

    :twisted:

    ... och hur ska man göra nu för att Bilprovningen inte ska bli för nyfikna?
    discohed
    Nybörjare
    Nybörjare
    Posts: 40
    Joined: Tue 12 Jan 2010, 11:30
    Location: Malmö, Sweden

    Re: Portning av block - malossi 136

    Post by discohed »

    Problem
    Varför tokrusar motorn på tomgången ibland?
    Blir inte bättre när man chokar, den bara fortsätter ändå
    Setupen är som ovan.
    Reed direkt till cyllen
    I filmen ovan har jag inte pillat på förgasaren alls och då funkade den sådär lite lagom, på höga varv bluddrade den och ville inte varva ur
    Nu har jag försökt fininställa den med 2.5 varv ut på luftskruven
    Finlirat med tomgångsskruven
    Stoppat i större huvudmunstycke till ett 105
    Kan det ha att göra med flottörnivån eller något sånt?
    Känns som att den blir vit på stiftet och blir sur samtidigt.
    Suck, jag vill bara att den ska funka som jag vill.
    primmy73
    Entusiast
    Entusiast
    Posts: 247
    Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
    Location: Finland

    Re: Portning av block - malossi 136

    Post by primmy73 »

    Du böt väl packboxar när du renoverade motorn? Kolla om växellådsoljan minskar. Låter tyvärr som om kopplingssidans packbox skulle ha gått..
    wanten
    Administrator
    Administrator
    Posts: 537
    Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
    Location: Stockholm

    Re: Portning av block - malossi 136

    Post by wanten »

    Det KAN vara lättare än så. Jag kör med liknande saker och märkte att det där luftfiltret är en orsak till problem.
    Jag saknar den tekniska kunskapen att förklara varför, men jag hade ett likadant luftfilter, som nu ligger i soporna.

    Prova att ta bort det helt och hållet. Det är kanske ingen god idé att köra så en längre period, men testa!

    Jag modifierade ett Polini-filter (det där "burkfiltret" som är original är gjort för 19 mm-förgasare) som jag nu kör med och alla mina problem är borta.

    Johan
    Post Reply