Växelväljare/kors?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Snider
Entusiast
Entusiast

Växelväljare/kors?

Post by Snider »

Tjena, säsongen börjar inget vidare. Har grejjat och donat en del i vinter, dock inte kluvit motorn. När jag ger mig på premiärturen strular det med växlarna. Det är grymt svårt att hitta friläge (fast växelväljaren står i friläge). Dessutom har jag börjat inbilla mig att det är lättare att få i friläge om jag lutar hela ekipaget till höger, kan det stämma??

Ibland smäller det lite från motor/växlar. Ettan verkar hopplös att få i. Vad blir domen tro? Är det slitet och slut därinne? ...växelkors i 100 bitar? Eller har jag strulat till det vid återmonteringen av växelväljaren? Går det rent fysiskt att montera tillbaka växelväljaren fel på något sätt? Den borde väl bara vara att trycka dit mer eller mindre? Finns det någon felsökningsmetod som inte innebär att plocka ur och dela motorn...

vespa rally 180

mvh / Fredrik
Vespa Rally 180 1971
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Hej, har du fått växelarmen i rätt position på växelaxeln, den kanske ligger utanför? Ha högsta växeln i, i ditt fall 4an, när du monterar växelboxen. Du kanske helt enkelt har spänt vajrarna för hårt?
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Vajrarna bör vara rätt justerade det brukar jag få till. Men jag får nog prova att demontera växelväljaren och sätta tillbaka den för att se om det är något knas där. Ibland är man ju lite väl snabb ut på forumet kanske =)

Men hur funkar det egentligen i teorin... Om ettans växel ligger i när jag monterar av boxen...
...och tex fyrans växel är vald på själva boxen när jag monterar tillbaka den... då borde ju växelboxen glida på plats... men det kan ju inte vara rätt. Kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut i kopplingen mellan växelväljararmen och själva lådan.

hmmm... det börjar kännas som det här är ett problem jag löser bättre i garaget än här på internet :D Jag får återkomma om det inte löser sig...
Vespa Rally 180 1971
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Jo precis, 4an på boxen o ettan i lådan, lirar resten av grejerna som dom ska, shims o växelkors, så ska det funka fint sen
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Kolla att du har rätt växelkors! Det finns olika versioner för Rallyn och det är lätt hänt att man tar/får fel typ. Då kan det just bli sådant fnurr.
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Årajt...

Men jag har som sagt inte varit inne i motorn och min förhoppning ännu är att det inte är det som knasar, den gick fint när jag tog in henne för vintern. Tidigare har det fungerat bra. Så eftersom problemet har uppstått nu hoppas jag på att det är handhavande fel vid mitt vintermeckande..
Vespa Rally 180 1971
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

hehe Säsongen är räddad !

Så dumt, jag trodde inte det gick att montera växelväljaren fel, men mycket riktigt hade armen hamnat utanför sin position på växelaxeln. Det gick nog lite för fort där vid återmonteringen.... Vilken lättnad ! 8)
Vespa Rally 180 1971
Post Reply