Tjena, säsongen börjar inget vidare. Har grejjat och donat en del i vinter, dock inte kluvit motorn. När jag ger mig på premiärturen strular det med växlarna. Det är grymt svårt att hitta friläge (fast växelväljaren står i friläge). Dessutom har jag börjat inbilla mig att det är lättare att få i friläge om jag lutar hela ekipaget till höger, kan det stämma??
Ibland smäller det lite från motor/växlar. Ettan verkar hopplös att få i. Vad blir domen tro? Är det slitet och slut därinne? ...växelkors i 100 bitar? Eller har jag strulat till det vid återmonteringen av växelväljaren? Går det rent fysiskt att montera tillbaka växelväljaren fel på något sätt? Den borde väl bara vara att trycka dit mer eller mindre? Finns det någon felsökningsmetod som inte innebär att plocka ur och dela motorn...
vespa rally 180
mvh / Fredrik
Växelväljare/kors?
Växelväljare/kors?
Vespa Rally 180 1971
-
- Lärling
Vajrarna bör vara rätt justerade det brukar jag få till. Men jag får nog prova att demontera växelväljaren och sätta tillbaka den för att se om det är något knas där. Ibland är man ju lite väl snabb ut på forumet kanske =)
Men hur funkar det egentligen i teorin... Om ettans växel ligger i när jag monterar av boxen...
...och tex fyrans växel är vald på själva boxen när jag monterar tillbaka den... då borde ju växelboxen glida på plats... men det kan ju inte vara rätt. Kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut i kopplingen mellan växelväljararmen och själva lådan.
hmmm... det börjar kännas som det här är ett problem jag löser bättre i garaget än här på internet
Jag får återkomma om det inte löser sig...
Men hur funkar det egentligen i teorin... Om ettans växel ligger i när jag monterar av boxen...
...och tex fyrans växel är vald på själva boxen när jag monterar tillbaka den... då borde ju växelboxen glida på plats... men det kan ju inte vara rätt. Kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut i kopplingen mellan växelväljararmen och själva lådan.
hmmm... det börjar kännas som det här är ett problem jag löser bättre i garaget än här på internet

Vespa Rally 180 1971
-
- Lärling
Årajt...
Men jag har som sagt inte varit inne i motorn och min förhoppning ännu är att det inte är det som knasar, den gick fint när jag tog in henne för vintern. Tidigare har det fungerat bra. Så eftersom problemet har uppstått nu hoppas jag på att det är handhavande fel vid mitt vintermeckande..
Men jag har som sagt inte varit inne i motorn och min förhoppning ännu är att det inte är det som knasar, den gick fint när jag tog in henne för vintern. Tidigare har det fungerat bra. Så eftersom problemet har uppstått nu hoppas jag på att det är handhavande fel vid mitt vintermeckande..
Vespa Rally 180 1971