
T5-blås på PX?
T5-blås på PX?
Får PX:ens stora stödfjäder plats, det verkar aningens trångt? 

Re: T5-blås på PX?
byt till en v50 fjäder så går det brafritte wrote:Får PX:ens stora stödfjäder plats, det verkar aningens trångt?
Federico
Jag beställer en sådan.jencla wrote:Under senare delen av T5:s levnad såldes den som T5 Classic, alltså den vassa 125 cc motorn från T5 monterad i den vanliga PX-ramen. Så det borde funka att använda den fjädern även i PX. Fast det är ett antagande, inte ett faktum![]()
/jens

Även stödet är ett annat, det som ser ut att skilja dem är fjäders fästpunkt. På T5 ser det ut att vara ett hål i den högra klacken, rakt över ordet "image". Borde gå att modefiera.


T5-blås på PX
Kan någon förklara för mig som novis, hur ett avgassystem konstruerat för en 125 cc-maskin kan fungera som ett effektblås på en 200 cc? Det är ju 25-40% större avgasvolym som ska evakueras. Och enligt SIP sker detta på ett sätt som ger högre effekt. 

Re: T5-blås på PX
200/125 = 1,6 dvs 60%OlleM wrote:Kan någon förklara för mig som novis, hur ett avgassystem konstruerat för en 125 cc-maskin kan fungera som ett effektblås på en 200 cc? Det är ju 25-40% större avgasvolym som ska evakueras. Och enligt SIP sker detta på ett sätt som ger högre effekt.

Re: T5-blås på PX
För att få avgasvolymen måste du ta hänsyn till kompressionsförhållandet för resepektive motor, P200 9,8:1, PX200E 8,8:1 och T5 11,3:1. Då blir avgasvolymerna från 200-motorn mellan 25-40% större.fritte wrote:200/125 = 1,6 dvs 60%OlleM wrote:Kan någon förklara för mig som novis, hur ett avgassystem konstruerat för en 125 cc-maskin kan fungera som ett effektblås på en 200 cc? Det är ju 25-40% större avgasvolym som ska evakueras. Och enligt SIP sker detta på ett sätt som ger högre effekt.
Men min fundering kvarstår, hur kan ett blås konstruerat för en
mindre avgasvolym ge den större motorn bättre prestanda?

T5-blås på PX
Jaha, det var intressant, 10,5. Jag hämtade mina uppgifter från Haynes Owners Workshop Manual från 1997. Var har du hittat sidan med dina uppgifter?
Vem kan man lita på?

Vem kan man lita på?
Re: T5-blås på PX
OlleM wrote:Jaha, det var intressant, 10,5. Jag hämtade mina uppgifter från Haynes Owners Workshop Manual från 1997. Var har du hittat sidan med dina uppgifter? Medföljande P200e handbok.
Vem kan man lita på? Gud?
Re: T5-blås på PX
För att tvåtaktsmotorer inte är speciellt beroende av vilken avgasvolym som ska evakueras. De är mest beroende av längd.
Och T5-blåset är helt enkelt något bättre konstruerat än originalsystemet för PX200, vilket alltså Fritte noterat efter montage.
Sen ska man kanske tillägga att bägge dessa blås inte är närheten av att ha en optimal utformning, de är tillverkade för att inte låta, inte synas ,inte vara i vägen och att ge en lättkörd motorkaraktär.
/G
Och T5-blåset är helt enkelt något bättre konstruerat än originalsystemet för PX200, vilket alltså Fritte noterat efter montage.
Sen ska man kanske tillägga att bägge dessa blås inte är närheten av att ha en optimal utformning, de är tillverkade för att inte låta, inte synas ,inte vara i vägen och att ge en lättkörd motorkaraktär.
/G
OlleM wrote:För att få avgasvolymen måste du ta hänsyn till kompressionsförhållandet för resepektive motor, P200 9,8:1, PX200E 8,8:1 och T5 11,3:1. Då blir avgasvolymerna från 200-motorn mellan 25-40% större.fritte wrote:200/125 = 1,6 dvs 60%OlleM wrote:Kan någon förklara för mig som novis, hur ett avgassystem konstruerat för en 125 cc-maskin kan fungera som ett effektblås på en 200 cc? Det är ju 25-40% större avgasvolym som ska evakueras. Och enligt SIP sker detta på ett sätt som ger högre effekt.
Men min fundering kvarstår, hur kan ett blås konstruerat för en
mindre avgasvolym ge den större motorn bättre prestanda?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
T5-blås på PX
OK, Piaggios handbok är trovärdigare än Haynes, så då är komp.förhållandet på P200E 10,5. I Piaggios manual för PX200E anges komp.förhållandet till 8,8:1. Samma källa anger för T5 11,3:1.
Om vi då för enkelhetens skull bortser från temperaturen och antar att förhållandena i övrigt är likvärdiga, så skulle T5-motorn producera ca 1,4 l avgaser per varv. Och P200E producerar ca 2,1 l.
Det jag då ställer mig frågande till är hur ett utblås, som är designat för att ta emot 1,4 l/varv, gör att den motor som levererar 2,1 l/varv skulle lämna högre effekt och gå bättre med detta utblås.
Skulle det kunna vara så att vi vespister är utsatta för en komplott? Vill vi tro att vår klenod går bättre med ett 3 ggr så dyrt blås?
Är det någon som med originalblås enbart gjort ombestyckningar av förgasaren och mätt upp resultatet?
Om vi då för enkelhetens skull bortser från temperaturen och antar att förhållandena i övrigt är likvärdiga, så skulle T5-motorn producera ca 1,4 l avgaser per varv. Och P200E producerar ca 2,1 l.
Det jag då ställer mig frågande till är hur ett utblås, som är designat för att ta emot 1,4 l/varv, gör att den motor som levererar 2,1 l/varv skulle lämna högre effekt och gå bättre med detta utblås.
Skulle det kunna vara så att vi vespister är utsatta för en komplott? Vill vi tro att vår klenod går bättre med ett 3 ggr så dyrt blås?
Är det någon som med originalblås enbart gjort ombestyckningar av förgasaren och mätt upp resultatet?

Re: T5-blås på PX
Kan det være relatert til hastigheten på eksosen?
En T5-motor jobber generelt på høyere turtall enn en 200-motor.
Dermed må avgassene transporteres raskere ut av sylinderen, enn ved standard 200-motor.
Derfor har T5-eksosen et mer optimalisert "flow"
Kan dette ha betydning for effekten av T5-eksos på en 200-motor?
En T5-motor jobber generelt på høyere turtall enn en 200-motor.
Dermed må avgassene transporteres raskere ut av sylinderen, enn ved standard 200-motor.
Derfor har T5-eksosen et mer optimalisert "flow"
Kan dette ha betydning for effekten av T5-eksos på en 200-motor?
OlleM wrote:OK, Piaggios handbok är trovärdigare än Haynes, så då är komp.förhållandet på P200E 10,5. I Piaggios manual för PX200E anges komp.förhållandet till 8,8:1. Samma källa anger för T5 11,3:1.
Om vi då för enkelhetens skull bortser från temperaturen och antar att förhållandena i övrigt är likvärdiga, så skulle T5-motorn producera ca 1,4 l avgaser per varv. Och P200E producerar ca 2,1 l.
Det jag då ställer mig frågande till är hur ett utblås, som är designat för att ta emot 1,4 l/varv, gör att den motor som levererar 2,1 l/varv skulle lämna högre effekt och gå bättre med detta utblås.
Skulle det kunna vara så att vi vespister är utsatta för en komplott? Vill vi tro att vår klenod går bättre med ett 3 ggr så dyrt blås?
Är det någon som med originalblås enbart gjort ombestyckningar av förgasaren och mätt upp resultatet?
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Re: T5-blås på PX
Som sagt. Det är inte det du beskriver som avgör om ett blås funkar på den ena eller andra motorn. Det är bra mycket mer komplicerat än så.
Blåsen på PX-modellerna är orginal riktigt risigt gjorda ur prestandasynvinkel (jämfört med t ex T5'an). Det är alltså inte speciellt märkligt att det blåset får även en PX200 att gå bättre.
/G
Blåsen på PX-modellerna är orginal riktigt risigt gjorda ur prestandasynvinkel (jämfört med t ex T5'an). Det är alltså inte speciellt märkligt att det blåset får även en PX200 att gå bättre.
/G
OlleM wrote:OK, Piaggios handbok är trovärdigare än Haynes, så då är komp.förhållandet på P200E 10,5. I Piaggios manual för PX200E anges komp.förhållandet till 8,8:1. Samma källa anger för T5 11,3:1.
Om vi då för enkelhetens skull bortser från temperaturen och antar att förhållandena i övrigt är likvärdiga, så skulle T5-motorn producera ca 1,4 l avgaser per varv. Och P200E producerar ca 2,1 l.
Det jag då ställer mig frågande till är hur ett utblås, som är designat för att ta emot 1,4 l/varv, gör att den motor som levererar 2,1 l/varv skulle lämna högre effekt och gå bättre med detta utblås.
Skulle det kunna vara så att vi vespister är utsatta för en komplott? Vill vi tro att vår klenod går bättre med ett 3 ggr så dyrt blås?
Är det någon som med originalblås enbart gjort ombestyckningar av förgasaren och mätt upp resultatet?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Där ser man ju tydligt varför T5-blåset funkar bättre. Den är ju designad med koner, och dessutom med bra mycket längre piplängd än PX. Ganska imponerande att de lyckats få in allt det i det lilla paketet. Det enda som saknas för att det ska vara en helt korrekt expansionskammare, är motkonan på slutet.
PX har ett rakt rör som slutar i en ljuddämpande box. Perfekt om man kör fyrtakt, värdelöst om man kör tvåtakt. Walter Kaaden hade roterat i sin grav...
PX har ett rakt rör som slutar i en ljuddämpande box. Perfekt om man kör fyrtakt, värdelöst om man kör tvåtakt. Walter Kaaden hade roterat i sin grav...
fritte wrote:*bra bilder*
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
T5-blås på PX?
Intressant område, detta med utblås. Jag har ett svagt minne av att som ung läst om en DKW-förare (bil) på tidigt 60-tal. När mekaniker till 4-taktsbilar behövde ändra slutväxeln, beroende på vilken bana det tävlades på, så justerade DKW-mekanikerna i stället längden på utblåset och fick på så sätt motorns kraftuttag anpassat till banan. Jag tror föraren hette Isaksson.
Synd att inte länken www.leistung-messen.de > auspufftest > är i bruk längre så man kunde ha sett på skillnader i de olika utblåsen. Kanske någon läsare på detta forum minns vad siten hade att ge?
Synd att inte länken www.leistung-messen.de > auspufftest > är i bruk längre så man kunde ha sett på skillnader i de olika utblåsen. Kanske någon läsare på detta forum minns vad siten hade att ge?

Re: T5-blås på PX?
Är det denna du menar?:
http://vintagescooters.free.fr/tuning/p ... xhaust.htm
Generellt kring tvåtaktssystem:
Längd avgör vilket varvtal som det är avstämt för. Kort = Höga varv, Långt = Låga varv.
Bredden på midjan (slutdiametern på första konan) avgör hurpass brett kraftregister du får.
Vinklarna på konerna och längden på midjan kan justeras i oändlighet för att få till exakt den motorkaraktär som eftersträvas.
Tittar man på de system som finns att köpa för både Vespa och Lambretta, så är de oftast relativt långa (lågvarviga) och har smal midja. Dvs avpassade för relativt låga varv, och med ett smalare effektregister.
/G
http://vintagescooters.free.fr/tuning/p ... xhaust.htm
Generellt kring tvåtaktssystem:
Längd avgör vilket varvtal som det är avstämt för. Kort = Höga varv, Långt = Låga varv.
Bredden på midjan (slutdiametern på första konan) avgör hurpass brett kraftregister du får.
Vinklarna på konerna och längden på midjan kan justeras i oändlighet för att få till exakt den motorkaraktär som eftersträvas.
Tittar man på de system som finns att köpa för både Vespa och Lambretta, så är de oftast relativt långa (lågvarviga) och har smal midja. Dvs avpassade för relativt låga varv, och med ett smalare effektregister.
/G
OlleM wrote:Intressant område, detta med utblås. Jag har ett svagt minne av att som ung läst om en DKW-förare (bil) på tidigt 60-tal. När mekaniker till 4-taktsbilar behövde ändra slutväxeln, beroende på vilken bana det tävlades på, så justerade DKW-mekanikerna i stället längden på utblåset och fick på så sätt motorns kraftuttag anpassat till banan. Jag tror föraren hette Isaksson.
Synd att inte länken www.leistung-messen.de > auspufftest > är i bruk längre så man kunde ha sett på skillnader i de olika utblåsen. Kanske någon läsare på detta forum minns vad siten hade att ge?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================