Finns det automatväxlad Vespa ?
Finns det automatväxlad Vespa ?
Jag håller på att leta moped till min fru och hon behöver pga ett HANDikapp en automatväxad moped med fot- och handbroms och inte två handbromsar som är det normala.
Hittills har ägandet begränsat sig till Puch Maxi, men jag har läst någonstans att det funnits en Vespa med samma upplägg.
Någon här som vet om det stämmer och isåfall vilken modellbeteckning/årsmodell jag ska söka efter ?
Hittills har ägandet begränsat sig till Puch Maxi, men jag har läst någonstans att det funnits en Vespa med samma upplägg.
Någon här som vet om det stämmer och isåfall vilken modellbeteckning/årsmodell jag ska söka efter ?
Re: Finns det automatväxlad Vespa ?
Heisann!
Ingenting er umulig!
Vespa PK ble laget i 50ccm, 80ccm og 125ccm som automatika. Da med to håndbremser.
Burde dog ikke være umulig å ettermontere fotbrems, da vanlig PK har det.
Søk etter PK automatika. Beste marked er nok Tyskland.
Forsøk annonse delen på GSF.
Mvh
Ø
Ingenting er umulig!
Vespa PK ble laget i 50ccm, 80ccm og 125ccm som automatika. Da med to håndbremser.
Burde dog ikke være umulig å ettermontere fotbrems, da vanlig PK har det.
Søk etter PK automatika. Beste marked er nok Tyskland.
Forsøk annonse delen på GSF.
Mvh
Ø
real wrote:Jag håller på att leta moped till min fru och hon behöver pga ett HANDikapp en automatväxad moped med fot- och handbroms och inte två handbromsar som är det normala.
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
-
- Lärling
-
- Mästare
Men på ursprungsfrågan om det finns någon vespa med automatväxel, fotbroms och handbroms så är svaret nej - inga serietillverkade vespa-mopeder har den konfigurationen. Däremot så är Ciao (som nog heter vespa vid närmare eftertanke trots att den mer är lik en maxi) mopeden utrustad så. Bromsen är som på en cykel - man trampar bakåt
Annars håller jag med om att PK50 är den som borde vara enklast att modifiera, men jag är tveksam till att den finns som "legal 30 moped" i Sverige utan det är nog gråimporter.
mvh/HB
Annars håller jag med om att PK50 är den som borde vara enklast att modifiera, men jag är tveksam till att den finns som "legal 30 moped" i Sverige utan det är nog gråimporter.
mvh/HB
Njae, jag tror min -69 är korrekt 30-moped med rätt strypning. En klasskompis i gymnasiet på 80-talet hade en V50 automat som också var korrekt strypt. Så jag tror nog det fanns.henrikborjeson wrote:Men på ursprungsfrågan om det finns någon vespa med automatväxel, fotbroms och handbroms så är svaret nej - inga serietillverkade vespa-mopeder har den konfigurationen. Däremot så är Ciao (som nog heter vespa vid närmare eftertanke trots att den mer är lik en maxi) mopeden utrustad så. Bromsen är som på en cykel - man trampar bakåt
mvh/HB
-
- Mästare
-69 vespa moped med automatväxel? Låter underligt..har du bilder? vad jag hittar så kom PK50 först 1983
mvh/HB
mvh/HB
pgadler wrote:Njae, jag tror min -69 är korrekt 30-moped med rätt strypning. En klasskompis i gymnasiet på 80-talet hade en V50 automat som också var korrekt strypt. Så jag tror nog det fanns.henrikborjeson wrote:Men på ursprungsfrågan om det finns någon vespa med automatväxel, fotbroms och handbroms så är svaret nej - inga serietillverkade vespa-mopeder har den konfigurationen. Däremot så är Ciao (som nog heter vespa vid närmare eftertanke trots att den mer är lik en maxi) mopeden utrustad så. Bromsen är som på en cykel - man trampar bakåt
mvh/HB
Man ska aldrig säga aldrig och med all respekt men ändå:pgadler wrote:Njae, jag tror min -69 är korrekt 30-moped med rätt strypning. En klasskompis i gymnasiet på 80-talet hade en V50 automat som också var korrekt strypt. Så jag tror nog det fanns.
Jag har kört Vespa sedan 1966, varit med i Vespa Club Göteborg sedan 1967 och frekvent besökare på Vespa-Service i Göteborg med efterföljare sedan dess och jag har inte sett och känner inte till att någon automatväxlad legal 50 cc Vespa-moped (=tillverkad av Piaggio, med små hjul, Vespautseende och Vespamärkning) från den tid du talar om skulle ha sålts via återförsäljarna i Sverige. Det enda jag kan tänka mig är Ciao, som lanserades 1969 och då såldes med Vespa-loggan under namnet Vespa Ciao, men den är ju inte automatväxlad (har bara automatisk koppling) och ser ju inte alls ut som en Vespa.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
[quote="henrikborjeson"]-69 vespa moped med automatväxel? Låter underligt..har du bilder? vad jag hittar så kom PK50 först 1983
mvh/HB
Mittåt, på mig själv!
-69an är inte automat, det var gymnasiekompisens som var automat. Och vilken årsmodell det var på den, det har jag ingen aning om. Och tyvärr inte heller om den var ett exempel på grundfrågan, automat + dubbla handbromsar.
Så bry er inte om mig.....
mvh/HB
Mittåt, på mig själv!
-69an är inte automat, det var gymnasiekompisens som var automat. Och vilken årsmodell det var på den, det har jag ingen aning om. Och tyvärr inte heller om den var ett exempel på grundfrågan, automat + dubbla handbromsar.
Så bry er inte om mig.....

Den enda "riktiga" automatväxlade Vespa som enligt min kunskap sålts via generalagenten i Sverige före ET2 och ET4 var PK125 SA, alltså en "lätt" motorcykel. Den tillverkades i litet antal 1984-85, såldes på ett fåtal marknader varav Sverige var en. Jag ägde en sådan tidigt 90-tal men sålde den snabbt eftersom det redan då var mycket svårt att få tag på delar till den. Den hade "automatväxel" (variomatic) och handbroms både för bak- och frambroms. Dock inte elstart, däremot ett växelreglage med 0 (friläge) och 1 (drivning).
Utomlands, bl a i Frankrike, har jag sett mängder av motsvarande Vespa med 50 cc motor men den är då inte legal "moped" enligt de svenska reglerna, om polisen nu bryr sig. Så, att finna en sådan utomlands och importera den kunde vara en lösning http://www.scooterhelp.com/scooters/VA5 ... .auto.html
/jens
Utomlands, bl a i Frankrike, har jag sett mängder av motsvarande Vespa med 50 cc motor men den är då inte legal "moped" enligt de svenska reglerna, om polisen nu bryr sig. Så, att finna en sådan utomlands och importera den kunde vara en lösning http://www.scooterhelp.com/scooters/VA5 ... .auto.html
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst