Ska starta ett projekt med att trimma min snart anländande v50 motor och har en liten fundering.
Ska ju byta aufgas på den, förmodligen Polini banan, och funderade på om jag skulle kunna sätta på den på min originalmotor redan nu. Tror ni det blir någon skillnad eller kan det tom med bli en försämring pga det minskade avgastrycket?
Sätta på banan tillfälligt på original v50
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andréas</i>
<br />Ska starta ett projekt med att trimma min snart anländande v50 motor och har en liten fundering.
Ska ju byta aufgas på den, förmodligen Polini banan, och funderade på om jag skulle kunna sätta på den på min originalmotor redan nu. Tror ni det blir någon skillnad eller kan det tom med bli en försämring pga det minskade avgastrycket?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Du kommer att märka skillnad. Orginalblåset är i sig en strypning, som endast är till för att dämpa ljudet och sänka effekten. Med polinin får du faktiskt ett -ökat- avgastryck, eftersom den (trots sina ljuddämpare inuti) någorlunda funkar som en expansionskammare. Men det är ju bara positivt, eftersom det ökade trycket (läs: returvågen) hjälper till att knuffa in färskgas som smitit ut genom avgasporten.
På en tvåtaktare är man ju inte så värst intresserad av hur mycket motstånd avgaset erbjuder, utan hur och när den reflekterar ljudvågor fram och tillbaka i systemet.
Mvh
/Guran
<br />Ska starta ett projekt med att trimma min snart anländande v50 motor och har en liten fundering.
Ska ju byta aufgas på den, förmodligen Polini banan, och funderade på om jag skulle kunna sätta på den på min originalmotor redan nu. Tror ni det blir någon skillnad eller kan det tom med bli en försämring pga det minskade avgastrycket?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Du kommer att märka skillnad. Orginalblåset är i sig en strypning, som endast är till för att dämpa ljudet och sänka effekten. Med polinin får du faktiskt ett -ökat- avgastryck, eftersom den (trots sina ljuddämpare inuti) någorlunda funkar som en expansionskammare. Men det är ju bara positivt, eftersom det ökade trycket (läs: returvågen) hjälper till att knuffa in färskgas som smitit ut genom avgasporten.
På en tvåtaktare är man ju inte så värst intresserad av hur mycket motstånd avgaset erbjuder, utan hur och när den reflekterar ljudvågor fram och tillbaka i systemet.
Mvh
/Guran
Kör själv med en Polinibanan på min Primmy, och den funkar mycket bra. Man får inte ut all effekt med det systemet, men det ger en mer 'körbar' motor, med lite mer knuff i botten. Sen låter det inte mycket heller.
Antingen det eller ett s.k ET3-blås, om man vill ha lite orginalutseende på V50'n.
Mvh
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andréas</i>
<br />Okej! Man tackar för svaret.
Finns det några åsikter ang. vad man bör köpa för aufgas?
Kommer på min nya motor sätta på 50cc polini, samma "mesiga" vev som Terraplane Blues, portat block osv
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Antingen det eller ett s.k ET3-blås, om man vill ha lite orginalutseende på V50'n.
Mvh
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andréas</i>
<br />Okej! Man tackar för svaret.
Finns det några åsikter ang. vad man bör köpa för aufgas?
Kommer på min nya motor sätta på 50cc polini, samma "mesiga" vev som Terraplane Blues, portat block osv
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Bytte till banan (SITO) på min Primavera. Denna har ett snärtigt, ganska skarpt ljud om man jämför med original. Ska man vara taskig kan man få lite "öststatsvibbar" precis när man startar upp den. Men prestanda och ljudkaraktär vid pådrag kompenserar detta mer än väl. Sen är det väl så att cylindern bidrar en del till ljudbilden...
/Patrik
/Patrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Patrik_</i>
<br />Bytte till banan (SITO) på min Primavera. Denna har ett snärtigt, ganska skarpt ljud om man jämför med original. Ska man vara taskig kan man få lite "öststatsvibbar" precis när man startar upp den. Men prestanda och ljudkaraktär vid pådrag kompenserar detta mer än väl. Sen är det väl så att cylindern bidrar en del till ljudbilden...
/Patrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Polinibananen kvittrar lite folkamotor jämfört med ET3 blåset som låter dovare och skönare...
Federico
<br />Bytte till banan (SITO) på min Primavera. Denna har ett snärtigt, ganska skarpt ljud om man jämför med original. Ska man vara taskig kan man få lite "öststatsvibbar" precis när man startar upp den. Men prestanda och ljudkaraktär vid pådrag kompenserar detta mer än väl. Sen är det väl så att cylindern bidrar en del till ljudbilden...
/Patrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Polinibananen kvittrar lite folkamotor jämfört med ET3 blåset som låter dovare och skönare...
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andréas</i>
<br />Alright!
Vilket blås anser ni passar bäst av alla tillgängliga, effektmässigt, om man ska ha 50cc polini usw....eller ev. 75cc?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det bästa är nog att bygga ett eget, om du vill ha ett optimalt. vad jag vet så är de man köper tillverkade för att passa allt från 50cc-133cc. Det som skiljer är väl bara kröken mot cylindern, sedan använder man samma längd + expansionskammare.
Jag skulle välja det som ser snyggast ut och låter bäst. Jag har kört V50:s med 75cc och nytt "original/SITO"avgassystem, vill minnas att den gick lika bra som polini m.fl. skillnaden var att den knattrade mindre....
Federico
<br />Alright!
Vilket blås anser ni passar bäst av alla tillgängliga, effektmässigt, om man ska ha 50cc polini usw....eller ev. 75cc?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det bästa är nog att bygga ett eget, om du vill ha ett optimalt. vad jag vet så är de man köper tillverkade för att passa allt från 50cc-133cc. Det som skiljer är väl bara kröken mot cylindern, sedan använder man samma längd + expansionskammare.
Jag skulle välja det som ser snyggast ut och låter bäst. Jag har kört V50:s med 75cc och nytt "original/SITO"avgassystem, vill minnas att den gick lika bra som polini m.fl. skillnaden var att den knattrade mindre....
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />Polinibananen kvittrar lite folkamotor jämfört med ET3 blåset som låter dovare och skönare...
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det håller jag inte med om, Federico! Har tidigare varit riktigt nere i "folkvagnsträsket" (ägde och körde enbart bubblor 1989-1998, men har lyckats bli frisk från den sjukan...) och tycker snarast det är ljuv musik från boxerfyran som mynnar ut i de två avgaspiporna - även om jag förstår jämförelsen med kvitter... Polinin låter i mina öron mer som Arméns tvåtakts mc-ordonnanser, typ "smatter-smatter" (på tomgång) samt "wwäääääääännngg" (under gaspådrag).
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<br />Polinibananen kvittrar lite folkamotor jämfört med ET3 blåset som låter dovare och skönare...
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det håller jag inte med om, Federico! Har tidigare varit riktigt nere i "folkvagnsträsket" (ägde och körde enbart bubblor 1989-1998, men har lyckats bli frisk från den sjukan...) och tycker snarast det är ljuv musik från boxerfyran som mynnar ut i de två avgaspiporna - även om jag förstår jämförelsen med kvitter... Polinin låter i mina öron mer som Arméns tvåtakts mc-ordonnanser, typ "smatter-smatter" (på tomgång) samt "wwäääääääännngg" (under gaspådrag).
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues