Vespa 50N 1971 renovering

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Rickard
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Sat 08 Nov 2008, 17:00
Location: Älmhult

Post by Rickard »

Rickard wrote:Men liite större cylinder kubik och större förgasare hade suttit som en smäck i vinter 8) Hade varit roligt att kunna köra i 60-70 i alla fall och ha en starkare maskin i backar.
Det jag drömde om i Augusti, håller nu på att bli verklighet!
Monterade igår mitt nya 85cc DR cylinder kit, en bättre begagnad 16/16 förgasare (tack Johan W), och starkare fjäder till kopplingen.
En massa munstycken har också inhandlats för att senare hitta rätt setup.

Bytt tändstift till B8HS från B7HS också.

Och eftersom jag förhoppningsvis kommer att cruisa snabbare i sommar inhandlades också en ny kromad klämbackspegel 8)
Vespa 50/N -71
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Post by wanten »

Jag är glad att förgasaren och tillbehör hamnade hos dig!

Undra om du verkligen behöver bestycka om den? Det borde ju vara rätt kombo redan nu i och med att du köpte "allt utanför motorn" från mig, och jag vet ju att det lirade bra för mig.

Bränsle- luftförhållandet borde ju bli detsamma oavsett vad det är för cylinder som suger in blandningen?

Testa utan att labba med munstycken först. Det skulle förvåna om det inte funkade bra.
Rickard
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Sat 08 Nov 2008, 17:00
Location: Älmhult

Post by Rickard »

Nu är allt ihopmonterat igen, och den startade! Kicken känns lite svampig, tror det är lamellerna som är lite torra. Låg några dagar utanför motorn, samt att den har inte startats sedan höstas. Så det löser nog sig när oljan kommer åt överallt.

Det som däremot hände var att det rann bensin någonstans från förgasaren. Kan vara att det är otätt någonstans från en slangklämma runt bensinslangen. Har även satt dit nytt bensinfilter, så någonstans är det inte helt tätt. Men det känns som ett mindre problem just nu. Huvudsaken var att det startade, och den spann som en katt 8)

Jag har ännu inte kommit på något bra sätt att montera avgasröret, bananen. Avgaskröken från cylindern kan monteras i många olika vinklar, och när väl cylinderkåpan är fastsatt kommer jag inte åt att justera skruvarna på kröken för att ändra vinkel på densamma. Så det är ett rent helvete att "lina" upp bananen med kröken så att skruvhålen stämmer. Men med en stor portion tålamod går det att trycka allt rätt. Men skall det vara så svårt...?

Längtar nu till att snön försvinner så jag kan testköra mina nya grejjer :wink:
Vespa 50/N -71
Rickard
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Sat 08 Nov 2008, 17:00
Location: Älmhult

Post by Rickard »

:lol: :lol: då var scooterpremiären avklarad med ett stort leende på läpparna :lol: :lol:
Vilken j_vla skillnad mina modifieringar gjorde. Jag har ett starkt vridmoment och ett jäkla acc. Toppfart vet jag inte, men jag skulle bli förvånad om den inte gör 75-80km/h i alla fall 8)
Vågade inte gasa på och testa riktigt, utan provade mest accelerationen, och den var helskön. Stiftet var ljusbrunt och fint, kanske ändå borde köra lite fetare nu i början?!

Helnöjd med vad jag gjort med Vespan hittills. Det enda som återstår att se över är om kopplingen håller måttet. Den slirade friskt nu, men det kan bero på att smörjningen inte är den bästa ännu. Vi får helt enkelt se! På återseende friends :wink:
Vespa 50/N -71
anz
Entusiast
Entusiast
Posts: 167
Joined: Wed 11 Jul 2007, 21:34
Contact:

Post by anz »

Gud vad fin. Färgen är underbar. Jag gillar metallic på vesporna, tråkigt med repor för det är svårt att bättra.

Jag håller själv på en 50R där jag funderar på att använda samma/likadana lister som du har gjort. Kontrasten med listerna blir riktigt bra.

Kul att följa ditt projekt...
Bra gjort.

Förresten såg jag att du använde gråa(orginal) pluggar till muttrarna där man sätter reservhjulet, jag har svarta om du vill istället. Hör av dig i så fall.
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Post by wanten »

Kul att den fungerar bra! Jag hoppas och tror att det inte var förgasaren som läckte?

Den har aldrig läckt tidigare, men man vet ju aldrig.

Din Vespa är sjukt fin. Du har verkligen gjort ett superjobb med den!
Rickard
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Sat 08 Nov 2008, 17:00
Location: Älmhult

Post by Rickard »

Förgasaren läcker inte längre, det var bara en otät/illa åtdragen slangklämma :D Hade väl för bråttom ut på vägarna....

Och Anz: Tack för dina fina kommentarer, har studerat mycket på dina bilder också, för det är väl du som ligger bakom www.vespa50.se?! Bra jobbat själv!!! Verkligen, tror nästan att det var du som gav mig inspirationen att börja 8)

Körde en runda igår, den går oförskämt bra nu, liten tendens till att den rusar i varvet när den är varmkörd. Kanske suger tjuvluft någonstans. Kopplingen blir långsamt bättre också, men kör jag runt 60 och drar på fullt så slirar det väldigt mycket. Samt att det luktar lite bränt också, kan vara lamellerna som håller på att slitas ut, eller att det är färgen på cylindern som bränner in?

Har inte vågat att testa vad den går för ännu, men den varvar som tusan redan vid 70-75, känns kanske som att utväxlingen är för låg, eller blir det för hög? Har 18/67, och jag tror inte att det går att köra så mycket fortare med denna setupen just pga utväxlingen. Det känns som om där är mera att ge, men varvet är redan högt. Hur mycket kan dom här gamla maskinerna varva egentligen? Vad tål dom :roll:
Vespa 50/N -71
anz
Entusiast
Entusiast
Posts: 167
Joined: Wed 11 Jul 2007, 21:34
Contact:

Post by anz »

Ja, det är jag som liger bakom vespa50.se. Kul att jag inspirerade dig. När jag började med min första vespa, frågade jag en massa människor på olika forum om hjälp eller tips, jag möttes oftaste av samma svar. Har inte tid, men här på scooterklubben är det annat!

Min koppling slirar lite också, jag bytte till förstärkt fjäder (4 skivor), och grejen är den, att på min är det svårt att hitta "läge", alltså, drar jag för mycket, kan jag inte kicka, drar jag för lite, kopplas inte kopplingen in helt. Tex: om jag spänner den pyttelite, då blir kicken svampig, ville inte riktig ta, släpper jag den bara en liten aning, när jag stannar, och har en växel i, då vill den driva!

Skitjobbigt! Tips någon?
Ikonen
Entusiast
Entusiast
Posts: 190
Joined: Sat 19 Dec 2009, 02:15
Location: Göteborg

Post by Ikonen »

Verkligen fina vespor. Man blir inspirerad.

Mitt råd till dig anz är att skippa 4 lameller och testa med 3 och förstärkt fjäder. Jag fick aldrig iordning på mina 4 lameller, hade exakt samma problem som du. Det blir mycket lite spelrum i kopplingen med fyra lameller. Ta ut hela paketet och titta, det är max 2-2.5mm spelrum.

Jag kör med 50cc polini med 3 lameller och förstärkt fjäder. Så jag vet inte om det funkar med era trimmade rackare. :wink:
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
anz
Entusiast
Entusiast
Posts: 167
Joined: Wed 11 Jul 2007, 21:34
Contact:

Post by anz »

Tack för tipset Ikonen.
Nu när jag tänker efter, när jag satt i 4 lameller, så tyckte jag att det var litet spelrum kvar. Jag ska verkligen testa med 3 skivor. Nu är det så att jag tyckte att mina skivor var en aning tunnare än orginal, med det kanske inte gör något.

Jag ska trimma ner moppen faktist, jag har 19/19 förgasare och 125 cc cylle, men tänkte ha orginal cylle och byta ut drev istället, för som det är nu kan jag köra med högsta växel hela tiden. alltså, startar jag moppen, lägger jag i 3:an och kör iväg!

Jag som bara ville komma upp i 50 km!
Rickard
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Sat 08 Nov 2008, 17:00
Location: Älmhult

Post by Rickard »

anz wrote: Min koppling slirar lite också, jag bytte till förstärkt fjäder (4 skivor), och grejen är den, att på min är det svårt att hitta "läge", alltså, drar jag för mycket, kan jag inte kicka, drar jag för lite, kopplas inte kopplingen in helt. Tex: om jag spänner den pyttelite, då blir kicken svampig, ville inte riktig ta, släpper jag den bara en liten aning, när jag stannar, och har en växel i, då vill den driva!

Skitjobbigt! Tips någon?
Jag har precis samma problem. Har också 4-skivig koppling med förstärkt fjäder :-? Kan inte du testa Ikonens förslag först Anz, och berätta hur det det gick, blev det bra, följer jag efter :wink:
Vespa 50/N -71
anz
Entusiast
Entusiast
Posts: 167
Joined: Wed 11 Jul 2007, 21:34
Contact:

Post by anz »

Sure box.
Håll ut, ska jag kolla så fort jag hinner.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

jag tror mig minnas att nån skrivit här att PX-handtag ger större vajerrörelse. :)
Ikonen
Entusiast
Entusiast
Posts: 190
Joined: Sat 19 Dec 2009, 02:15
Location: Göteborg

Post by Ikonen »

Köra iväg på 3'an låter lite väl häftigt. :lol:

Visst är det så att kittet med 4 lameller har tunnare plattor. Men de 4 blir tjockare än 3 vanliga lameller. Minsta lilla skevhet på lameller och plattor så funkar det inte med 4. Ganska irriterande.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
Ikonen
Entusiast
Entusiast
Posts: 190
Joined: Sat 19 Dec 2009, 02:15
Location: Göteborg

Post by Ikonen »

Tänkte höra efter hur det gick med 3 lameller istället för 4, om det är bytt vill säga?!
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
anz
Entusiast
Entusiast
Posts: 167
Joined: Wed 11 Jul 2007, 21:34
Contact:

Post by anz »

Inte ännu, håller på med en annan och har inte haft tid. Men jag har redan kört en runda med den i år.
Post Reply